Hallo allemaal,
Mijn huidige accu: Platinum prestige plus, 12V 100Ah loopt op zijn einde.
Omdat ik veel van de accu vraag ben ik opzoek naar een geschikte vervanger: In de wintermaanden is mijn 110 geschorst en wordt er dus niet gereden, maar in de zomermaanden ga ik graag op vakantie. Via de sigarettenaansteker staat dan de koelbox te brommen of is mijn EcoFlow River pro aan het laden.
Dus welke accu zal/moet ik aanschaffen?
Hoor graag wie hier ervaring mee heeft?
Groet,
Casper
Accu voor 110 2.4 Puma
Re: Accu voor 110 2.4 Puma
Je doet zo als ik het lees beide dingen onder het rijden, de dynamo doet dan het werk en accu maakt zich hier niet druk om.
Ik zou dus gewoon het zelfde er in zetten als wat je nu hebt, deze heeft het bij jou altijd goed gedaan dus.
Groet Ron
Ik zou dus gewoon het zelfde er in zetten als wat je nu hebt, deze heeft het bij jou altijd goed gedaan dus.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Dag Casper,
Ik heb zelf de voorganger van de Varta LED95 Professional Dual Purpose EFB accu (95Ah, 850A).
Een accu die met name voor gecombineerd gebruik wordt aanbevolen -- dus o.a. voor campers; zowel geschikt voor hoge startstromen als ook beter bestand tegen diep(er)e ontlading.
Deze accu's hebben (nominaal) een dubbel aantal ontladingscycli, en gaan dus "vlgs het boekje" langer mee.
Of dat waargemaakt wordt is natuurlijk moeilijk te controleren, één accu is slechts een incident, en je kan geluk of pech hebben.
Wat in ieder geval wel vast staat: deze (pseudo)semi-tractie accu's zijn iets zwaarder en leveren iets minder CCA's in vergelijking met de gewonere start-accu. De gewone startaccu is geoptimaliseerd op hoge CCA's: dunnere platen met een speciale 3D-structuur maakt dat er een groot actief plaatoppervlak is - die 3D structuren zijn evenwel gevoelig voor erosie, met name bij diepere ontladingen. Een zwaardere accu heeft dikkere platen en is daarmee minder gevoelig voor erosie door herhaalde laad-ontlaad-cycli.
En dan mijn ervaring met de voorganger -de Varta LFD90 90Ah.
Hij doet het goed ... maar hij wil 's winters wel zo nu en dan aan de druppellader gehangen. Nu is het sowieso beter voor een accu om met name 's winters zo nu en dan naar de "echte" 100% doorgeladen te worden -- 's zomers heeft ie het veel makkelijker: de auto vraagt heel veel minder en korter startstroom, en 's zomers levert de accu veel makkelijker.
O ja, mijn keuze voor zo'n Dual-Purpose accu werd mede ingegeven door de prijs: maar weinig duurder dan de standaard-startaccu van een bekender merk. Wellicht is gewoon de goedkoopste accu met de juiste specs ook goed maar met accu's heb ik geen zin in "experimenten", een goeie gaat lang genoeg mee, de potentiële winst is dus bescheiden, en je zal altijd zien dat de accu op een ongemakkelijk moment moeilijk gaat doen dus dat kan liever lang op zich laten wachten.
O ja, heb je geld genoeg en wil je het beste? Sla dan de dure accu's die "altijd" worden aanbevolen over, ga dan direct voor een LiFePO-accu. Heb je een goeie (dus niet de pech dat ze in China een aansluiting wat slordig hebben gemaakt) en heb je er ook het juiste accu-management bij (dus afgestemd op de laad- en startstromen) dan ben je "vlgs het boekje" voor de rest van je leven onder de pannen: nauwelijks zelfontlading, geschikt voor ontelbaar veel diepontladingen, en een heel stabiele en hoge boordspanning, en bovendien weegt zo'n LiFePO ± 40% van de "equivalente" lood-accu.
Groeten MarcS
PS Ik heb geen aandelen ... maar hier: https://online-accu.nl/auto-accu/varta/led95/#gref is ie niet duur.
Ik heb zelf de voorganger van de Varta LED95 Professional Dual Purpose EFB accu (95Ah, 850A).
Een accu die met name voor gecombineerd gebruik wordt aanbevolen -- dus o.a. voor campers; zowel geschikt voor hoge startstromen als ook beter bestand tegen diep(er)e ontlading.
Deze accu's hebben (nominaal) een dubbel aantal ontladingscycli, en gaan dus "vlgs het boekje" langer mee.
Of dat waargemaakt wordt is natuurlijk moeilijk te controleren, één accu is slechts een incident, en je kan geluk of pech hebben.
Wat in ieder geval wel vast staat: deze (pseudo)semi-tractie accu's zijn iets zwaarder en leveren iets minder CCA's in vergelijking met de gewonere start-accu. De gewone startaccu is geoptimaliseerd op hoge CCA's: dunnere platen met een speciale 3D-structuur maakt dat er een groot actief plaatoppervlak is - die 3D structuren zijn evenwel gevoelig voor erosie, met name bij diepere ontladingen. Een zwaardere accu heeft dikkere platen en is daarmee minder gevoelig voor erosie door herhaalde laad-ontlaad-cycli.
En dan mijn ervaring met de voorganger -de Varta LFD90 90Ah.
Hij doet het goed ... maar hij wil 's winters wel zo nu en dan aan de druppellader gehangen. Nu is het sowieso beter voor een accu om met name 's winters zo nu en dan naar de "echte" 100% doorgeladen te worden -- 's zomers heeft ie het veel makkelijker: de auto vraagt heel veel minder en korter startstroom, en 's zomers levert de accu veel makkelijker.
O ja, mijn keuze voor zo'n Dual-Purpose accu werd mede ingegeven door de prijs: maar weinig duurder dan de standaard-startaccu van een bekender merk. Wellicht is gewoon de goedkoopste accu met de juiste specs ook goed maar met accu's heb ik geen zin in "experimenten", een goeie gaat lang genoeg mee, de potentiële winst is dus bescheiden, en je zal altijd zien dat de accu op een ongemakkelijk moment moeilijk gaat doen dus dat kan liever lang op zich laten wachten.
O ja, heb je geld genoeg en wil je het beste? Sla dan de dure accu's die "altijd" worden aanbevolen over, ga dan direct voor een LiFePO-accu. Heb je een goeie (dus niet de pech dat ze in China een aansluiting wat slordig hebben gemaakt) en heb je er ook het juiste accu-management bij (dus afgestemd op de laad- en startstromen) dan ben je "vlgs het boekje" voor de rest van je leven onder de pannen: nauwelijks zelfontlading, geschikt voor ontelbaar veel diepontladingen, en een heel stabiele en hoge boordspanning, en bovendien weegt zo'n LiFePO ± 40% van de "equivalente" lood-accu.
Groeten MarcS
PS Ik heb geen aandelen ... maar hier: https://online-accu.nl/auto-accu/varta/led95/#gref is ie niet duur.
- Erik Peters
Daar mag die Varta accu dan niet duur zijn, maar op dit moment kunnen ze niet (uit voorraad) leveren....
Dat je een LiFePO4 accu helemaal leeg kunt trekken, pas na een dag of vijf weer opladen en dat die dan gewoon weer functioneert, heb ik dit voorjaar meegemaakt. Tijdens een vakantie gaf de DC-DC lader het op en ik had het pas in de gaten toen de compressorkoelbox er mee ophield. Eenmaal weer thuis de accu aan de 220V lader gezet en opgeladen.
Groet,
Erik
Dat je een LiFePO4 accu helemaal leeg kunt trekken, pas na een dag of vijf weer opladen en dat die dan gewoon weer functioneert, heb ik dit voorjaar meegemaakt. Tijdens een vakantie gaf de DC-DC lader het op en ik had het pas in de gaten toen de compressorkoelbox er mee ophield. Eenmaal weer thuis de accu aan de 220V lader gezet en opgeladen.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Zoals hier gebruikelijk is gaan we weer met een kruisraket schieten op iets dat ook met een luchtbuks te raken is.
Ja, het kan duur, duurder, obceen, etc. Maar voor wat TS vraagt is een gewone accu meer dan prima.
Wil je toch per sé meer geld verbranden dan kun je een zonnepaneel op het dak leggen om bij te laden naast wat de dynamo doet.
Ja, het kan duur, duurder, obceen, etc. Maar voor wat TS vraagt is een gewone accu meer dan prima.

Wil je toch per sé meer geld verbranden dan kun je een zonnepaneel op het dak leggen om bij te laden naast wat de dynamo doet.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Ja, dat is ook beter voor de accu, die wordt dan regelmatig opgeladen (ook wanneer de auto niet wordt gebruikt).
En in de winter heb je er geen omkijken na, mits de auto niet in een garage o.i.d. staat.
Groet,
Erik.
En in de winter heb je er geen omkijken na, mits de auto niet in een garage o.i.d. staat.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Casper the Ghost
Dank jullie wel allemaal,
Ik hoor goede berichten over de: Optima YTS5.5 Yellow Top 12V 75Ah AGM
Iemand ervaring?
Groet,
Casper
Ik hoor goede berichten over de: Optima YTS5.5 Yellow Top 12V 75Ah AGM
Iemand ervaring?
Groet,
Casper
Edward schreef:Zoals hier gebruikelijk is gaan we weer met een kruisraket schieten op iets dat ook met een luchtbuks te raken is.
Ja, het kan duur, duurder, obceen, etc. Maar voor wat TS vraagt is een gewone accu meer dan prima.![]()
![]()
Nou, ik dacht eigenlijk precies hetzelfde!
Mijn gebruik is ongeveer hetzelfde en ik heb gewoon een fatsoenlijke Varta gekocht. Als ik t me goed herinner die van 110.
Via internet, was heel betaalbaar en de volgende dag stond ie op de stoep.
Niet te moeilijk (en duur

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Neem een zo goedkoop mogelijke accu die je maar kunt vinden en besteed meer aandacht aan accubescherming. Daar heb je namelijk veel meer aan.
Neem een Lotus accu van https://www.vancranenbroek.nl/
Spotgoedkoop! Ze gaan jaren en jaren mee en ik spreek uit eigen ervaring en het gehele wagenpark is er inmiddels mee voorzien waarvan sommige al 12 jaar met dezelfde accu.
Lieren, koelboxen, werklicht, kachels, allemaal geen probleem.
Alleen niet te ver leegtrekken vandaar de accubescherming.

Neem een Lotus accu van https://www.vancranenbroek.nl/
Spotgoedkoop! Ze gaan jaren en jaren mee en ik spreek uit eigen ervaring en het gehele wagenpark is er inmiddels mee voorzien waarvan sommige al 12 jaar met dezelfde accu.
Lieren, koelboxen, werklicht, kachels, allemaal geen probleem.
Alleen niet te ver leegtrekken vandaar de accubescherming.

RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Casper the Ghost schreef:Ik hoor goede berichten over de: Optima YTS5.5 Yellow Top 12V 75Ah AGM
Het is maar waar je zoekt. Ik lees zo nu en dan ook trieste berichten.
Het belangrijkste minpunt is de prijs op het moment dat de Optima zijn lange levensduur niet waar maakt.
Verder - dat was niet per se voor de Optima - werd als bedenkelijkheid genoemd dat de geoptimaliseerde loodaccu's (waar de Optima bij hoort) lang niet altijd het wat ruigere leven in een 4x4 overleven. Dit laatste is ook mijn reden om een relatief zware accu, dus met meer lood/dikkere platen, te prefereren, ook al presteert zo'n accu vlgs de specs minder - de kans is groot dat ie die specs wel langer blijft halen - een "gepimpte" accu kan makkelijker zijn top-kwaliteiten verliezen.
In mijn ogen was de Varta Dual-Purpose een goede middenweg: met de gebruikelijke merk-accu's vergelijkbaar in prijs, en de belofte van de (iets) langere levensduur.
O ja: Voor de Optima en vergelijkbaar wordt niet zelden als voordeel genoemd dat je met een kleinere accu toe kan omdat ie beter presteert. Zoiets klinkt in mijn oren als de Dreft-reclame: Dreft gaat langer mee ... ik denk dan ... dat mag ook wel voor die prijs ... per wasbeurt ben je toch duurder uit. Als ik een krachtige ontvetter wil neem ik Dasty. Terug bij het topic: Wellicht is de goedkoopste accu netto wel de beste keuze, dwz zolang je het bij een lood-accu wilt houden en je genoeg hebt aan de prestaties van zo'n loodaccu.
Groeten MarcS
PS Een LiFePO-accu is natuurlijk de kruisraket daar waar de kruisboog volstaat, maar ... wanneer je over Optima's gaat denken dan ben je eigenlijk al halverwege op weg naar de LiFePO.
PS2 Je kan het accu-bestaan ook heel effectief verlengen/verbeteren door parallel aan de accu een bundeltje High-Cap condensatoren te plaatsen. Het lijkt op de Baron van Munchhausen die zich aan zijn veters uit het moeras trekt, maar het werkt echt - de betere vergelijking is die met een vliegwiel: De High-Caps leveren de top van de hoge startstroom, de accu hoeft die top dus niet te leveren ... en dat is levensduur-verlengend (dit speelt dan vooral 's winters en/of bij een al wat verder ontladen start-accu.