Midden difflock - locken of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Midden difflock - locken of niet?

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2022, 14:42

Edward schreef:Er zijn legio automobilisten die helemaal niks weten van techniek en al het andere dat bij autorijden komt kijken. Mijn eigen ma weet niks van dat alles. Maar die heeft toch 65 jaar schade en ongeval vrij gereden.

Kennis is overgewaardeerd

Tja, als je met een Opel Corsa in het alledaagse verkeer verkeert dan kan er weinig verkeerd gaan, aangenomen dat je ooit behoorlijk verkeersinzicht heb meegekregen (dat mijn schoonmoeder 12 jaar min of meer veilig door het verkeer gekomen is is vooral te wijten aan de oplettendheid van anderen ... mijn schoonmoeder verongelukte vooral op de fiets).

Mijns inziens helpt enige theoretische basis-kennis toch echt wanneer je wat meer van een 4x4 wilt.
Al was het maar om allerlei valkuilen te ontwijken en/of bakerpraatjes te ontkrachten bij de voorbereidingen. Je wilt bijv. de lieden die de auto verhogen met extra stijve veren niet de kost geven, of die die menen dat hyperbrede banden beter rijden, of die de zeggen dat je beslist de EGR moet verwijderen of ... of ...   je kan per omgaande een gaarkeuken beginnen.

Ik zeg al niet meer "Niet doen!" maar vraag meestal "Wat hoop je te bereiken met de modificatie?" maar zelfs dit wordt maar zelden in dank afgenomen.   Meestal wordt de vraag niet als vraag naar info gesteld maar als vraag naar een bevestiging.   Dikker en zwaarder is mooier moet je dan bevestigen, anders ben je een spoiler.

Het is jammer dat de LRCH-pagina's met technische hoofdstukjes niet meer lekker werkt ... het zou mooi zijn als daar beknopte theoretische hoofdstukjes zouden staan, bijv.: Wat doet een stabilisatorstang, welke misvattingen bestaan er, welke stabilisatorstang moet je afnemen als je denkt dat ééntje wel genoeg is, en wat is dan het te verwachten effect.
En bijv. ook: Hoe hoog staat een normale "frisse" Defender ... omdat de befaamde 2 inch verhoging soms al behaald wordt door de oude vermoeide veren te vervangen door nieuwe -- goede standaard veren doen het meestal beter dan de obscure after-market veren-sets.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 11 Jun 2022, 19:59

Er zitten toch geen stabilisatorstangen op ons soort auto's ?
Maar een beetje hoger en breder rijdt prima, zie het probleem niet.
Zullen dan wel die stabilators zijn.
Die heb ik niet. :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jun 2022, 22:08

dyngo schreef:Er zitten toch geen stabilisatorstangen op ons soort auto's ?
Maar een beetje hoger en breder rijdt prima, zie het probleem niet.
Zullen dan wel die stabilators zijn.
Die heb ik niet. :lol:

Jawel. De 130 300Tdi had voor en achter stabilisatorstangen en ook de Puma 130 had ze standaard voor en achter. :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jun 2022, 22:48

Landmarcs schreef:
Mijns inziens helpt enige theoretische basis-kennis toch echt wanneer je wat meer van een 4x4 wilt.
Al was het maar om allerlei valkuilen te ontwijken en/of bakerpraatjes te ontkrachten bij de voorbereidingen. Je wilt bijv. de lieden die de auto verhogen met extra stijve veren niet de kost geven, of die die menen dat hyperbrede banden beter rijden, of die de zeggen dat je beslist de EGR moet verwijderen of ... of ...   je kan per omgaande een gaarkeuken beginnen.

Groeten MarcS

Ondanks alle kennis die je denkt te hebben blijf je last houden van tunnelvisie. Jij vind altijd en overal smalle banden beter, lagere vering beter etc, etc.

Afgelopen dagen weer even in het bos geweest met een auto 10 en het is niet zo dat de 90 met smalle bandjes beter of slechter presteerde dan de 90 met 325 banden. Beide hadden obstakels waar een ieder beter door kwam dan de ander.

Zo bleek iedere wagen z'n sterke en zwakke punten te hebben, alleen bij de volgende lastige plek bleken al die punten weer anders te liggen en zo steeds verder.

De afgelopen 25 jaar heb ik geleerd dat er geen goede of slechte set up is, alleen toepassingen die niet bij de set up passen.

Dat inzicht moet jij nog steeds zien te verkrijgen...... Daar kan geen kennis iets aan veranderen, je bent eigenwijzer en koppiger dan eender welke studie op kan lossen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2022, 23:18

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Ondanks alle kennis die je denkt te hebben blijf je last houden van tunnelvisie. Jij vind altijd en overal smalle banden beter, lagere vering beter etc, etc.

Afgelopen dagen weer even in het bos geweest met een auto 10 en het is niet zo dat de 90 met smalle bandjes beter of slechter presteerde dan de 90 met 325 banden. Beide hadden obstakels waar een ieder beter door kwam dan de ander.

Zo bleek iedere wagen z'n sterke en zwakke punten te hebben, alleen bij de volgende lastige plek bleken al die punten weer anders te liggen en zo steeds verder.

De afgelopen 25 jaar heb ik geleerd dat er geen goede of slechte set up is, alleen toepassingen die niet bij de set up passen.

Dat inzicht moet jij nog steeds zien te verkrijgen...... Daar kan geen kennis iets aan veranderen, je bent eigenwijzer en koppiger dan eender welke studie op kan lossen.

Ik had het hier niet over "in het bos". Op slappe klei kan het niet breed genoeg zijn ... alleen rijdt dat niet lekker op het asfalt (dat dan bovendien net zo modderig wordt als de auto).

Nissan Patrol - 1.jpg
Nissan Patrol - 2.jpg

Verder ... had ik het over verhogen met extra stijve veren, je hebt dan wel de looks maar weinig rijplezier.
Bovenal bedoelde ik te zeggen dat dit type modificatie niet zelden zonder kennis of ervaring wordt toegepast.
Wil iemand met voorkennis een bepaalde set-up dan moet ie het maar doen ... maar zonder kennis is het vaak gewoon jammer.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jun 2022, 00:14

Zelfs mijn Defender 110 300 Tdi (CSW) had een stabilisatorstang achter, maar dat was gedaan ter compensatie van de slappe achterveren en de Boge Nivomat (automatische hoogteregeling op de achteras) midden onder de auto.
Na verwijderen van de defecte Nivomat en plaatsen van veren met iets meer draagvermogen heb ik de stabilisatorstang weggehaald. Nu blijven de bandjes iets beter op de grond, ook "cross axle".

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2022, 09:17

Erik Peters schreef:Zelfs mijn Defender 110 300 Tdi (CSW) had een stabilisatorstang achter, maar dat was gedaan ter compensatie van de slappe achterveren en de Boge Nivomat (automatische hoogteregeling op de achteras) midden onder de auto.
Na verwijderen van de defecte Nivomat en plaatsen van veren met iets meer draagvermogen heb ik de stabilisatorstang weggehaald. Nu blijven de bandjes iets beter op de grond, ook "cross axle".

En .... in tegenstelling tot wat velen denken: een stabilisatorstang achter versterkt de neiging tot overstuur, eentje vóór versterkt het onderstuur-effect.   De naam "stabilisatorstang" is verwarrend: stabiel suggereert goed/beter en dat is het dus niet per se.
Als je er even iets langer over nadenkt is het begrijpelijk: zonder stabilisatorstang blijven de bandjes beter op de grond en hebben ze meer grip -- achter langer meer grip betekent minder drift en/of een kleinere kans op uitbreken.

Bij veel gewicht op de achteras wil je wel een stabilisatorstang achter (en waarschijnlijk ook vóór) meer gewicht geeft meer body-roll en dat is onaangenaam, meer gewicht geeft ook meer grip en dan is het gripverlies dat de stabilisatorstang oplevert een acceptable prijs in het compromis (het is immers geen raceauto, daar bezuinigen ze immers allereerst op gewicht).

Groeten MarcS

PS   Wie nog een achterstabilisatorstang zoekt: ik heb er nog eentje, zo goed als nieuw (want zonder veel belading doet ie weinig anders als het laatste beetje comfort verpesten)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2022, 11:31

En nu we het toch over misverstanden hebben ...
Bij brede banden wordt soms ook genoemd dat ze goed zouden zijn tegen de effecten van spoorvorming (in het asfalt).
Behoudens de limiet met heel smalle bandjes is dit een misverstand.   De bredere band heeft eerder/sterker de nijging om uit het spoor te klimmen en dat kan heel hinderlijk zijn als het spoor - zoals meestal het geval is - precies daar ligt waar je het liefste rijdt: de banden sturen je dan hetzij naar links danwel naar rechts uit het spoor ... als je dan niet adequaat reageert leidt dit tot een dronkenmansgang. Overigens helpt wat meer lucht dan wel weer een beetje, echt brede banden worden van veel lucht evenwel weer nerveus omdat de voetafdruk er klein en vooral ook kort wordt.

Dat graag uit de sporen klimmen is meestentijds een positieve kwaliteit in het terrein, een slim profiel - met randblokken die willen "happen" - helpt je daarbij dan ook nog eens.

Dus ook hier zie je weer: het is bijna steeds een compromis, en dat compromis is zelden echt goed, maar ook zelden echt fout.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2022, 11:16

Landmarcs schreef:.... dat DiffLock wel voor meer tractie kan zorgen, maar beslist niet voor zijdelingse grip. Een stapje verder is dat de zijdelingse grip het meest gebaat is bij rollen, immers iedere tractie kan net die druppel zijn waarmee je over de grens van de maximale grip gaat.
Nu is er "natuurlijk" ook het verhaal dat je met wat extra gas, of juist het gas loslaten het over- of onderstuur kan "bijsturen" maar dat is bij een 4x4 hogere stuurmanskunst ... en daarvoor heb je weinig aan de leerboeken, daarvoor heb je een eindeloze ervaring nodig, het zijn de coureurs die zichzelf overschatten die op de gepoetste kant landen.

Waar een paar weekjes Frankrijk goed voor zijn: Kaas en wijn natuurlijk maar in ieder geval ook voor wat rust en contemplatie.
Ik kwam nog langs de proef-tuin van Michelin maar had toen al de volgende bescheiden "brain-wave" gehad.

Er is een diep geworteld "wantrouwen" tegen het laten rollen van de auto: je "moest" remmen vóór de bocht en dan met gas dóór de bocht, dat was het consigne, en dat leeft nog steeds.
Het is ook nog steeds (een beetje) waar maar ... ik denk dat het een consigne is dat vooral zijn wortels heeft uit de tijd van de diagonaalband, dus voor de meesten hier de "prehistorie". (Aardige serendipiteit: Het was Michelin die de radiaalband groot maakte.)
Bij een diagonaalband heb je een minder stabiel karkas wanneer de band rolt, alleen wanneer tractie- (of remmende) krachten het karkas in de band strak trekken krijg je een stabieler karkas.   Het remmen vóór en met gas door de bocht is dus bij een diagionaalband eens te meer een goed advies. Natuurlijk moet je ook met een radiaalband vóór de bocht je snelheid aanpassen aan de komende bocht, remmen in de bocht kan vaak wel maar alleen zolang je niet tegen de grens van de mogelijkheden aan zit. Overigens stuurt het in het algemeen prettiger met een beetje gas in de bocht.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 29 Jul 2022, 10:19

Denk dat het uitmaakt waar je mee rijdt.
Met de Range Rover is remmen in de bocht ok. Even de rem los en alles is weer onder contrôle.
Met mijn spitfire pakt dat heel anders uit.
Remmen in de bocht kan tot onbeheersbaar gedrag lijden (ervaring).
Voor en vier wiel aangedreven autos reageren veel stabieler in de bocht.

Terug naar “Techniek”