Roger schreef:nog nooit zoveel voor mij redelijk zinloze info gelezen mbt zo een simpel systeem als een CDL.
hoe maak ik iets eenvoudigs volledig onbegrijpelijk les 2.0.
mijne inziens is het sowieso een systeem om te voorkomen dat je vast komt te staan en niet iets om uit een slip te raken of uberhaupt niet in een slip te komen.
succes
Roger
Dank! Als dat voor jou goed werkt, is dat toch gewoon helemaal mooi?

Ik probeer hier ook niemand van mening te veranderen, alleen te begrijpen hoe/waarom gebeurt wat gebeurt.
Een CDL is in essentie heel erg simpel, maar alle krachten die werken als je de bocht door gaat blijkbaar niet helemaal, dus het effect van een CDL op die krachten is blijkbaar ook niet helemaal simpel...
Tenminste, niet zo simpel dat ik kan verklaren waarom verschillende artikelen zeggen wat ze zeggen.

Dit is ook niet het enige artikel dat dergelijk gedrag beschrijft:
Optimisation of AWD off-road vehicle performance using visco-lock devices
Citation: SHARAF, A.M. ... et al., 2008. Optimisation of AWD off-road vehicle performance using visco-lock devices. International Journal of Heavy Vehicle Systems, 15 (2-4), pp. 188 - 207.

Wat ik hieraan wel interessant vind is dat een LSD dus inderdaad (niet geheel tegen verwachting) valt tussen open en gesloten CDL, maar dat een 'VC' koppeling zoals beschreven in dat artikel veel meer lijkt op een locked dan een open cdl. En ik dacht dat die 'VC' koppeling meer leek op de systemen uit de rallywagens.
Landmarcs schreef:Groeetn MarcS
Om dan nog eens terug te komen op Marc zijn annecdote over sneeuw:

Het lijkt er inderdaad op dat een gesloten CDL een stuk minder stabiel is als je moet remmen op een oppervlak met een groot gripverschil tussen links en rechts, iets wat ook zeker niet onlogisch is.
Dus je komt dan op besneeuwde/ijzige wegen wat minder snel van 0-100, maar je kan wel remmen voor de aankomende bocht zonder (nouja, lees minder snel) om je as te draaien.
Volgens dit artikel dan.
Een belangrijke sidenote is dus dat ik het effect van CDL nog lang niet goed begrijp om iets nuttigs te zeggen over wat er in die artikelen gesteld wordt over de handelingskarakteristieken van open vs gesloten CDL. Dus wat mij betreft kan ik nog geen conclussie trekken.