Mijn Defender 90 uit 2003 heeft de laatste maanden problemen met starten.
Soms gaat het tijden goed en slaat de motor meteen aan maar de laatste tijd moet ik erg lang doorstarten voordat de motor aanslaat.
Dit weekend de accu bijna leeg gestart maar als de motor eenmaal loopt rijdt de auto goed.
Drukregelaar lekte dus deze vervangen maar nog steeds start problemen. Hierna de ECU connectoren gecontroleerd op olie en de krukas-sensor/connector schoongemaakt. Hierna starte de motor 1 dag goed maar volgende dag weer problemen.
Krukassensor nu ook vervangen en een verse accu geplaatst.
Ik zou nu wel willen weten of er misschien toch een foutcode in de ECU staat.
Kan ik storingen uitlezen met een OBD uitleesapparaat of moet ik daar een Nanocom voor hebben?
Ik ga over 1,5 week met vakantie en het wordt nu toch wel spannend of dat nog met de Defender gaat lukken.
TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
Dat is een hoop sensoren vervangen voor een luchtprobleem.
Slecht starten bij een diesel is bijna altijd lucht in het brandstofsysteem. Bij de Td5 is de uitzondering de startmotor. Als deze ouder wordt gaat z'n max toerental omlaag en een Td5 heeft nui eenmaal een flinke zwieper nodig.
Luister dus een goed, evt met een andere Td5 rijder of monteur naar de startmotor of deze wel top rondgaat. Als die niet snel genoeg rondgaat slaat de motor lastig aan.
Slecht starten bij een diesel is bijna altijd lucht in het brandstofsysteem. Bij de Td5 is de uitzondering de startmotor. Als deze ouder wordt gaat z'n max toerental omlaag en een Td5 heeft nui eenmaal een flinke zwieper nodig.
Luister dus een goed, evt met een andere Td5 rijder of monteur naar de startmotor of deze wel top rondgaat. Als die niet snel genoeg rondgaat slaat de motor lastig aan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
- Berichten: 9192
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
Wellicht eens kijken of tweemaal voorgloeien helpt.
Dat voorgloeien is met de huidige temperaturen niet echt (of eigenlijk: echt niet) nodig maar de brandstof-pomp draait dan langer waarmee je een betere kans hebt dat de lucht uit het brandstofsysteem is.
Eventueel kan je ook het ontluchtingsprogramma starten - dat kan naar verluid op twee manieren, eentje was zoiets als op contact tijdens het voorgloeien herhaald op het gaspedaal trappen ... het motormanagement lampje gaat dan knipperen oid (als je dit ontluchten per ongeluk opstart weet je niet wat je overkomt, starten doet ie dan niet, de brandstofpomp draait wel, dus ga je aan alles twijfelen ... daarna start ie dan weer als vanouds).
Wanneer er (nog) lucht in het brandstofsysteem zit starten is niet handig. De boordspanning zakt en dus wordt de elektrische brandstofpomp minder efficiënt, het starten zelf helpt niet of nauwelijks tegen de lucht in het systeem.
Groeten MarcS
PS Het tweemaal voorgloeien was toen bij mijn Td5 de brandstofdrukregelaar een lichte lekkage ging vertonen de "Haarlemmer Olie". Het hielp eenvoudig om de lucht die na een langere stilstand in het systeem trok met de tweemaal-voorgloeien-truuk weer weg te krijgen.
Dat voorgloeien is met de huidige temperaturen niet echt (of eigenlijk: echt niet) nodig maar de brandstof-pomp draait dan langer waarmee je een betere kans hebt dat de lucht uit het brandstofsysteem is.
Eventueel kan je ook het ontluchtingsprogramma starten - dat kan naar verluid op twee manieren, eentje was zoiets als op contact tijdens het voorgloeien herhaald op het gaspedaal trappen ... het motormanagement lampje gaat dan knipperen oid (als je dit ontluchten per ongeluk opstart weet je niet wat je overkomt, starten doet ie dan niet, de brandstofpomp draait wel, dus ga je aan alles twijfelen ... daarna start ie dan weer als vanouds).
Wanneer er (nog) lucht in het brandstofsysteem zit starten is niet handig. De boordspanning zakt en dus wordt de elektrische brandstofpomp minder efficiënt, het starten zelf helpt niet of nauwelijks tegen de lucht in het systeem.
Groeten MarcS
PS Het tweemaal voorgloeien was toen bij mijn Td5 de brandstofdrukregelaar een lichte lekkage ging vertonen de "Haarlemmer Olie". Het hielp eenvoudig om de lucht die na een langere stilstand in het systeem trok met de tweemaal-voorgloeien-truuk weer weg te krijgen.
Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
De ontluchtingsprocedure lijkt nauwelijks effect te hebben voor het sneller aanslaan van de motor.
Gisteren de brandstofpomp drukken gecontroleerd, main- en pomprelais doorverbonden en kabelboom injectoren preventief vervangen omdat ik toch de pakking van de kleppendeksel moest vervangen.
Startprobleem nog steeds aanwezig maar als de motor eenmaal loopt rijdt de auto goed dus besloten om gewoon met de Defender op vakantie te gaan.
De mogelijkheid van een startmotor die te langzaam rondgaat ga ik komende tijd nog even bekijken.
Mvg, Jan
Gisteren de brandstofpomp drukken gecontroleerd, main- en pomprelais doorverbonden en kabelboom injectoren preventief vervangen omdat ik toch de pakking van de kleppendeksel moest vervangen.
Startprobleem nog steeds aanwezig maar als de motor eenmaal loopt rijdt de auto goed dus besloten om gewoon met de Defender op vakantie te gaan.
De mogelijkheid van een startmotor die te langzaam rondgaat ga ik komende tijd nog even bekijken.
Mvg, Jan
-
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09
Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
Heb je al eens aan de behuizing van het brandstoffilter gedacht, ook een notoire plek voor ongewenste beluchting.
Voor uitlezen Nanocom of Hawkeye. Geen motorlampje = geen code opgeslagen veronderstel ik.
groet Johan
Voor uitlezen Nanocom of Hawkeye. Geen motorlampje = geen code opgeslagen veronderstel ik.
groet Johan
Defender 130 2002
Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
garages hebben een uitgebreide obd uitlezer, erg duur, dus denk niet dat je deze hebt, maar daar gaat het wel mee. ik heb een nanocom, helaas leen ik deze niet uit. mag wel hierheen komen, buurt roermond, om hem te resetten. meestal is het iets met brandstof druk regelaar, of en dus lucht in systeem, ook kan het de ringen onder de injectors zijn waardoor hij druk verliest, omdat je zecht als hij loopt alles ok.
- Erik Peters
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan
pascal110 schreef: ik heb een nanocom, helaas leen ik deze niet uit. mag wel hierheen komen, buurt roermond, om hem te resetten.
Ik denk dat Jan al op vakantie is.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten