Dif locked niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 21:44

het lampje gaat pas aan als de difflock ook daadwerkelijk locked, dus niet als jij je hendel bedient.

met de hendel schuif je een bediendeel tegen een veer, en deze veer drukt dan tegen het lockend deel, pas als de tanden van de vergrendeling en het te vergrendelen in lijn liggen drukt de veer de vergrendeling tegen de schakelaar
gone

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 02 Apr 2012, 21:53

marcenvon schrijft:
sjoerdm schrijft:
Bij onze Disco was de difflock blijkbaar lange tijd niet gebruikt. Na verwoed proberen (oa in een waterbak) is na verloop van tijd de zaak toch gangbaar geworden. Het kan dus een kwestie zijn van vastzitten.

Sjoerd


Dat ie een tijd niet gebruikt (als ie uberhaupt al eens gebruikt is) lijkt wel zeker. Tot nu toe nog steeds niet kunnen vinden waar het in zit. Lampje doorgemeten, die doet het gewoon.
Ik vrees dat het de schakelaar in de tussenbak dan is, en ik ben niet van plan om die daarvoor los te halen. :(


Hallo,

Het kan voorkomen dat het schakelaartje in de tussenbak niet meer schakeld zelfs als je difflock inschakeld, bijv na lange tijd niet gebruik of slijtage of onduidelijke andere redenen :)
De beste manier om te werk te gaan is even in de juiste volgorde alles controleren.
1: werkt de difflock op zich? (volgens tip zoals eerder hier aangedragen)
zo ja..2: Stel het schakelaartje in de tussenbak even op de juiste manier af
als dit niet werkt kijk dan even of het schakelaartje zelf niet kapot is
dmv doormmeten van ohm meter (multimeter)
De ervaring leert dat een kapot lampje in dash nou niet echt vaak voorkomt

Juiste manier van afstellen schakelaar:
1: diff in locked positie zetten
2: borgmoer van difflock switch losdraaien
3: difflock switch INDRAAEN totdat het difflock lampje op dash oplicht
4: switch vervolgens nog 1/2 slag INDRAAIEEN
5: borgmoer op switch weer vastzetten
6: testen dmv in en uitschakelen difflock

ALS je bij 3 op geen enkele manier een lampje op je dashboard brandend krijgt is OF de switch overleden of je hebt een electr, probleem vanaf switch tot aan lampje in dash.
Test eerst de switch zelf met een multiemeter, das de meest snelle en simpele manier, en werk vervolgens van bak af naar voren toe om eea te controleren

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 02 Apr 2012, 22:05

Roger B. schrijft:
het lampje gaat pas aan als de difflock ook daadwerkelijk locked, dus niet als jij je hendel bedient.

met de hendel schuif je een bediendeel tegen een veer, en deze veer drukt dan tegen het lockend deel, pas als de tanden van de vergrendeling en het te vergrendelen in lijn liggen drukt de veer de vergrendeling tegen de schakelaar


Herstel Roger,

Hij gaat ALTIJD aan, bij bediening met pookje of hij nu daadwerkelijk inschakeld of niet
UIT gaat hij pas als je difflock daadwerkelijk ge disengaged is.
Dit gebeurt pas als je bijv even je voet van het gaspedaal haalt en weer gas bijgeeft.
Het lampje is een directe weergave van wat er mechanisch gebeurt in je tussenbak.
De swutch zit nl op de selectie as van difflock mechanisme, en aan het eind van die as zit weer de selectie vork (VAST) gemonteerd en die vork zit weer vast over een selectie / blokkeer ring (dog clutch) die dus over de (ik meen) mainshaft schuift om diff in of uit te schakelen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 02 Apr 2012, 22:20

Hallo,

Om de werking van mechanisme en switch iets te verduidelijken , zie plaatje:



Selectie vork no 15 zit op as no 20, met in het midden van de vork veer no 14
De veer zorgt ervoor dat bij inschakelen er veerspanning op het mechanisme staat waardoor hij zoals genoemd bij uitschakelen ook uit zichzelf terugspringt ondanks dat het lampje nog even aan blijft op het dash.
Selectievork no 15valt in de zogenaamde "dog Clutch" no 5 die het middendiff locked of unlocked
Switch no 11 is de switch die het lampje aan of uitschakeld op je dash, en zit met borgmoer no 12 geborgd in het huis

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

marcenvon
Berichten: 426
Lid geworden op: 24 Okt 2011, 10:11
Locatie: Warmenhuizen

Re:Dif locked niet

Berichtdoor marcenvon » 02 Apr 2012, 23:24

Luke schrijft:
Hallo,

Om de werking van mechanisme en switch iets te verduidelijken , zie plaatje:



Selectie vork no 15 zit op as no 20, met in het midden van de vork veer no 14
De veer zorgt ervoor dat bij inschakelen er veerspanning op het mechanisme staat waardoor hij zoals genoemd bij uitschakelen ook uit zichzelf terugspringt ondanks dat het lampje nog even aan blijft op het dash.
Selectievork no 15valt in de zogenaamde "dog Clutch" no 5 die het middendiff locked of unlocked
Switch no 11 is de switch die het lampje aan of uitschakeld op je dash, en zit met borgmoer no 12 geborgd in het huis

gr

Luke


Om bij die schakelaar te komen, moet dan de tussenbak eruit? (sorry ben autotechnobeet)

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 02 Apr 2012, 23:42

@ Marc,

Nee, dat is niet nodig.
Als je van onderaf kijkt zit de schakelaar op de bovenkant van het deel van de tussenbak wat NIET in lijn zit met de versnellingsbak en motor, in andere worden het deel wat ernaast hangt. Schakelaar zit wel bovenop dit deel. Dus van onder af is het wellicht even priegelen op gevoel.

De makkelijkste manier is die zoals roger al aangeeft....ietsje meer werk, maar wel de beste bereikbaarheid van de switch.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 23:43

nee, bij een def kan de plaat onder cubbybox of middenstoeltje er uit, en dan kijk je bovenop de tussenbak
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2029
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Erik Peters » 03 Apr 2012, 00:02

Luke schrijft:
Roger B. schrijft:
het lampje gaat pas aan als de difflock ook daadwerkelijk locked, dus niet als jij je hendel bedient.

met de hendel schuif je een bediendeel tegen een veer, en deze veer drukt dan tegen het lockend deel, pas als de tanden van de vergrendeling en het te vergrendelen in lijn liggen drukt de veer de vergrendeling tegen de schakelaar


Herstel Roger,

Hij gaat ALTIJD aan, bij bediening met pookje of hij nu daadwerkelijk inschakeld of niet
UIT gaat hij pas als je difflock daadwerkelijk ge disengaged is.
Dit gebeurt pas als je bijv even je voet van het gaspedaal haalt en weer gas bijgeeft.
Het lampje is een directe weergave van wat er mechanisch gebeurt in je tussenbak.
De swutch zit nl ok de selectie as van difflock mechanisme, en aan het eind van die as zit weer de selectie vork (VAST) gemonteerd en die vork zit weer vast over een selectie / blokkeer ring die dus over de (ij meen) main shaft schuift om diff in of uit te schakelen

Luke

Hallo Luke,
dat het lampje een directe weergave is van wat er mechanisch in je tussenbak gebeurt is volledig juist (in of uitgeschakeld difflock), mits alles goed functioneert.
Dus Roger heeft het wel bij het rechte eind (het lampje gaat pas aan als de difflock ook daadwerkelijk locked, dus niet als jij je hendel bedient).
Het komt voor dat het difflock niet meteen inschakelt doordat de vertanding recht tegenover elkaar staat en de schakelmof middels schakelgaffel (nr 15) door de veer wordt aangedrukt (naar voren), maar nog gewoon in de achterste stand staat.
Het opstaande stukje van het achterste deel van die schakelgaffel (nr 15) bedient het schakelaartje voor het lampje. Dus alleen wanneer de schakelgaffel in de voorste stand staat wordt het schakelaartje ingedrukt (en schakelt plus aan min). (En dit kan min of meer onafhankelijk van de stand van de bedieningshendel in de auto).

Met vriendelijke groet,

Erik

Op het plaatje is het difflock ingeschakeld. (mof en schakelvork naar voren = links op het plaatje)

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 00:15

hag luke's bericht niet gezien....

maar ik weet heel erg zeker dat je je pook je helemaal en herhaaldelijk in de sperstand kunt drukken en je difflock waarschuwingslampje gewoon uit blijft omdat ie (nog) niet daadwerkelijk spert, zoals erik ook al uitgelegd heeft.
gone

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 00:41

Roger B. schrijft:
hag luke's bericht niet gezien....

maar ik weet heel erg zeker dat je je pook je helemaal en herhaaldelijk in de sperstand kunt drukken en je difflock waarschuwingslampje gewoon uit blijft omdat ie (nog) niet daadwerkelijk spert, zoals erik ook al uitgelegd heeft.


Roger, niet met je eens

Zet auto maar gewoon stil en contact aan en beweeg pookje diflock maar naar locked.
Je zal zien dat lampje aangaat en ook weer uit zodra je pookje terug haalt
Dit betekent dan dus dan simpelwek dat lampje functioneert ongeacht of lock ook daadwerkelijk spert. In andere woorden.......In een rijdende situatie
Bij inschakelen gaat lampje aan op moment dat je diflock pookje naar locked zet immers schakelaar reageert op stand van as en gaffel, hoewel dit nog niet betekent dat je diff ook daadwerkelijk gespert is, daarvoor moet het spul eerst oplijnen.
Bij uitschakelen zal het lampje pas daadwerkelijk uitgaan op het moment dat je difflock ook daadwerkelijk vrijgegeven wordt

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten