Ontluchten koppeling wil niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sleuteltgraag

Ontluchten koppeling wil niet

Berichtdoor Sleuteltgraag » 25 Feb 2024, 17:34

Ondertussen 3 jaar bezig met de restauratie van mijn series 2 (Bj.'58)
Nu het bijna tijd word om deze voor de eerste keer te starten moet natuurlijk het remsysteem en de koppeling worden ontlucht.
Mijn earlier model heeft een gecombineerd reservoir. Dus olie er in en het ontluchten van de rem geen probleem.
Maar... de koppeling is met geen mogelijkheid te ontluchten. Op de normale manier: pedaal intrappen en bleed nippel los op de hulp cilinder nooit geen olie. Voorzichtig druk gezet op het potje (pedaal ingetrapt maar ook in rust) geen olie door te krijgen. Voorzichtig druk gezet op de bleed nippel aan de bak maar geen druppel lucht in het reservoir. Heb in het wp handboek gekeken hoe de hoofd cilinder werking is en ik snap niet waarom ik iets verkeerd kan hebben gedaan in het verleden tijdens de opbouw. Nu is de koppelings cilinder niet de bereiken zonder het gehele spatbord weer te verwijderen om het mogelijk te maken om bijv. de pushrod stang te verstellen d.m.v M8 moeren waardoor de in te drukken lengte slag aangepast kan worden. Weet iemand wat ik verkeerd doe? Of wat ik moet doen om het wel voor elkaar te krijgen.
Gr. Ron
Bijlagen
Koppeling cilinder series 2 LHD.jpg

Edward

Re: Ontluchten koppeling wil niet

Berichtdoor Edward » 25 Feb 2024, 18:33

Waarschijnlijk is de mastercilinder vd koppeling defect. Dat ie nieuw is, als ie dat is, zegt weinig.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2024, 23:55

Zit er een afstelgedeelte bij het pedaal?. indien ja, staat deze misschien te strak zodat de vloeistof in rust niet naar binnen loopt.

Anders proberen eerst de hoofdcilinder te ontluchten aan de leiding.

Misschien kan je er wat mee, succes.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 26 Feb 2024, 05:24

Toen de koppeling van mijn TD5 niet meer werkte bleek het "rubber" van het klepje dat als eerste dichtgedrukt wordt bij het intrappen van het pedaal vergaan te zijn. Wellicht een rubbersoort die niet voor DOT4 geschikt is, maar dat is een andere discussie. Nu denk ik dat de prut van het rubber uiteindelijk in de hulpcilinder is beland. Alles werkt en ik laat het daarom zo zitten, maar ontluchten van de hulpcilinder lukt niet en ik denk dat dit komt omdat de prut van het rubber tegen dat ontluchtingsventiel is aangedrukt. Misschien is er bij jouw koppeling iets dergelijks aan de hand. Aan de andere kant zou met veel geduld uiteindelijk de olie toch wel langs de lucht in de leiding naar de hulpcylinder moeten zakken, tenminste, dat is bij mijn TD% wel zo gegaan. Geduld is een schone zaak in dit geval.

In het geval van motorrijtuigenbelasting en fijnstofboete kan ik helaas geen geduld opbrengen. De door ons "gekozen: en betaalde overheid is ontaard in een maffioze organisatie, betaal je niet, dan komen we het wel even halen. Ik wordt er bij elke recycle-blauwe aflop weer een tikje boos over

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Feb 2024, 09:23

Sleuteltgraag schreef:Weet iemand wat ik verkeerd doe? Of wat ik moet doen om het wel voor elkaar te krijgen.

Afstelling klopt?
Scherm­afbeelding 2024-02-26 om 09.08.40.png

Maar belangrijker, je hebt de leidingen wel goed om aangesloten?
Er even vanuitgaande dat de inwendige constructie van de master cilinder hetzelfde is als van een Series 3 (en daar ga ik van uit gezien de benodigde vrije slag van 1,5 mm) dan is de aanvoer (uit het reservoir) de rechter aansluiting op tekening en de persleiding naar de hulpcilinder de linker (onder de D op tekening).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Feb 2024, 10:22

Gerard4t schreef:In het geval van motorrijtuigenbelasting en fijnstofboete kan ik helaas geen geduld opbrengen. De door ons "gekozen: en betaalde overheid is ontaard in een maffioze organisatie, betaal je niet, dan komen we het wel even halen. Ik wordt er bij elke recycle-blauwe aflop weer een tikje boos over

Het is nogal OffTopic.   Het is ook inhoudelijk onjuist, althans op diverse punten (kijken we naar bijv de toeslagen-affaire dan zie je natuurlijk wel een ontaarde maffioze bende, een bende die overigens ook door de meerderheid gekozen werd).
Als we met z'n allen "goed" gestemd hadden dan hadden we wellicht al lang een kilometer-beprijzing.
Of je daar dan met een Td5 beter mee uit zal zijn weet ik niet, maar dat is een ander verhaal.  
Kilometerbeprijzing maakt de vergelijking met bijv. OV of de fiets wel een stuk eerlijker.   Nu is het (soms) zo dat je door je auto te laten staan en een andere vervoerswijze te kiezen een dief van je eigen portemonnee bent.
Kilometerbeprijzing maakt ook de verdeling eerlijker: de gebruiker betaalt.   Nu gaat wie het betalen kan riant in het buitengebied wonen en rijdt tegen een bescheiden forfaitair bedrag in z'n lease-auto naar een kantoor in de grote stad.
Het sommetje wat betreft OV versus eigen auto is niet zo dat een auto er goedkoop uitkomt, het lastige is evenwel dat het OV niet zo openbaar is dat het steeds een adequaat alternatief is, voor het OV zou je, net als alle andere "nuts-bedrijven" geen commerciële maatstaf moeten hanteren, voor "nuts-bedrijven" is het de dienstverlening die de maatstaf hoort te zijn.   Zolang dienstverlening geen maatstaf is is een privé-auto vaak het beste alternatief.
Dan terug bij die blauwe enveloppen:  Wees blij dat je mag bijdragen aan alles wat wel goed gaat.   In de landen waar de belasting (veel) lager is is het geluk en de tevredenheid van de burger ook lager .... je zou bijna denken dat mensen gelukkiger worden van het betalen van belasting.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Feb 2024, 10:43

Erik Peters schreef:Maar belangrijker, je hebt de leidingen wel goed om aangesloten?

Groet,

Erik.

Goeie! Bij mijn Serie ('63) is een vd masters er één met een dikke moer achterop. Iig zo ziet het er uit. Een vdn die 2 is "verkeerd om".

Mijn koppeling master moet precies andersom aangesloten dan de rem mastercilinder.

Wat bij de ene de invoer is is bij de andere de uitvoer. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Feb 2024, 18:46

Ter verduidelijking een dwarsdoorsnede van de mastercilinder.
Dwarsdoorsnede master cilinder Series 2 uit The Green Bilble.png
Dwarsdoorsnede master cilinder Series 2 uit The Green Bible

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Sleuteltgraag

Berichtdoor Sleuteltgraag » 26 Feb 2024, 23:08

Bedankt voor de snelle reacties. Wat betreft de aansluiting op de master cilinder. Deze zat zoals op de foto origineel zo en klopt ook met het wphb.
Wat betreft de afstelling. Heb deze meer dan twee jaar geleden gemonteerd en zie geen andere mogelijkheid om het linker spatbord te moeten te demonteren om deze bij te stellen. Dat ga ik dan morgen ook doen. En inderdaad kijken of deze de olie wel doorlaat vanuit de aanvoer naar de druk leiding naar de slave cilinder. Ben dr mooi klaar mee. Stom ding dat je bij een LHD het spatbord moet demonteren in tegenstelling tot de originele RHD uitvoering natuurlijk, maar goed. Het is wat het is. Zal jullie de voortgang laten weten.
Gr. Ron

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Feb 2024, 09:38

Het is op de foto niet helemaal goed te zien hoe de leidingen exact lopen.
Wat ik wel vreemd vind is dat de remleiding hoger zit aangesloten op het reservoir dan de koppelingsleiding.
In geval van lekkage zit je dus meteen zonder remmen, terwijl de koppeling blijft functioneren.
Andersom lijkt mij beter, dat je eerst koppelingsproblemen krijgt, maar dat je nog wel kunt remmen.
Bij een VW T3 met hydraulische koppeling zit ook een gecombineerd reservoir. Daar zit de uitloop voor de koppeling ook hoger dan de uitloop voor de remmen.
MAAR Land Rover heeft het zo ontworpen:
Scherm­afbeelding 2024-02-27 om 09.35.01.png

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”