Dodehoek defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ralphrutten
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 Feb 2015, 14:23
Locatie: 's-Heerenberg

Dodehoek defender 110

Berichtdoor Ralphrutten » 28 Jun 2022, 20:59

Hallo

Zoals denk ik iedereen heb ik ook problemen met de dodehoek van de defender,
Diverse plakspiegels geprobeerd, maar vind ik niets.
Iemand bekend met de set die via AliExpress te krijgen zijn voor rond de €100.00
2 sensoren op de achterzijde monteren en lampjes op de a stijl monteren.
Of heeft iemand een betere oplossing?

Mvg Ralph

wim's Oblix
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 Okt 2021, 18:08

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor wim's Oblix » 28 Jun 2022, 22:15

hey,

ik heb zelf van die dode hoek spiegels van MUD op mijn 90 zitten en die bevallen mij ook enorm goed,
heb verder geen ervaring met sensors, hoe gaat dat in combinatie met modderspetters?

zie ook:
https://www.mudstuff.co.uk/products/mud ... pot-mirror

pascal110
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor pascal110 » 22 Jul 2022, 10:13

bij mijn def heb ik geen dode hoek in mijn spiegels, spiegel zo gesteld dat ik net de auto zie, hoef ik mijn hoofd maar iets te draaien en dan zie ik de ander, hoef nog niet over mijn schouder te kijken.

Barwaut
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 Dec 2019, 16:19

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor Barwaut » 22 Jul 2022, 10:42

Geen problemen.
Heb het net als Pascal...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jul 2022, 11:16

Ralphrutten schreef:Zoals denk ik iedereen heb ik ook problemen met de dodehoek van de defender,
Diverse plakspiegels geprobeerd, maar vind ik niets.

Tja, ik heb een 110 HardTop en dus ook (bescheiden) last van dode hoeken.

Ik heb al zo'n 20 jaar een oplossing met o.a. kleine ronde en schuine dode-hoek-plakspiegeltjes.
Maarrr ... dan wel in combinatie met een één maat grotere spiegel rechts.
Mijns inziens is dit een heel adequate oplossing.

Op de Leyland-DAF LDV 200-400 serie én voor het oude model Renault Master werden Britax spiegels gemonteerd die één maat groter waren als de standaard LandRover spiegels ... en dus met een precies gelijke montage op het bolletje van de spiegelarm.   Het is een goed idee als je aan deze spiegels knutselt om het boutje waarmee het klemmetje zijn klemmende werking krijgt een likje vet te geven. Het bolletje waarop de spiegel draait maar ook klemt kan je schoonmaken en hoogstens een drupje siliconenolie geven.   NB. De grotere spiegel rechts moet tamelijk strak aangedraaid worden om niet ineens "plat" te waaien.
Zowel de Leyland LDV als de Renault Master kan je wellicht op de sloop vinden, met wat geluk met bruikbare spiegels (links en rechts is gelijk).


Het aardige is dat je (bij LHD) in de een maat grotere spiegel rechts een met links vrijwel gelijke kijkhoek hebt (de spiegel is dus juist zoveel groter dat ie de grotere afstand tot de chauffeur goed maakt). Omdat je in de spiegels nog steeds niet erg ver opzij kijkt heb ik in de onder-binnen-hoek van zowel links als rechts een klein bol en schuin dode-hoek-spiegeltje geplakt. Het is even klooien om de beste stand van die spiegeltjes uit te vinden, je wilt dat je met name opzij kijkt en dat komt nauw, je kijkt gemakkelijk teveel omhoog of omlaag.
Ik stel de spiegels zo af dat ik in rust achter het stuur de zijkant van de auto net niet zie, en verder dat ik in de onderrand net naast de achterwielen kijk (even je nek wat rekken en je ziet een randje achterwiel, handig bij het strak manoeuvreren). Het aardige is dat met deze afstelling de horizon links en rechts op ± gelijke hoogte komt, dat kijkt rustig.

Britax spiegel L .jpg
Britax spiegel R .jpg

Je hebt zo nog steeds een zekere dode-hoek maar die dode-hoek is heel veel kleiner geworden. Alleen bij erg schuine aantakkingen waarbij er sprake is van een weg van rechts-achter is het soms lastig ... en dan vooral als je niet vooraf genoeg overzicht hebt en/of tot stilstand komt en/of in duisternis maar met allerlei lichten (of regen).

Groeten MarcS

PS   Er bestaan ook imitatie-Britax spiegels ... ik begreep dat die (op den duur) niet goed genoeg willen klemmen.
PS2 Hele volksstammen stellen de spiegels zo af dat ze ook hun eigen auto zien ... wil je je lak beoordelen dan stap je beter uit.

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jul 2022, 10:35

Landmarcs schreef:Het aardige is dat je (bij LHD) in de een maat grotere spiegel rechts een met links vrijwel gelijke kijkhoek hebt (de spiegel is dus juist zoveel groter dat ie de grotere afstand tot de chauffeur goed maakt).

Als een soort mentale ochtendgymnastiek rekende ik de bovenstaande bewering nog eens door.
Voor de afstanden van de ogen van de chauffeur tot de spiegel heb ik even een "educated guess" gehanteerd ... en verder met behulp van wat basis-meetkunde kom ik tot uitkomsten die suggereren dat ik met mijn bewering aan de optimistische kant lijk te zitten.
Bij twee gelijk grote spiegels is de kijkhoek die de rechter spiegel oplevert misschien maar de helft van die links (in geval van RHD moet je links en rechts verwisselen).
Het kiezen van een grotere spiegel rechts is dus ook op basis van de elementaire meetkunde eigenlijk niet meer als het verhelpen van een "ontwerp fout".

Overigens borrelt in mijn herinnering ook nog een andere oplossing voor het (andere) dode-hoek-probleem op. Ik las ook al eens over een hobby-bob die een kleine spiegel onderaan de Britax-spiegel kluste. Vanwege de centrale montage op het bolletje moet je dan dus asymmetrisch een asje onderaan de Britax-spiegel fröbelen ... wellicht iets dat je kan combineren met het installeren van spiegelverwarming (of zelfs een spiegel-clignoteur) ?
Op papier zag zo'n extra spiegeltje er leuk uit, of het in de praktijk - met takken die soms nogal strak langskomen - een goed idee is op een Defender betwijfel ik. Mijn plakspiegeltjes ben ik in 20 jaar nog niet kwijtgeraakt (wel een keertje de "plak" verbeterd), en als de plakspiegeltjes eenmaal goed zitten is het goed afstellen van de gewone spiegel genoeg, het plakspiegeltje zit dan automatisch óók goed.

Groeten MarcS

PS   Nog een aanvullend bezwaar tegen een apart instelbaar dode-hoek-spiegeltje is dat je als het goed is met de tijd went aan het beeld in het dode-hoek-spiegeltje. Is dat spiegeltje dan blijvend verstelbaar dan moet je het steeds weer heel precies afstellen, doe je dat niet dan mis je de bonus van de betrouwbare gewenning.
PS2 Nog een andere dode-hoek-truuk is het "plakken" van twee pasgeknipte fresnel-lenzen op de twee kleine achterruitjes. Men neme twee van die 20x25 cm fresnel-lenzen en draai die een kwartslag (beide! naar rechts draaien, de "top" komt rechts). Met die fresnel-lenzen kan je als je achteruit uit bijv. een steegje komt heel aardig om de hoek kijken.

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2022, 15:01

Landmarcs schreef:
Landmarcs schreef:Het aardige is dat je (bij LHD) in de een maat grotere spiegel rechts een met links vrijwel gelijke kijkhoek hebt (de spiegel is dus juist zoveel groter dat ie de grotere afstand tot de chauffeur goed maakt).

Als een soort mentale ochtendgymnastiek rekende ik de bovenstaande bewering nog eens door.
Voor de afstanden van de ogen van de chauffeur tot de spiegel heb ik even een "educated guess" gehanteerd ... en verder met behulp van wat basis-meetkunde kom ik tot uitkomsten die suggereren dat ik met mijn bewering aan de optimistische kant lijk te zitten.
Bij twee gelijk grote spiegels is de kijkhoek die de rechter spiegel oplevert misschien maar de helft van die links (in geval van RHD moet je links en rechts verwisselen).
Het kiezen van een grotere spiegel rechts is dus ook op basis van de elementaire meetkunde eigenlijk niet meer als het verhelpen van een "ontwerp fout".

Toch maar even de meetlat meegepakt, toen ik de auto even moest verzetten, da's toch betrouwbaarder als de mentale ochtendgymnastiek.
De afstand van de chauffeur tot de nabije en de verre spiegel is resp. ± 80 en 140 cm.
De verre (dus rechter bij LHD) spiegel zou dus 1,75x zo groot moeten zijn voor een gelijke kijkhoek (en een gelijke bolling van de spiegel).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 802
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor fenix2 » 02 Aug 2022, 19:28

Is het een optie om een spiegeltje te monteren op de spatborden?
De oudere bladgeveerde landrovers hadden dergelijke en mijn S3 109 heeft er de bevestigings boorgaten voor. Een ervan is al ruime tijd in gebruik om op zo'n manier een extra (rond)spiegeltje vast te houden dat me in de dode hoek laat kijken.

Fenna
Afbeelding

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Dodehoek defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 03 Aug 2022, 14:22

fenix2 schreef:Is het een optie om een spiegeltje te monteren op de spatborden?
De oudere bladgeveerde landrovers hadden dergelijke en mijn S3 109 heeft er de bevestigings boorgaten voor. Een ervan is al ruime tijd in gebruik om op zo'n manier een extra (rond)spiegeltje vast te houden dat me in de dode hoek laat kijken.

Tja ... 't is natuurlijk wel afhankelijk van welke "dode-hoek".
Een "Series spiegeltje" op het spatbord laat je goed direct naast de auto kijken: kinderen, lilliputters, sportauto's en ligfietsen kan je ermee niet meer over het hoofd zien.
Er is nog een andere mijns inziens belangrijker* dode-hoek, namelijk de ruim 45º hoek, de hoek die je niet ziet als je in een HardTop opzij kijkt.   * Begrijp mij goed, kinderen, lilliputters, sportauto's en ligfietsen wil ik niet uitvlakken; deze verkeersdeelnemers zie ik liever niet over het hoofd, een klein bol plakspiegeltje helpt ook hiervoor.
Anyway, die ruim 45º hoek is van belang wanneer je een Y-splitsing vanuit het "noorden" benadert, wanneer je bij een afslag een fietspad schuin kruist, wanneer je in druk verkeer wilt invoegen, wanneer je achteruit een parkeerplaats of zijpad wilt insteken etc etc. En ook voor dit type situaties helpt een klein bol plak-spiegeltje, althans op z'n minst een beetje.

Overigens heb ik die spiegels voorop de spatborden - zoals vroeger wel vaker gebruikelijk was - nooit goed begrepen. Door de veel grotere afstand tot de chauffeur is de kijkhoek nogal beperkt. Die hoek kan je dan vergroten met een bolle spiegel, maar daarmee wordt alles in het spiegelbeeld nog weer kleiner, en dat spiegelbeeld was tgv de afstand toch al klein.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten