Dus bij deze een uitleg van hoe ik locked / unlocked 4x4 begrijp, zodat men wat specifieker uitleg kan geven over waar ik het al dan niet verkeerd begrepen heb. Voor deze oefening laat ik traction control even buiten beschouwing.
Nogmaals, dit het onderstaande is geen absolute waarheid, alleen hoe ik het begrepen heb. De doelstelling is om beter te begrijpen waarom je al dan niet je locker aan of uit moet hebben, dus ik zie graag reacties tegemoet die precies uitleggen welke aanname onjuist is, en waarom dan.
De basistermen, en basissituatie:
Grip in % van de maximale grip die een band kan leveren op een droge, verharde weg. Grip is de mate waarin de band op het oppervlakte kleeft.
Tractie in % van de maximale tractie die een band kan leveren op een droge, verharde weg. Tractie is de hoeveelheid koppel van de motor die de band kan overbrengen op de weg.
Torsie, in % van de totale hoeveelheid torsie die geleverd wordt door de motor. Torsie is de hoeveelheid koppel die de aandrijflijn over kan brengen op het wiel.
situatie 1: Permanent 4x4 / AWD
rechtdoor op een verharde weg.
Alle banden hebben evenveel (100%) grip, dus het geleverde koppel van de motor wordt evenredig (25%) over elke band verdeeld.

situatie 2: Permanent 4x4 / AWD.
rechtdoor op een onverharde weg, niet alle banden hebben dezelfde hoeveelheid grip. De getallen in % die hier gegeven worden voor grip zullen niet representatief zijn voor de werkelijkheid, maar dienen het rekenvoorbeeld.

De totale hoeveelheid beschikbare tractie is hier dus 50% van de beschikbare tractie die je zou hebben op de verharde weg.
situatie 3: Part time 4x4 / gelocked middendif
Dezelfde getallen voor grip als in situatie 2, maar doordat de difflock aanstaat, wordt het koppel anders verdeelt.

De hoeveelheid beschikbare tractie is hier dus 20% hoger dan de hoeveelheid beschikbare tractie in situatie 2. Op basis van het bovenstaande, kom ik tot de consclussie dat de hoeveelheid beschikbare tractie met difflock aan nooit lager is dan met difflock uit.
Ik meen dat de torsieverdeling mogelijkerwijs niet kan kloppen (gele getallen), maar ik meen dat de tractiepercentages dwel kloppend zijn.
Edit: als je er van uit gaat dat er altijd 100N koppel input in het systeem is, en de banden op 100% grip maximaal 25N koppel op de weg kunnen zetten, kloppen de getallen vrij aardig, doch niet helemaal
Misschien nog even wat bronvermelding:
https://www.youtube.com/watch?v=TotrUUu ... gExplained