jbladel schreef:Dus ik denk dat ik het dan met je eens ben, een diflock kan geen zijwaartste grip creeëren (ook geen voorwaarste grip toch? Alleen voorwaarste tractie). Maar kan (op papier) alleen zorgen voor een snellere afname van de zijwaartse kracht doordat het de auto dwingt te bewegen in de richting van de voorwaartse grip?
Hoe deze twee fenomenen zich verhouden (minder grip als je door een bocht doorgaat, maar meer tractie als je grip verliest op een band) is op basis van mijn aannames inderdaad niet te zeggen.
Maar het lijkt mij wel dat je vrij gemakkelijk kan corigeren voor de verminderde grip in bochten met difflock aan door de snelheid te verlagen (dit is noodzaak, geen positief puntje voor de difflock).
Terwijl de verminderde voorwaarste tractie in een slide moeilijker te compenseren is?
Maar ook dit is (op basis van mijn aannames) geen gegeven, en geld alleen als de voorwaarste tractie in een slide bruikbaar is.
Als de aandrijving inderdaad constant wisselt van voor naar achteras en omgekeerd (vanwege de difflock), en dit er voor zorgt dat de auto onbestuurbaar wordt, heb je er inderdaad niets aan. Dit probleem heb je niet met een open differentieel.
Ik meen te begrijpen dat dit laatste jouw ervaring is?
Tja, een groot aantal aannames die zich niet verenigen met de eenvoudigste natuurwetten.
Bij een zijwaarts beweging, een koersverandering, een bocht heb je te maken met de middelpuntvliedende of centrifugale kracht (het is eigenlijk gewoon het voortrazende voertuig dat zich verzet tegen een koersverandering, je hebt een aanvullende kracht nodig om door de bocht te gaan). Dus heb je de dwarse grip nodig, dwarse grip die je banden moeten leveren (dat wordt ook wel eens foutief de middelpunt zoekende kracht genoemd). Extra tractie/aandrijving helpt je dus niet, of zelfs van de wal in de sloot.
Zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel, dat is wat een rally-coureur doet, als amateur kan je maar beter proberen te voorkomen dat je dit soort technieken moet toepassen, de kans is groot dat je het fout doet, of te laat of juist te hevig corrigeert. Ik weet niet of er rally-coureurs zijn die vrijwillig met een volbepakte 130 door de bocht willen driften ... dat is misschien leuk voor de slipschool. (Bedenk dat dat driften heel leuk lijkt, maar ineens kan omslaan in grip en dan zorgt je zijdelingse snelheid vrijwel zeker voor een landing op de gepoetste kant.
En dan verder ... zelf kwam je eerder al tot de conclusie dat DiffLock eerder leidt tot minder grip, en ook tot een auto die nog meer de neiging heeft rechtuit te willen. DiffLock is dus - zoals al door iedereen hier werd gezegd - alleen nuttig voor die momenten dat je met lage snelheid de risico's van tractieverlies op één as wilt voorkomen.
Wil je werkelijk extra tractie-controle tijdens een wat snellere rit kijk dan naar een set Ashcroft ATB's, lees de terugmeldingen van de gebruikers van zo'n ATB. NB. Je kan met een middendiff-ATB nog steeds DiffLock toepassen, het differentieel sperren in die situaties waar DiffLock altijd al bedoeld was.
Groeten MarcS
PS Ik kan je uit de harde werkelijkheid terugmelden dat een heel bescheiden tikje links achter, bij een auto op een verijsde weg, genoeg is om in de greppel te eindigen: het ene moment denk je nog: even wat tegenstuur, het volgende moment lig je al op de gepoetste kant -- die 180º draai om de verticale as, gevolgd door een 180º rol om de lengte-as namen niet meer dan een oogwenk. Het initiële bescheiden tikje was zo bescheiden dat dat tikje alleen de hoek van al 10 jaar oude achterbalk een stukje verboog ... meer niet, de tik-gever had meer schade.