Accu voor 110 2.4 Puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2022, 22:04

Edward schreef:Marc, hang nou eens een prijs aan al die componenten. En vertel me dan hoe die set up beter is dan een gewone accu van 100 euri max? :shock: :shock:

Ooit gehoord van KISS???


KISS ken ik ook.
KISS KeepItSuperSimple.png
KISS
KISS KeepItSuperSimple.png (74.7 KiB) 626 keer bekeken


Een actueel prijskaartje heb ik niet, ik gok dat het richting € 500,- kan gaan.
Dat is dus als het alleen om lood-accu-specs gaat een economische afgrond.

Als je dan vraagt naar "beter" ... dan is dat weer een ander verhaal: 80-90% van de capaciteit van een LiFePO is gewoon bruikbaar en dat bij een klemspanning die nauwelijks meetbaar inzakt, de levensduur is ook "eindeloos", het opladen gaat ook in een vloek en een zucht, en dat dan bij een gewicht van ± 40% van de lood-accu. Nog vergeten: LiFePO-accu's hebben ook nog eens erg weinig last van de bruchte capaciteits-dip bij lage temperaturen. Of te wel, met een zonnepaneeltje erbij, en als je veeleisend bent nog één of twee LiFePO huishoud-accu's en je bent voor langere tijd geheel autonoom, zelfs als je zo nu en dan een grotere 220 omvormer gebruikt.
Dat van die autonomie heb ik niet zelf beproefd, dit heb ik uit de eerste hand - jullie nu dus uit de tweede hand - van iemand die gewoon is om 's winters langere tijd naar warmere streken af te reizen en dan een weekje slecht weer wil overleven zonder walstroom te moeten zoeken.
Deze zegsman gebruikte overigens voorheen de door mij genoemde Dual-Purpose accu's: da's dus mijn eerste keus zolang ik geen LiFePO cadeau krijg.


Groeten MarcS

PS Een bundeltje High-Caps hoeft niet te veel te kosten, ze worden wel gebruikt in auto's met een start-stop-systeem, als je een beetje handige Hobby-Bob bent kan je ze van de sloop halen en in een doosje fröbelen (voor het vast aansluiten wel even beheerst/gecontroleerd naar 12V laden).
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Aug 2022, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron63
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Ron63 » 13 Aug 2022, 23:54

Leek mij ook eigenlijk.

Met andere woorden, ruk de accu er uit als de auto geschorst is en zet hem thuis op een druppelaar. Ik zou dus gewoon een gelijkwaardige als de huidige kopen.
Van het geld wat je overhoud kan je een paar biertjes kopen tijdens de vakantie

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2022, 12:00

Ron63 schreef:Met andere woorden, ruk de accu er uit als de auto geschorst is en zet hem thuis op een druppelaar. Ik zou dus gewoon een gelijkwaardige als de huidige kopen.
Van het geld wat je overhoud kan je een paar biertjes kopen tijdens de vakantie.

Mocht je de auto toch voortdurend direct startbereid willen wegzetten ... dan koop je twee niet te dure adequate accu's en wisselt die iedere 6 weken. Om en om aan de druppellader is genoeg om de levensduur van die accu's enorm te rekken. Financieel is dat dan alleen de dubbele investering met in ruil een (bijna) dubbele levensduur van de accu's (netto zit je dan op een "Optima" tarief).
Neem je daarbij een kleine 12V noodvoeding mee dan hoef je zelfs de klok en het radio-geheugen niet vooruit dan wel terug te zetten.

Groeten MarcS

PS   Desgewenst kan je die tweede accu dan 's zomers als huishoud-accu inzetten - je hebt dan voor het mooi nog wel een 12=>12V scheider/lader nodig.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 14 Aug 2022, 13:43

Het hangt er natuurlijk vanaf waar en hoe de auto gestald staat, maar een kennis heeft z'n wagen in zo'n standaard garagebox met blikken klapdeur bij een flat staan.

Die heeft een zonnepaneeltje met een magneet op die blikken deur om de accu op peil te houden. Ding is echt nie groot (je hebt bijna niks nodig om op dagelijkse basis alleen het gebruik vh alarm etc bij te houden) en hoewel de verwachting was dat het binnen no time gesloopt of gejat zou zijn hangt het ding er al jaren.

Als ie de wagen meeneemt hangt ie het paneeltje ook weer terug zodat het geen groot uithangbord is dat aangeeft wanneer er wel en wanneer er geen auto binnen staat. :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2022, 10:27

Edward schreef:Die heeft een zonnepaneeltje ... om de accu op peil te houden. Ding is echt nie groot (je hebt bijna niks nodig om op dagelijkse basis alleen het gebruik vh alarm etc bij te houden) ...

Eigenlijk gek dat inmiddels niet iedere auto (vanwege de toename van de verschillende sluipverbruikers) standaard een stukje zonnecellen heeft. In een garage helpen die dan niet of nauwelijks - de meeste auto's staan evenwel buiten - zo nu en dan een grijze dag (samen met het dag-nachtritme) zorgt voor een "prettige" intermitterende lading (dat schijnt de accu nog het langste leven te geven).
Met zulke zonnecellen zou je ook 's zomers een klein fannetje kunnen laten draaien zolang de zon schijnt.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 15 Aug 2022, 11:33

Eens. Vooral omdat veel auto's tegenwoordig wel slimme dynamo's hebben die uitschakelen als er geen laadstroom nodig is om de wagen zuiniger te maken. Dan is alle laadstroom die je ergens anders vandaan haalt meteen een brandstofbesparing.

Die ga je vast nie meten of merken maar dat is met die uitschakelende dynamo wellicht ook wel zo. Maar alle beetjes helpen.

Hoewel geen "slimme" dynamo heb ik toch een zonnepaneeltje op het dak van bussie geplakt. :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor dyngo » 15 Aug 2022, 21:29

Je kunt niet gewoon een hoofdschakelaar omdraaien zodat er geen lekstromen zijn ?
Zo doe ik dat al jaren (ook voor de veiligheid) en een keer in de winter de boel laten lopen is dan voldoende.
Maar ja, heb ook simpele autos ..

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7348
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 15 Aug 2022, 21:39

dyngo schreef:Je kunt niet gewoon een hoofdschakelaar omdraaien zodat er geen lekstromen zijn ?
Zo doe ik dat al jaren (ook voor de veiligheid) en een keer in de winter de boel laten lopen is dan voldoende.
Maar ja, heb ook simpele autos ..


Kan ook. Als je niet teveel klokjes en radio's hebt die weer geprogrammeerd moeten worden is dat het simpelst. Mijne heeft een GPS tracker dus die wil ik graag stroom laten houden. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 8337
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2022, 22:24

Edward schreef:
dyngo schreef:Je kunt niet gewoon een hoofdschakelaar omdraaien zodat er geen lekstromen zijn ?
Zo doe ik dat al jaren (ook voor de veiligheid) en een keer in de winter de boel laten lopen is dan voldoende.
Maar ja, heb ook simpele autos ..

Kan ook. Als je niet teveel klokjes en radio's hebt die weer geprogrammeerd moeten worden is dat het simpelst. Mijne heeft een GPS tracker dus die wil ik graag stroom laten houden.

't Kan ook met een hoofdschakelaar ... echter, een keertje de boel laten lopen is niet echt de beste manier om de accu op peil te houden.
Je moet dan zowel het benodigde vermogen voor het starten + de verloren capaciteit door de zelf-ontlading weer terug-winnen.
Bedenk daarbij dat het gebruikelijke "automotive" laadsysteem weinig subtiel is, en zeker 's winters ook niet echt adequaat (hoe kouder hoe hoger de laadspanning zou moeten zijn). Bovendien nemen de laatste procenten accu-lading heel veel tijd, daar heb je niet gauw het geduld voor. Om het allemaal nog "erger" te maken: juist bij de winterse koude is het het beste voor de accu als de accu helemaal doorgeladen is.

Goed beschouwd is het een wonder dat het allemaal werkt ... gelukkig kunnen loodaccu's redelijk wat mishandeling hebben. Maar die mishandeling heeft een prijs: de accu veroudert versneld (hoeveel het scheelt weet je pas tzt, en dan alleen als je de proef met voldoende accu's doet).

Groeten Marcs

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor dyngo » 16 Aug 2022, 12:13

Klopt.
Mijn RR die ik zomer/winter rijdt heeft nooit accu problemen.
Autos die lang stilstaan (heb een hekel aan zout) gaan op een mooie dag een km of 10, 20 over de baan.
Op die manier is alles weer even los en laat de accu wat bij.
Volstaat meestal.
Maar een auto in de werkplaats aan mijn huis schakel ik altijd dood.
Geen enkel vertrouwen in het simpele (ook wat knullige) stroomsysteem.
Bekende heeft met zijn triumph (zelfde zekeringskastje) de hele garage en bijna het huis laten branden.
Auto binnen = stroom dood.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten