Midden difflock - locken of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Houston » 31 Jul 2022, 12:56

Als je m af en toe wat gebruikt, blijft ie wel soepel, inderdaad.
Soms zo soepel dat ie er makkelijk uitschiet.
(Tot ergenis van wederhelft die de Freelander gewend is -zonder dat pookje dus- en 2 km van huis wel gas kon geven maar uiteindelijk tot stilstand kwam… :D
“Wat is er met die kloteauto?! Hij wil niet meer vooruit!” :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor dyngo » 31 Jul 2022, 15:40

Dat is high/low gear.
Regelmatig lag dat ding eruit bij mijn vorige hond.
Die brak de auto af bij andere honden.
Altijd pook tussen low en high, regelmatig de overdrive in neutral.
Asbak open en dat op de deksel staan, weer een zeldzaam onderdeel onherstelbaar vernield.
Maar nooit het diflock. Die moet omhoog om te locken, dat kon die niet !

Houston
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Houston » 01 Aug 2022, 10:54

Bij de Puma is het hetzelfde pookje. ;)
Naar voor en achter is hoog/laag, opzij is de sper.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs
Berichten: 8336
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2022, 11:45

Houston schreef:Bij de Puma is het hetzelfde pookje. ;)
Naar voor en achter is hoog/laag, opzij is de sper.

't Zit wel op een andere plek, wellicht hiermee samenhangend werkt het een stuk lichter.
Overigens vond ik de oude uitvoering van het pookje "sympatieker", 't zat ook wat "me-too" vriendelijker, dwz wat verder weg.
In de Td5 kon je nog met z'n 3-en voorin en dan na een waarschuwing het pookje bedienen. Bij de "Puma" zit een virtuele 3º m/v met dat extra pookje tussen de benen.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Edward » 02 Aug 2022, 17:47

Landmarcs schreef:Bij de "Puma" zit een virtuele 3º m/v met dat extra pookje tussen de benen.

Groeten MarcS


Daarom is het ook een virtuele 3e. De typegoedkeuring staat geen 3e toe. Dan moet je de nieuwe Defender kopen, daarbij kan het weer wel. Nog met soort van beenruimte ook want pookje op het dashboard. :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

jbladel
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor jbladel » 08 Aug 2022, 18:33

Ben het er wel mee eens dat dit niet de meest nuttige vraag ooit is.
Gaat uiteindelijk meer om maximaliseren, en jezelf de juiste routine aanleren.

Helemaal mee eens dat het meer dan mogelijk moet zijn om een 2 wiel aangedreven auto over een gravel weg te manouvreren.
Maar de andere kant van die munt is dat het ook meer dan mogelijk is om een auto zonder gordels 'veilig' over een gravel weg te gooien :D

Dus de vraag is inderdaad, komt de 'wijsheid' om te sperren alleen voort vanuit de part time 4x4's zoals landcruisers, of gaat dit riedeltje ook op voor permanent 4x4's zoals defenders?
Ik ben er nog niet uit.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Edward » 08 Aug 2022, 19:37

Je moet je er vooral niet te druk om maken en gewoon lekker experimenteren tijdens de vakantie. Vaak is het verschil niet eens merkbaar. Ik ben net zo vaak de wagen kwijtgeraakt met sper als zonder en andersom.

Net zo als ik wel eens vastgereden ben in een rotte plek terwijl laag, difflock, banden afgelaten etc. Daags erna op weg naar huis reden we door dezelfde kuil, al hadden we dat eerst niet door omdat de paden zich daar over 100 meter samenvoegden. Gewoon in hoog, banden alweer opgepomt, geen difflock en nie opletten nie.

Gewoon erdoor voordat we door hadden dat we daar gister hadden staan klooien. :D

Lekker rijden en genieten. Niet teveel denken, daar hebben we Marc voor! :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8336
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2022, 20:22

Edward schreef:Net zo als ik wel eens vastgereden ben in een rotte plek terwijl laag, difflock, banden afgelaten etc. Daags erna op weg naar huis reden we door dezelfde kuil, al hadden we dat eerst niet door omdat de paden zich daar over 100 meter samenvoegden. Gewoon in hoog, banden alweer opgepomt, geen difflock en nie opletten nie.

Gewoon erdoor voordat we door hadden dat we daar gister hadden staan klooien. :D

Da's "wijsheid" die ik zo'n 30 jaar geleden al in NO-Polen opdeed.
De hoofd-boswachter aldaar huurde een lokale boer in om te hooien voor zijn Tarpan/Konik-paarden.
Ongeveer niemand wilde dat doen, hooien in het moeras, alleen een boer met zoveel alcohol in het bloed dat de muggen de weg kwijtraakten. De truuk was dat deze boer zo beneveld was dat ie geen enkele poging deed om kuilen en/of slappe passages te vermijden, het was al lastig genoeg om ± rechtuit te rijden ... hierdoor reed hij zich dus niet vast.
Toen een andere keer wat jongens een tractor geritseld hadden om met hun vriendinnetjes in de rivier te gaan zwemmen ging het juist wel mis: die jongens probeerden de kuilen te vermijden en daarmee raakten ze juist vast: er waren twee andere tractoren nodig om die ene los te trekken.
Het helpt niet zelden omgewoon bescheiden gas te geven en de auto op het moeilijkste punt vooral te laten rollen, daarmee kom je zelfs met een 2x4 (zonder inschakelbare 4x4) nog heel ver. Met een permanent 4x4 ben je dan een stuk beter uit: daar is het verschil tussen met of zonder tractie rijden/rollen een stuk kleiner ... en zo houd je de meeste tijd de wielen rollend en dus met grip.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten