Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
remkon

Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.

Berichtdoor remkon » 14 Aug 2022, 11:54

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een Serie 3, (2,25 4cyl. benzine) een projectje maar heb er veel zin in.
de eerste uitdaging waar ik nu even tegen aanloop is het volgende.

Motor loopt onbelast goed, maar als ik ga rijden, heb ik vanaf 50% gas ( ongeveer) minder vermogen en begint de motor te roffelen.
Uiteindelijk kan ik wel een topsnelheid behalen, en prima ermee rijden maar ik kan dus niet echt doortrekken.

Ergens is er iets niet goed.

In het verleden had ik een V8 welke ook zoiets had, waar toen de vervroeger (vacuum) van defect was. Daar lijken deze symptomen ook op.

Wat heb ik inmiddels gedaan:

Zenith carburateur gereinigd (nieuwe pakking)
Kleppen gesteld (preventief)
contact punten gereinigd (en ietsje op geschuurd)
bougie's gecontroleerd (allemaal zelfde uiterlijk)

algemene opmerkingen:
Deze auto heeft een "waterdicht" ontsteking systeem.
24 volt versie
carburateur reageert goed op de stelschroef
naar mijn inziens draait de motor mooi rond
Heeft dit ontsteking systeem ook een vervroeger? (of is dit een rare vraag)

Wat zouden jullie als oplossing zien?
en in welke volgorde?

Ik hoor graag jullie reactie

Alvast bedankt

Remco Koning

p.s. is er iemand die een beschrijving heeft hoe deze ontsteking af te stellen?

Edward

Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.

Berichtdoor Edward » 14 Aug 2022, 13:48

Op SolideBolide.nl staan alle echelons van de militaire Land Rovers. En ja, zit een vacuumvervroeger op.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

remkon

Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.

Berichtdoor remkon » 14 Aug 2022, 22:48

Dank je wel voor je reactie,

Ik ga kijken op de site!

Remco Koning

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 22 Aug 2022, 08:23

remkon schreef:
Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een Serie 3, (2,25 4cyl. benzine)

Ergens is er iets niet goed.

Dat ga je wel vaker tegenkomen weet ik uit persoonlijke ervaring. Maar gelukkig is er altijd een oplossing, een belangrijke vraag is ga je voor praktische oplossingen of wil je beslist origineel blijven.

Mijn Series 2,25 benzine liep net als die van jou niet goed bij hogere snelheden en bij een tegenwind kwam ik niet verder dan 65 a 70kmh.

Ik heb gekozen voor een pragmatische aanpak en als eerste er een 10ampere 24/12 volt omvormer ingebouwd. Met het 12 Volt subsysteem een elektronische ontsteking, blauwe Bosch bobine, elektrische benzinepomp gemonteerd, dat leverde al een forse verbetering op. Tevens een nieuwe carburateur gemonteerd.

Uiteindelijk bleken twee kleppen zo ontzettend veel zijdelingse speling te hebben in de klepgeleiders, dat bij hogere toerentallen de compressie weglekte.

Ik rij vrij veel met de 109 en een vereiste is dat het een betrouwbare auto is.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2022, 17:28

Weel240 schreef:.... een pragmatische aanpak en als eerste er een 10ampere 24/12 volt omvormer ingebouwd. Met het 12 Volt subsysteem een elektronische ontsteking, blauwe Bosch bobine, elektrische benzinepomp gemonteerd, dat leverde al een forse verbetering op.
... .

Naar ik uit betrouwbare bron begrepen heb kan je met een 123-ignition de electronica van de 123 een eenvoudig laagspanningsvoedinkje geven (een 24V => USB is al genoeg) en het hoogspanningscircuit met een 24V bobine laten werken (wellicht gaat zoiets ook met andere electronische ontstekingen). Maar goed, een halverwege ombouw naar 12 V is ook niet gek: dan heb je het goede van beide: 24V start en 12V voor allerlei kleinere gebruikers.

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 28 Aug 2022, 23:51

Landmarcs schreef:Naar ik uit betrouwbare bron begrepen heb kan je met een 123-ignition de electronica van de 123 een eenvoudig laagspanningsvoedinkje geven (een 24V => USB is al genoeg) en het hoogspanningscircuit met een 24V bobine laten werken (wellicht gaat zoiets ook met andere electronische ontstekingen). Maar goed, een halverwege ombouw naar 12 V is ook niet gek: dan heb je het goede van beide: 24V start en 12V voor allerlei kleinere gebruikers.

Groeten MarcS

Hi Marc,
De beschikbaarheid van een 24 volt bobine en stroomverdeler was beroerd en aanvankelijk uit noodzaak is het een permanent 12Volt subsysteem geworden wat goed en betrouwbaar werkt met makkelijk verkrijgbare onderdelen:

Omvormer 24 naar 12 Volt 10 ampere
elektronische ontsteking ETC5835black
Bosch bobine Blue 0221 119 027 universeel 12 volt
Hardi Brandstofpomp 12V 60-80 l/uur tot 60pk type HA13312 Incl. dubbele afschakelbeveiliging in geval van een ongeval.
12 Volt aansluitingen USB voor navigatie, mobiel enz.

Starten met 24Volt systeem , geen modificaties, was niet noodzakelijk.
De 123-ignition werd me uiteindelijk afgeraden ivm niet passende vervroegingscurve oid. De Britpart ETC5835 elektronische ontsteking is niet de allerbeste kwaliteit, maar voldoet goed en het is altijd starten en lopen.

Groet
Peter

2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2022, 08:56

Weel240 schreef:De 123-ignition werd me uiteindelijk afgeraden ivm niet passende vervroegingscurve oid.

Er zijn genoeg LandRover Petrol-rijders die heel goede resultaten met de 123-ignition halen.
Als ik het goed begrepen heb waren de eerste 123's niet zo ruimdenkend, tegenwoordig kan er heel veel meer en werkt het gewoon goed (met desgewenst ook nog de optie op een en ander via je smartfoon aan te passen).

Maar goed, als het nu goed genoeg werkt dan moet je gewoon tevreden zijn met het vriendelijke geluid van de 4 cilinder pertol.

Groeten MarcS

PS   Ik ben m'n hele automobiele leven een dieselaar dus heb ik alles uit de tweede hand.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 29 Aug 2022, 18:38

123 ignition in mijn 2,25.
Loopt als een tierelier....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Aug 2022, 20:19

Dat verhaal van niet genoeg vervroeging is voor mij ook pas recent ontkracht. Hier op het forum uiteraard.

Het is zo'n verhaal dat kennelijk hardnekkig blijft hangen. Al was het voor mij ook decennia geleden dat ik een auto ontsteking van dichtbij had gezien.

De Serie is m'n eerste wagen met zo'n antieke voorziening. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 29 Aug 2022, 21:23

@Barwout @Edward, voor mij speelde dit begin 2020 en kreeg het verhaal van een niet kunnen leveren van (softwarematige) correcte vervroegingscurve direct van de Duitse leverancier van 123ignition.

Juni van hetzelfde jaar ben ik bij de Nederlandse vertegenwoordiging LeenAPK in Gouda geweest, en na uitgebreide diagnose kreeg ook een negatief koopadvies. We zijn inmiddels twee jaar verder, de Chinese Britpart ontsteking doet het nog steeds prima. Mocht die het begeven dan komt de 123ignition zeker weer in beeld.

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”