Midden difflock - locken of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Roger » 09 Jun 2022, 20:18

nog nooit zoveel voor mij redelijk zinloze info gelezen mbt zo een simpel systeem als een CDL.

hoe maak ik iets eenvoudigs volledig onbegrijpelijk les 2.0.

:D :D :D

mijne inziens is het sowieso een systeem om te voorkomen dat je vast komt te staan en niet iets om uit een slip te raken of uberhaupt niet in een slip te komen.

iets voor lage snelheid, in terrein waar eventueel een verlies aan grip te verwachten is. Mijn D2 heeft een CDL (zeldzaam) en ETC. mijn Defenders hadden allemaal CDL en slechts één and ook ETC.

omdat het puur mechanisch en dus wat voorspelbaarder is geef ik voorkeur aan een CDL eigenlijk. maar de combi is wel lekker ook.

succes

Roger
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Edward » 09 Jun 2022, 20:42

Roger schreef:.......... is geef ik voorkeur aan een CDL eigenlijk. maar de combi is wel lekker ook.

succes

Roger



Nah, ik geef de voorkeur aan Terrain Response! :roll: Dat werkt wel zo waanzinnig goed dat vastrijden alleen lukt als je een domme yup bent die met straatbanden op nat gras gaat staan of als je een spoor inrijdt waar een Unimog net aan door kwam. Been there :lol: :lol:

Enige nadel is dat het alleen in veul te dure, zware en onbruikbare (voor mij dan) LaRo's zit. :cry: :cry:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2022, 22:01

Roger schreef:....

mijne inziens is het sowieso een systeem om te voorkomen dat je vast komt te staan en niet iets om uit een slip te raken of uberhaupt niet in een slip te komen.

iets voor lage snelheid, in terrein waar eventueel een verlies aan grip te verwachten is. Mijn D2 heeft een CDL (zeldzaam) en ETC. mijn Defenders hadden allemaal CDL en slechts één and ook ETC.

omdat het puur mechanisch en dus wat voorspelbaarder is geef ik voorkeur aan een CDL eigenlijk. maar de combi is wel lekker ook.

Keep It Super Simple was ook mijn basis suggestie.
Keep It Straightforward & Simpel mag ook.

Groeetn MarcS

KISS KeepItSuperSimple.png
KISS KeepItSuperSimple.png (74.7 KiB) 501 keer bekeken

jbladel
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor jbladel » 10 Jun 2022, 09:56

Roger schreef:nog nooit zoveel voor mij redelijk zinloze info gelezen mbt zo een simpel systeem als een CDL.

hoe maak ik iets eenvoudigs volledig onbegrijpelijk les 2.0.

:D :D :D

mijne inziens is het sowieso een systeem om te voorkomen dat je vast komt te staan en niet iets om uit een slip te raken of uberhaupt niet in een slip te komen.

succes

Roger


Dank! Als dat voor jou goed werkt, is dat toch gewoon helemaal mooi? :D Ik probeer hier ook niemand van mening te veranderen, alleen te begrijpen hoe/waarom gebeurt wat gebeurt.

Een CDL is in essentie heel erg simpel, maar alle krachten die werken als je de bocht door gaat blijkbaar niet helemaal, dus het effect van een CDL op die krachten is blijkbaar ook niet helemaal simpel...
Tenminste, niet zo simpel dat ik kan verklaren waarom verschillende artikelen zeggen wat ze zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook niet het enige artikel dat dergelijk gedrag beschrijft:

Optimisation of AWD off-road vehicle performance using visco-lock devices
Citation: SHARAF, A.M. ... et al., 2008. Optimisation of AWD off-road vehicle performance using visco-lock devices. International Journal of Heavy Vehicle Systems, 15 (2-4), pp. 188 - 207.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik hieraan wel interessant vind is dat een LSD dus inderdaad (niet geheel tegen verwachting) valt tussen open en gesloten CDL, maar dat een 'VC' koppeling zoals beschreven in dat artikel veel meer lijkt op een locked dan een open cdl. En ik dacht dat die 'VC' koppeling meer leek op de systemen uit de rallywagens.

Landmarcs schreef:Groeetn MarcS


Om dan nog eens terug te komen op Marc zijn annecdote over sneeuw:

Afbeelding

Het lijkt er inderdaad op dat een gesloten CDL een stuk minder stabiel is als je moet remmen op een oppervlak met een groot gripverschil tussen links en rechts, iets wat ook zeker niet onlogisch is.

Dus je komt dan op besneeuwde/ijzige wegen wat minder snel van 0-100, maar je kan wel remmen voor de aankomende bocht zonder (nouja, lees minder snel) om je as te draaien.

Volgens dit artikel dan.

Een belangrijke sidenote is dus dat ik het effect van CDL nog lang niet goed begrijp om iets nuttigs te zeggen over wat er in die artikelen gesteld wordt over de handelingskarakteristieken van open vs gesloten CDL. Dus wat mij betreft kan ik nog geen conclussie trekken.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Roger » 10 Jun 2022, 12:41

:D :D :D :D

ja in mijn enige uitstapje van een jaar met mijn D3 moet ik inderdaad toegeven dat het geen verkeerd systeem was.

:shock:
Edward schreef:
Roger schreef:.......... is geef ik voorkeur aan een CDL eigenlijk. maar de combi is wel lekker ook.

succes

Roger



Nah, ik geef de voorkeur aan Terrain Response! :roll: Dat werkt wel zo waanzinnig goed dat vastrijden alleen lukt als je een domme yup bent die met straatbanden op nat gras gaat staan of als je een spoor inrijdt waar een Unimog net aan door kwam. Been there :lol: :lol:

Enige nadel is dat het alleen in veul te dure, zware en onbruikbare (voor mij dan) LaRo's zit. :cry: :cry:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Roger » 10 Jun 2022, 12:42

Landmarcs schreef:
Roger schreef:....

mijne inziens is het sowieso een systeem om te voorkomen dat je vast komt te staan en niet iets om uit een slip te raken of uberhaupt niet in een slip te komen.

iets voor lage snelheid, in terrein waar eventueel een verlies aan grip te verwachten is. Mijn D2 heeft een CDL (zeldzaam) en ETC. mijn Defenders hadden allemaal CDL en slechts één and ook ETC.

omdat het puur mechanisch en dus wat voorspelbaarder is geef ik voorkeur aan een CDL eigenlijk. maar de combi is wel lekker ook.

Keep It Super Simple was ook mijn basis suggestie.
Keep It Straightforward & Simpel mag ook.

Groeetn MarcS

yep absoluut.

KISS KeepItSuperSimple.png
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2022, 16:48

jbladel schreef:Een belangrijke sidenote is dus dat ik het effect van CDL nog lang niet goed begrijp om iets nuttigs te zeggen over wat er in die artikelen gesteld wordt over de handelingskarakteristieken van open vs gesloten CDL. Dus wat mij betreft kan ik nog geen conclussie trekken.



De belangrijkste conclusie is dat voor het rijden het begrijpen niet nodig is maar voelen en ervaren.

Het begrijpen doe je dan uit hobby en voor de lol. Maar ik ken niemand die beter is gaan terreinrijden van meer begrip, alleen van meer ervaring. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2022, 17:01

Edward schreef:
jbladel schreef:Een belangrijke sidenote is dus dat ik het effect van CDL nog lang niet goed begrijp om iets nuttigs te zeggen over wat er in die artikelen gesteld wordt over de handelingskarakteristieken van open vs gesloten CDL. Dus wat mij betreft kan ik nog geen conclussie trekken.


De belangrijkste conclusie is dat voor het rijden het begrijpen niet nodig is maar voelen en ervaren.

Het begrijpen doe je dan uit hobby en voor de lol. Maar ik ken niemand die beter is gaan terreinrijden van meer begrip, alleen van meer ervaring.

Tja, ik durf hier Edward halfweg tegen te spreken.   Ervaring is van groot belang, een zeker begrip ook.   Zonder begrip wordt ervaring een lange en trage route.
Niet voor niks kregen de artilleristen (of hoe heten die lieden die een geschutstuk met paarden verplaatsten om er dan mee te schieten) les in het herkennen van allerlei planten.   Bij die kennis hoorde dan het "begrip" dat sommige planten vooral groeien op plekken waar je met het geschutstuk stuk loopt hoeveel paarden je ook hebt (die botanie was dus niet bedoeld om de paarden een goed diner voor te zetten).

Zo is er wel meer waar een beperkt begrip helpt: dat je de DiffLock in metaalsplinters verandert als je 'm probeert in te schakelen met een vrij doordraaiend wiel bijv., of dat je DiffLock soms makkelijker uitschakelt wanneer je met twee wielen door de berm rolt, of als dat niet helpt door even iets achteruit te rollen/rijden. En ook dat je het midden-differentieel naar z'n grootje helpt als je denkt dat DiffLock nergens nodig is (en dat het een bakerpraatje is dat dat midden-differentieel nergens tegen kan).

Groeten MarcS

jbladel
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor jbladel » 10 Jun 2022, 17:12

Landmarcs schreef:Ervaring is van groot belang, een zeker begrip ook.


De wereld is complex, en wordt over het algemeen alleen maar beter van nuance :D

Edward schreef:De belangrijkste conclusie is dat voor het rijden het begrijpen niet nodig is maar voelen en ervaren.


Maar om even bij Edward terug te komen, ik heb geloof ik wel iets meer begrip dan ervaring, dus meer ervaring zou handig zijn inderdaad.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2022, 17:44

Er zijn legio automobilisten die helemaal niks weten van techniek en al het andere dat bij autorijden komt kijken. Mijn eigen ma weet niks van dat alles. Maar die heeft toch 65 jaar schade en ongeval vrij gereden.

Kennis is overgewaardeerd :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten