Misschien denk ik te simpel hoor maar is 4x4 niet vooral bedoeld om te zorgen dat je niet stil komt te staan?
Op gravelwegen kun je met alleen vóór- of achterwielaandrijving prima rijden, lijkt me?
Een Defender is toch geen rallywagen? En op wereldreis ga je toch sowieso niet teveel stunten en uitproberen maar beheerst te werk om vooral, kalm aan, dóór te kunnen?
Midden difflock - locken of niet?
Re: Midden difflock - locken of niet?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
dyngo schreef:Denk dat het uitmaakt waar je mee rijdt.
....
Voor en vier wiel aangedreven autos reageren veel stabieler in de bocht.
Da's beslist ook een belangrijke factor.
De oude "regel" was natuurlijk óók uit de tijd waarin de meeste auto's achterwiel-aandrijving hadden "dus" een duidelijke nijging naar een overstuurd weggedrag (en daarbij een bescheiden power/weight ratio).
Een voorwiel-aangedreven auto heeft veelal een duidelijk onderstuur en daarbij helpt gas terug en/of remmen de auto extra door de bocht, met wat extra gas zoekt ie juist een ruimer parcours (wat voor de gemiddelde rijder een prettig vergevend weggedrag geeft).
Bij de permanent 4x4 is het wat ingewikkelder. Bij bijv. een Range Rover, met een "zachter" geveerde achteras heb je gewoonlijk een zeker onderstuur-karakter. Bij een wat stuggere Defender moet je eventueel het onderstel nog wat extra "afstemmen" op het gewoonlijke gebruik. Zo ben ik tevreden met alleen vóór een stabilistator-stang en 3-traps-veren achter, mijn 110 wordt zelden zwaar beladen en de auto is hiermee meestentijds neutraal tot onderstuurd. Met voldoende vaart gaat ie nu wat "lui" door de bocht, heb je je verkeken of is er een andere verrassing dan stuurt ie fel genoeg wanneer je gas wegneemt en/of remt.
Groeten MarcS
Houston schreef:Misschien denk ik te simpel hoor maar is 4x4 niet vooral bedoeld om te zorgen dat je niet stil komt te staan?
Op gravelwegen kun je met alleen vóór- of achterwielaandrijving prima rijden, lijkt me?
Een Defender is toch geen rallywagen? En op wereldreis ga je toch sowieso niet teveel stunten en uitproberen maar beheerst te werk om vooral, kalm aan, dóór te kunnen?
Bij normaal gebruik komt de diff lock eigenlijk alleen bij traag off road gebruik van pas. En zelfs daar schakel ik het zelden in.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Sterker nog.....ik schakel de diff nooit in !
Gebruik hem als redmiddel als ik ergens blijf steken.
Dan heb ik de diff nog achter de hand om weer terug te kunnen

-
trix G4 schreef:Sterker nog.....ik schakel de diff nooit in !
Tja, op het moment dat je door een verlande sloot (of vergelijkbaar) rijdt is het in mijn opinie slimmer om het DiffLock preventief in te schakelen, er zijn van die momenten dat je liever het momentum behoudt, stil komen te staan ín de verlande sloot is niet handig.
Bij een helling met sneeuw en ijs kan het ook slimmer zijn DiffLock preventief in te schakelen (maar ook weer "preventief" uit in de bochtige passages). O ja, ipv sneeuw en ijs mag je ook juist het tegendeel lezen: een harde ondergrond met daarop wat los zand.
Of te wel: ik schakel DiffLock ook slechts zelden in (waarbij ik moet aantekenen dat het beslist aanbevelenswaardig is het soms in te schakelen om het mechaniek een beetje gangbaar te houden).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Of te wel: ik schakel DiffLock ook slechts zelden in (waarbij ik moet aantekenen dat het beslist aanbevelenswaardig is het soms in te schakelen om het mechaniek een beetje gangbaar te houden).
Groeten MarcS
Ah, daar komen meteen weer mooie herinneringen boven aan mijn eerste LaRo. De D1 die vooral gebruikt was om van D naar MA te rijden. Behalve dat alle stijlen tot 300mm boven de bodem vol zaten met zand ben ik twee dagen bezig geweest om de diff lock gangbaar te krijgen. Uiteindelijk met frase "óf het komt los óf het gaat stuk" gewoon met m'n voet omgedrukt en toen was ie los en deed ie het.

Geloof dat ik hem daarna nog 2x oid gebruikt heb.

Edward van Vugt
-
Edward schreef:Landmarcs schreef:Of te wel: ik schakel DiffLock ook slechts zelden in (waarbij ik moet aantekenen dat het beslist aanbevelenswaardig is het soms in te schakelen om het mechaniek een beetje gangbaar te houden).
Ah, daar komen meteen weer mooie herinneringen boven aan mijn eerste LaRo. De D1 die vooral gebruikt was om van D naar MA te rijden. Behalve dat alle stijlen tot 300mm boven de bodem vol zaten met zand ben ik twee dagen bezig geweest om de diff lock gangbaar te krijgen. Uiteindelijk met frase "óf het komt los óf het gaat stuk" gewoon met m'n voet omgedrukt en toen was ie los en deed ie het.![]()
Geloof dat ik hem daarna nog 2x oid gebruikt heb.
Bij mijn oude trouwe Td5 was het zelfs al nodig om gepast geweld te gebruiken nadat ik DiffLock (en ook Low) een tijdje niet gebruikt had. En dat terwijl ik de auto vanaf nieuw had en het mechaniek nieuw beproefd had op werkzaamheid.
Kennelijk was dat niet genoeg want na het wat vaker zo nu en dan gebruik werd de gangbaarheid een stuk beter.
Opvallend is dat DiffLock/HighLow bij mijn huidige "Puma" vanaf nieuw al vlot en gemakkelijk werkt, bijna te makkelijk (in de afleveringstoestand zelfs echt te gemakkelijk: ze hadden een en ander zo gemonteerd dat een boutje in de weg zat en het pookje dus niet helemaal in de eindpositie kwam).
Als het DiffLock pookje + mechaniek goed gangbaar is wordt het ook weer aantrekkelijker het in twijfelgevallen te gebruiken, het schakelt dan sneller in en uit en is daarmee betrouwbaarder (en dus zorgelozer) in het gebruik.
NB Je wilt DiffLock niet inschakelen op het moment dat er voor of achter al sprake is van een doordraaiend wiel, dat is de snelste manier om de DiffLock klauwkoppeling stuk te krijgen. Schakel je DiffLock "net op tijd" in - dus als de auto nog rolt - dan schakelt ie makkelijk in. Schakel je het daarna ook weer tijdig uit dan gaat dat ook makkelijk omdat een eventuele "wind-up" dan nog makkelijk weg kan.
Groeten MarcS
Bij de 130 was het idd genoeg om er een tas oid tegenaan te zetten. Die ging écht soepel! Ook hoog laag ging erg licht en gemakkelijk. Daar heb ik wél echt heel vaak gebruik van gemaakt.
Omdat ie zo makkelijk schakelde was het een genot om in laag weg te rijden en dan naar hoog te schakelen. Zo veel relaxter met dikke karren aan de haak op een helling oid.
Omdat ie zo makkelijk schakelde was het een genot om in laag weg te rijden en dan naar hoog te schakelen. Zo veel relaxter met dikke karren aan de haak op een helling oid.

Edward van Vugt
Sommige dingen worden niet beter.
Bij mijn 5 bak zat het zorgvuldig door mij gemonteerde (maar nooit gebruikte) spul snel vast.
Bij de oude 4 bak werkt het altijd met een lichte schakelaar.
Alles in de bak, dus vervuiling niet mogelijk.
Bij mijn 5 bak zat het zorgvuldig door mij gemonteerde (maar nooit gebruikte) spul snel vast.
-
dyngo schreef:Sommige dingen worden niet beter.
Sommige zaken worden dan toch ineens beter.
Het kleine pookje van Edward's "Puma" en dus ook de mijne (en wellicht dus vele andere) bewijzen dit.
Ik heb zelfs geen tas nodig ... vanwege geen CubbyBox maar gewoon een plastic bak tussen de voorstoelen (met daarin een soort jongensbroek-inhoud) blijkt dat een drietal atlassen genoeg is: de bovenste atlas kan genoeg zijn om het pookje te bedienen.
Groeten MarcS