Serie 3 ophogen aan 1 kant

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jeroen Bakx
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Aug 2019, 22:07

Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Jeroen Bakx » 02 Aug 2022, 15:46

Hoi ,

Mijn Serie 3 109 hangt aan de bestuurderskant flink door. Linksvoor 3.5 cm en linksachter 4.5 cm.
Ik wil hem graag weer rechtzetten en zie op internet allerlei manieren. Maar wat is voor een oude 46j. De handigste manier?

Alvast bedankt,
Jeroen

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 802
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor fenix2 » 02 Aug 2022, 19:22

Hallo Jeroen,

Zijn onlangs de veren vervangen?
De originele bladveren hebben een links/rechts verschil om de motorpositie en gewicht bestuurder op te vangen.

Misschien in die richting zoeken?
Wat er aan vaardigheden binnen jouw bereik ligt, kan ik niet inschatten op afstand.

Voor een controle kun je denken aan het (op het chassis optillen) uit de veren tillen van de 109, de u-bouten (as op veerpakket bevestiging) loshalen en links en rechts opmeten wat de veren doen in loshangende positie (afstand tussen de veerbussen en de hoogte van het veerpakket, van het midden van het veerpakket tot de hart-op-hart lijn van die veerbussen).

Als je eenmaal zover bent, is het nog een kleine stap om eventueel de veerpakketten links en rechts om te wisselen. (been there done that en de voorbumper van een 109 is een mogelijk krikpunt als je krik de hoogte kan halen)

Fenna
Afbeelding

Jeroen Bakx
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Aug 2019, 22:07

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Jeroen Bakx » 07 Aug 2022, 08:21

Dank je Fenna. Klinkt als de juiste oplossing als de veren verkeerd gemonteerd zijn wat het geval is.
Ook weet ik niet hoe het gaat uitpakken

Ik denk dat de boel/bladveren door de tijd en zware lasten aan 1 kant is doorgezakt. Hij is 46 en ik rij er nu bijna 20 jaar mee en nog nooit iets aan de veren gadaan.

De oplossing?:
Ik slijp de shackless door en las er een strip metaal van ca. 8 cm tussen.
Omdat je hem aan 1 zijde ophoopt wordt de auto 4cm hoger.

Ziet iemand bezwaren tegen deze oplossing?
Jeroen

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 802
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor fenix2 » 07 Aug 2022, 17:13

Hallo Jeroen,

Hopelijk heb je nog niet de haakse slijper in je shackels gezet als je dit leest ...

klinkt mij een beetje als de symptomen wegkrijgen zonder het onderligende probleem op te lossen.
Als de veren idd al zolang onder je 109 zitten, zou ik eerder denken aan nieuwe veren dan een (in mijn ogen) schijn oplossing. Ik heb ook wel eens gehoord over bedrijven die bladveerpakketten reviseren. Daar heb ik echter geen details van.

Een bladveerpakket op een landrover wisselen is echt geen heksen werk... Bij nieuwe is het inpersen van de veerbussen waarschijnlijk het moeilijkste ;-)
edit: tenzij de chassis bussen vervangen moeten worden. Dat schijnt wel een dingetje te zijn

btw, hoe staan de veerbussen er voor? de bussen in de chassis balken en de veerpakketten

Fenna
Afbeelding

Landmarcs
Berichten: 8336
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2022, 10:10

Jeroen Bakx schreef:De oplossing?:
Ik slijp de shackless door en las er een strip metaal van ca. 8 cm tussen.
Omdat je hem aan 1 zijde ophoopt wordt de auto 4cm hoger.

Ziet iemand bezwaren tegen deze oplossing?

Tja ... 't is een hellend vlak ... de volgende stap is aan de hoge kant de banden laten leeglopen (omdat een grotere bandenmaat aan de lage kant tot APK-afkeur leidt).

De minstens 20 en misschien wel 46 jaar oude veren zijn waarschijnlijk moe. Nieuwe kosten niet al te veel, 2º handse krijg je waarschijnlijk tegen de oud ijzer-prijs (wellicht kan je als je genoeg 2º handse hebt daaruit een set gelijk ingezakte selecteren).

Wil je luxe doen dan ga je voor goede parabool-veren (en de daarbij passende schokbrekers).
Echt goede parabolen blijven goed ... maar ...
  .... er zijn kennelijk ook parabolen met een Uri Geller kwaliteit, veren die doorbuigen zonder goed terug te veren.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Edward » 08 Aug 2022, 12:58

Ik vind dat geen hellend vlak maar pure beunhazerij! :shock:

Goed, een serie heeft geen hoogwaardige ophanging maar links en rechts shackles van verschillende lengte monteren is wel echt problemen opzoeken waarvan we nog nie wisten dat ze konden bestaan.

Veren vervangen hoort gewoon bij onderhoud! Of je nu een bladgeveerde, schroefgeveerde of luchtgeveerde auto rijdt. In 20 jaar is er niet naar de vering omgekeken en nu is een setje bladveren nog teveel moeite?

De enige correcte manier is nieuwe bladveren en waarschijnlijk zijn de bussen in het chassis net zo moe als de veren dus die ook maar gelijk doen. dan rijdt ie weer zoals een bijna 50 jaar oude wagen hoort te rijden.

En waarschijnlijk staat ie dan nog steeds een beetje scheef! :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8336
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2022, 17:22

Edward schreef:Ik vind dat geen hellend vlak maar pure beunhazerij! :shock:

Goed, een serie heeft geen hoogwaardige ophanging maar links en rechts shackles van verschillende lengte monteren is wel echt problemen opzoeken waarvan we nog nie wisten dat ze konden bestaan.

Veren vervangen hoort gewoon bij onderhoud! Of je nu een bladgeveerde, schroefgeveerde of luchtgeveerde auto rijdt. In 20 jaar is er niet naar de vering omgekeken en nu is een setje bladveren nog teveel moeite?

De enige correcte manier is nieuwe bladveren en waarschijnlijk zijn de bussen in het chassis net zo moe als de veren dus die ook maar gelijk doen. dan rijdt ie weer zoals een bijna 50 jaar oude wagen hoort te rijden.

En waarschijnlijk staat ie dan nog steeds een beetje scheef! :lol:

Als je direct echt goede parabool-veren vindt en ze daarna vlgs het boekje monteert dan zou het maar zo kunnen dat je nooit meer naar de veren hoeft te kijken* ... dan blijf je overigens nog steeds de zorgen rond de bussen houden.
  * Onder goederenwagens (die "dozen" op het spoor) schijnen parabool-veren het eeuwige leven te hebben terwijl de traditionele blad-veren met een zekere regelmaat vervangen moeten worden. Dat desondanks beide veertypen gebruikt wordt is een kostenplaatje, en verder de niet uit te roeien traditie.

Groeten MarcS

PS   Ook met parabool-veren staat de auto scheef.  Bedenk dat recht een bijzonder geval van scheef is.
De auto kan op maar een manier recht staan, de verschillende scheefstanden zijn ontelbaar.

Jeroen Bakx
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Aug 2019, 22:07

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Jeroen Bakx » 11 Aug 2022, 11:03

Beste bladveer experts,

Ik verwacht dat de bladveren aan de bestuurderskant moe zijn.
Als ik de veren wissel met de passagierskant bestaat het risico dat de auto nog steeds niet recht staat.

Wellicht tegen alle adviezen in ga ik voor de voor mij simpele oplossing, namelijk de schackles verlengen...

Maar dan nu de vraag hoe krijg ik de bouten uit de schackles los?
Waar moet ik ondersteunen om de spanning van de bladveren/bouten af te krijgen zodat ik de bouten eruit kan krijgen?

Alvast bedankt,
Jeroen

Ron63
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Ron63 » 11 Aug 2022, 11:21

Wiel vrijhangen door ondersteuning chassis, as ondersteunen zodat hij niet zakt als je de bout los draait. Dan duimen dat het niet vastgerot is in de bussen.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 8336
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Serie 3 ophogen aan 1 kant

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2022, 11:28

Jeroen Bakx schreef:Beste bladveer experts,

Ik verwacht dat de bladveren aan de bestuurderskant moe zijn.
Als ik de veren wissel met de passagierskant bestaat het risico dat de auto nog steeds niet recht staat.

Wellicht tegen alle adviezen in ga ik voor de voor mij simpele oplossing, namelijk de schackles verlengen...

Tja, als veren wisselen te moeilijk is (zoals ik eerder al suggereerde: neem er een setje afdankertjes bij en zoek een ± gelijk paar) ... dan ... kan je wellicht beter hier geen advies vragen -- hetzelfde geldt voor het geval je eigenlijk geen advies wilt maar gewoon de eerste de beste domme gedachte wilt uitvoeren (de hoop hier een "goedkeur" te krijgen is tevergeefs).

Het weggedrag van een Series is al niet geweldig, maak je de veer-werking links en rechts met opzet verschillend dan moet je straks niet gek staan te kijken als het weggedrag geheel onvoorspelbaar wordt.

Overigens vrees ik dat ongelijke schackles geen APK-afkeur is omdat niemand bij het opstellen van de regels zich kon voorstellen dat iemand dit soort van "modificaties" zou willen doorvoeren.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten