Edward schreef:Marc, hang nou eens een prijs aan al die componenten. En vertel me dan hoe die set up beter is dan een gewone accu van 100 euri max?![]()
![]()
Ooit gehoord van KISS???
KISS ken ik ook.
Een actueel prijskaartje heb ik niet, ik gok dat het richting € 500,- kan gaan.
Dat is dus als het alleen om lood-accu-specs gaat een economische afgrond.
Als je dan vraagt naar "beter" ... dan is dat weer een ander verhaal: 80-90% van de capaciteit van een LiFePO is gewoon bruikbaar en dat bij een klemspanning die nauwelijks meetbaar inzakt, de levensduur is ook "eindeloos", het opladen gaat ook in een vloek en een zucht, en dat dan bij een gewicht van ± 40% van de lood-accu. Nog vergeten: LiFePO-accu's hebben ook nog eens erg weinig last van de bruchte capaciteits-dip bij lage temperaturen. Of te wel, met een zonnepaneeltje erbij, en als je veeleisend bent nog één of twee LiFePO huishoud-accu's en je bent voor langere tijd geheel autonoom, zelfs als je zo nu en dan een grotere 220 omvormer gebruikt.
Dat van die autonomie heb ik niet zelf beproefd, dit heb ik uit de eerste hand - jullie nu dus uit de tweede hand - van iemand die gewoon is om 's winters langere tijd naar warmere streken af te reizen en dan een weekje slecht weer wil overleven zonder walstroom te moeten zoeken.
Deze zegsman gebruikte overigens voorheen de door mij genoemde Dual-Purpose accu's: da's dus mijn eerste keus zolang ik geen LiFePO cadeau krijg.
Groeten MarcS
PS Een bundeltje High-Caps hoeft niet te veel te kosten, ze worden wel gebruikt in auto's met een start-stop-systeem, als je een beetje handige Hobby-Bob bent kan je ze van de sloop halen en in een doosje fröbelen (voor het vast aansluiten wel even beheerst/gecontroleerd naar 12V laden).