Defect contactslot TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger Sabrina

Defect contactslot TD5

Berichtdoor Roger Sabrina » 07 Aug 2022, 16:12

Ik heb sinds gisteren problemen met mijn contactslot.Gisteren draaide deze stroever naar stand 2 en 3 , maar sinds vandaag klikt deze niet meer van stand 2 naar stand 3 (starten) ik moet de sleutel dan ook terug naar stand 2 draaien anders blijft startmotor lopen. Nou is mij vraag of ik alleen de cilinder of het gehele contactslot moet vervangen?

Erik Peters

Re: Defect contactslot TD5

Berichtdoor Erik Peters » 07 Aug 2022, 18:08

Het probleem kan heel goed zitten in de schakelaar achterin het contactslot (die na verwijderen van één of twee kleine schroefjes aan de zijkant er achteruit te halen is).
Het complete contactslot vervangen lost natuurlijk het probleem op, maar het loshalen van het hele contactslot is wel wat werk.
Bij mijn Td5 gedaan, gaatjes geboord in de afbreekboutjes en daar een torx bitje in geslagen en toen los gedraaid.
Nieuwe weer vastgezet met nieuwe afbreekbouten, alhoewel inbus boutjes ook hadden gewerkt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger Sabrina

Berichtdoor Roger Sabrina » 07 Aug 2022, 18:40

Bedankt voor de reactie, ik heb op FB pagina ook al reactie gekregen over evt vervangen van de schakelaar achterop , maar krijg ook advies om het geheel te vervangen als deze nog nooit vervangen is. Het demonteren en hermonteren moet goed komen.Worden die afbreek schroefjes bij een nieuw contactslot erbij geleverd of moeten die apart besteld worden?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Aug 2022, 19:45

Afbreekboutjes dien je apart te bestellen, zitten er niet bij in het doosje.
Paar foto's:

Één schroefje
Schroefje.png

Boutjes, na een gaatje boren, met een torx bitje en een slagschroevendraaier los getikt.
Torx bitje.png

En ik denk dat jouw probleem hier zit:
IMG_2410.jpeg

Achteraf bleek er aan het contactslot bij mij niets te mankeren (ik was nieuwsgierig en heb het ding uit elkaar gehaald en later weer in elkaar gezet).

Groet,

Erik

p.s. Of je het gehele contactslot dient te vervangen, ik denk van niet. Alleen het achterste gedeelte is genoeg.
Bij mijn 300 Tdi had ik het gehele contactslot willen vervangen omdat ik de contactsleutel van mijn Td5 ook kon gebruiken :shock: maar verder werkt het nog prima.
Bij een nieuw contactslot krijg je ook twee nieuwe sleutels.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger Sabrina

Berichtdoor Roger Sabrina » 07 Aug 2022, 20:06

Bedankt Erik , ik ga komende week eens aan de slag en zal dan eerst eens naar de schakelaar kijken .

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2022, 22:54

Het slot zelf vervangen heeft alleen nut als de sleutel moeite heeft met draaien ofwel als het slot uitgeleuterd is.

Als dat nog soepel werkt heeft het geen nut het slot te vervangen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Aug 2022, 08:20

Precies, of als het stuurslot niet goed meer werkt, dan moet je ook 'alles' vervangen.

Groet,

Erik

Terug naar “Techniek”