Defender 110 Td5 2002 valt uit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mvanbeek

Defender 110 Td5 2002 valt uit

Berichtdoor mvanbeek » 06 Aug 2022, 12:29

Goedendag,

Mijn Defender valt uit, soms een fractie van een seconde en soms langer waardoor ik uiteindelijk stil kom te staan.

Indicaties: Geen motormanagent lampje, temperatuurmeter bijna in het rood (terwijl motor temp normaal is), ECU kan op dat moment ook niet uitgelezen worden.

Als ik vervolgens een aantal minuten wacht en weer contact maak verschijnt het motormanegement lampje weer en kan ik gewoon weer starten en doorrijden alsof er niks aan de hand is. De temp indicatie is dan ook weer normaal en het motormangent kan weer uitgelezen worden. Geeft overigens geen foutmeldingen. De storing treed op bij iedere snelheid en op random momenten, bij stationair, vol gas,gas los, maakt niet uit

De krukaspositiesensor (KPS) is al vervangen en alle zekeringen en relais gecontroleerd en schoon gemaakt. Tevens bedrading van KPS doorgemeten.

Zijn dit misschien indicaties van een kapotte ECU?

Wie kan mij helpen, wilde met de caravan naar Frankrijk maar dat durf ik niet aan.

Hoor graag van jullie.

Fijne vakantie iedereen.

Groet,

Martijn van Beek

Ron63

Re: Defender 110 Td5 2002 valt uit

Berichtdoor Ron63 » 06 Aug 2022, 12:46

Ook stekker bij ecu gecheckt op olie? bij mijn 110 gaf dit weer een reactie op de airco.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

mvanbeek

Berichtdoor mvanbeek » 06 Aug 2022, 12:50

Hallo Ron, ja, droog, zit al weer een paar jaar een nieuwe kabelboom in.

Gr, Martijn

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Aug 2022, 15:04

Wellicht een slecht contact in het contactslot ?   Een slecht contact geeft in ieder geval ongedocumenteerde uitval van de motor.
Een lichte sleutelbos is in ieder geval aan te raden: het contactslot gaat dan iets langer mee.

Of ... misschien een slecht contact (of een vermoeid batterijtje) in de KeyFob ?
Vlgs iemand die het in algemeen goed wist kon dat batterijtje niks uitmaken, maar ... er gebeuren soms raadselachtige dingen wanneer de KeyFob een vermoeid batterijtje heeft en/of een slecht contact maakt met dat batterijtje (langere tijd het alarm niet gebruiken is ook een "dingetje").

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Aug 2022, 16:23

De uitslaande temperatuur meter sluit dingen als contact en gaspedaal etc uit. Simpelste klap is even andere ecu steken. Héle grote kans is alles dan opgelost.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

mvanbeek

Berichtdoor mvanbeek » 06 Aug 2022, 18:08

Heren, bedankt voor de reacties zover.
Ik ga even aan de slag met een andere ecu.

Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Gr, Martijn

mvanbeek

Berichtdoor mvanbeek » 08 Aug 2022, 15:37

Heb inmiddels Relais r100 losgehaald! Indicaties waren exact hetzelfde als tijdens uitvallen. Lijkt dus een voedingsprobleem naar de ECU. Ga nu relais R100 vervangen.
Kan allen nog niet vinden wat voor een relais dat is.

Weet iemand dat?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2022, 17:04

mvanbeek schreef:Heb inmiddels Relais r100 losgehaald! Indicaties waren exact hetzelfde als tijdens uitvallen. Lijkt dus een voedingsprobleem naar de ECU. Ga nu relais R100 vervangen.

Een voedingsprobleem hoeft natuurlijk niet in het Relais te zitten. Er kan ook ergens sprake van een kraakcontactje zijn.
Wellicht helpt zelfs het weer terugplaatsen van het oude relais tegen het kraakcontactje.

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 10 Aug 2022, 12:34

Mijn vermoeden is dat er helemaal niks met de ECU aan de hand is en ook niet met het relais. Het relais kan je gewoon testen en als die schakelt, is daar niks mee aan de hand.

Het uitvallen van de motor (en het niet uit kunnen lezen van de ECU) duid erop dat de ECU geen voeding krijgt. Als de ECU geen voeding krijgt, stopt de motor er gewoon mee (je sturing voor motormanagement is gewoon weg). Om erachter te komen wat het is, moet er vooral gemeten worden.

De ECU heeft een eigen aardedraad, die belangrijk is. Bij de ECU zit een zwarte draad in de bodem aan een bout bevestigd. Draai deze los en maak deze schoon.

Stroom krijgt de ECU via het R100 relais. Contactpunten goed schoonmaken en controleren of ze goed klemmen. Het relais gaat maar zelden tot eigenlijk nooit stuk. Wat wel kan gebeuren is dat je ergens een kabel hebt met een scheur in de mantel. Hierdoor kan het relais bijvoorbeeld afvallen. Voorbeeld: mijn draadboom van de webasto had een scheur in de voedingskabel. Het contact met de carrosserie was zo minimaal dat er geen kortsluiting plaatsvond (teveel weerstand) maar er wel een lekstroom aanwezig was. Het gevolg: het spanningsverschil bij het R100 relais was geen 12V maar 8V en dan schakelt het relais niet. Ligt niet aan het relais, maar aan de draadbreuk. Als hij uitvalt, haal het relais eruit en meet of er spanning op de min staat en of het spanningsverschil 12v is. Als er geen 12V staat dan is ergens anders in het circuit iets aan de hand waardoor het relais niet stuurt.

Dit soort problemen zijn altijd erg lastig aan te wijzen, maar alleen doormeten en stukje voor stukje het hele circuit doorlopen is de oplossing. Omdat het probleem niet constant is, zal je bij het uitwisselen van een onderdeel (ECU/relais/etc) nooit vast kunnen stellen of dat het ook was. Je kan nu een ECU erin steken en 5km prima rijden, maar daarmee denk je alleen de oorzaak gevonden te hebben. Nogmaals, die ECU's gaan echt niet zo snel kapot en zeker omdat die verdere normaal werkt.

mvanbeek

Berichtdoor mvanbeek » 24 Aug 2022, 09:42

Even een update,

R100 is vervangen en de Defender rijdt sindsdien probleemloos.

Ik hou het verhaal van Pascal zeker in mijn achterhoofd, bedankt voor je uitleg.

Ga voor de zekerheid de punten van Pascal even nalopen.

Gr, Martijn

Terug naar “Techniek”