hallo,
Ik ben kort geleden eigenaar geworden van ee dejeuner td5 uit bouwjaar 2002.
Nu doet de defender automatisch 2x toeteren bij het afsluiten. Graag wil ik dit uitschakelen maar vind niet hoe.
Als ik het uitgeschakeld krijg, heb ik helemaal geen toeter meer.
Weet iemand Hoei k dit uitgeschakeld zou kunnen krijgen en wel nog gewoon een toeter hebben de centrale deurvergrendeling wil behouden? Of iemand tips?
Hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Lotte van der Leeuw
defender td 5 bouwjaar 2002 toeter 2x bij afsluiten
-
Re: defender td 5 bouwjaar 2002 toeter 2x bij afsluiten
Waarschijnlijk een deurschakelaar die geen goede massa heeft. De wagen geeft met dat signaal aan dat er ergens iets niet goed dicht zit. Dus deurschakelaars controleren inclusief die vd motorkap.
Het signaal uitzetten wil je niet want het is heel handig. Een wagen die wel vergrendeld, knippert maar alsnog niet op slot zit heeft weinig nut.....
Het signaal uitzetten wil je niet want het is heel handig. Een wagen die wel vergrendeld, knippert maar alsnog niet op slot zit heeft weinig nut.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Beide sleutels hetzelfde?
Ik denk dat de batterij va de zender leeg is.
groet Johan
Ik denk dat de batterij va de zender leeg is.
groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004
Freelander 1 2004
Edward schreef:Waarschijnlijk een deurschakelaar die geen goede massa heeft. De wagen geeft met dat signaal aan dat er ergens iets niet goed dicht zit. Dus deurschakelaars controleren inclusief die vd motorkap.
Ik weet niet hoor maar volgens mij ligt er juist iets massa, in iedergeval dus alle schakelaar bij portieren, achterdeur en de motorkap controleren.
Dus kijken of de schakelaar in zijn geheel wordt ingedrukt zodat hij geen contact meer maakt.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
- Erik Peters
Precies, ergens wordt er bij een (deur)schakelaar massa gemaakt en denkt het alarm dat er een deur open staat.
In principe schakelt het alarm wel in, alleen de bewegingssensor in de auto wordt dan uitgeschakeld (en ik denk ook dat de boel wel op slot gaat).
Dat twee keer toeteren geeft aan dat de bewegingsmelder wordt uitgeschakeld en door het alarm in te schakelen, met een deur open, kun je dit oproepen.
Groet,
Erik.
p.s. Soms ligt het aan de motorkapschakelaar, die niet erg degelijk bevestigd zit en mogelijk niet ver genoeg wordt ingedrukt bij sluiten van de motorkap.
In principe schakelt het alarm wel in, alleen de bewegingssensor in de auto wordt dan uitgeschakeld (en ik denk ook dat de boel wel op slot gaat).
Dat twee keer toeteren geeft aan dat de bewegingsmelder wordt uitgeschakeld en door het alarm in te schakelen, met een deur open, kun je dit oproepen.
Groet,
Erik.
p.s. Soms ligt het aan de motorkapschakelaar, die niet erg degelijk bevestigd zit en mogelijk niet ver genoeg wordt ingedrukt bij sluiten van de motorkap.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Elektrische ramen en helemaal dicht?
Kan ook nl.
Kan ook nl.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
Erik Peters schreef:Precies, ergens wordt er bij een (deur)schakelaar massa gemaakt en denkt het alarm dat er een deur open staat.
't Kan ook - heel makkelijk - niet aan de deurschakelaar, maar aan de motorkap-schakelaar liggen (die schakelaar zit ± voor het stuur - aangenomen LHD - aan de scharnier-rand van het Main-Bulkhead).
Als ze bij de garage (of gewoon jijzelf) niet opletten dan kan het pennetje van die schakelaar afbreken. Je ziet hier veelal niks van want dat pennetje wordt door een zwart ribbel-rubbertje aan het oog onttrokken. Als het meezit kan je met wat duct-tape en/of een stukje fiets-binnenband het rubbertje ietsje minder laten meerekken, en zo het afgebroken pennetje op z'n plek houden. Ik weet het, het is een hobby-bob-oplossing* - uit ervaring kan ik melden: het werkt, eventueel vele jaren.
Met wat geluk is de oorzaak eenvoudiger: is alleen het steuntje van die motorkap-schakelaar en/of het lipje dat de schakelaar moet bedienen wat verder krom gebogen zodat de schakelaar niet goed wordt bediend.
* De ervaring leerde dat domweg een nieuw schakelaartje met wat pech maar kortstondig helpt. Mijn toenmalige garagist had wat minder subtiele monteurs rondlopen.
De test is overigens makkelijk: Doe de deuren allemaal dicht en zet de motorkap open en bedien handmatig de motorkap-schakelaar. Als je dan niet die tweemaal toet hebt heb je de schuldige. Je kan zo direct het schakelaar-pennetje controleren: is het gebroken dan moet je het eerst netjes rechtop boven de schakelaar zetten.
Mocht er ook een bewegingssensor onder de motorkap zitten dan zou je eventueel nog een normale alarmreactie kunnen krijgen (dus langer dan die twee maal de klaxon).
Groeten MarcS
PS Ik heb onregelmatig ook die tweemaal toet. Als de keyfob de broekzak-ruimte met nog een zakmes en wat huissleutels moet delen dan kan het alarm-knopje per ongeluk ingedrukt worden ... juist als je wat in of uit de auto tilt. Als je na die tweemaal toet in de verkeerde volgorde de deuren dicht gooit heb je zelfs kans dat de deuren vergrendeld worden (aangenomen dat je centrale deurvergrendeling hebt) - zo zou je je eigen sleuteltjes kunnen opsluiten.
Een Defender met een motionsensor onder de kap heb ik nog nooit gezien net zo min als een Defender die. door heeft dat z'n ramen open of dicht zijn.
Het enige dat die claxon op deze manier activeert zijn de schakelaars op deuren en motorkap. Om dat te gaan zeuren over wel of juist geen massa maken is een hoop ruis. Het gaat erom dat die flutschakelaartjes (het stelt echt geen zak voor) het gewoon goed doen.

Het enige dat die claxon op deze manier activeert zijn de schakelaars op deuren en motorkap. Om dat te gaan zeuren over wel of juist geen massa maken is een hoop ruis. Het gaat erom dat die flutschakelaartjes (het stelt echt geen zak voor) het gewoon goed doen.

Edward van Vugt
-
Edward schreef:Het enige dat die claxon op deze manier activeert zijn de schakelaars op deuren en motorkap. Om dat te gaan zeuren over wel of juist geen massa maken is een hoop ruis. Het gaat erom dat die flutschakelaartjes (het stelt echt geen zak voor) het gewoon goed doen.
Precies, en dan is het eigenlijk nooit de deurschakelaar ... want géén contact komt overeen met deur dicht of een vervuild contactje (van het flutschakelaartje) en in beide gevallen zal het alarm niet afgaan omdat het alarm "denkt" dat de deur dicht is.
De motorkap-schakelaar echter kan gemakkelijk wel contact maken - doordat de pin gebroken is of doordat de montage en/of bedieningslip verbogen is - en dan "denkt" het alarm dat de motorkap open staat.
O ja, het kan ook de bedieningslip bij de achterdeur zijn die verbogen is (maar dat is mij nog niet overkomen).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:... dan is het eigenlijk nooit de deurschakelaar ... want géén contact komt overeen met deur dicht of een vervuild contactje (van het flutschakelaartje) en in beide gevallen zal het alarm niet afgaan omdat het alarm "denkt" dat de deur dicht is.
Ja en dan gaat de binnenverlichting ook niet aan (die wordt ook ingeschakeld door de betreffende deurschakelaar en het alarm).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht