Dif locked niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 11:31

niet zeuren :lol: het gaat toch om de kabel in een landrover ;p
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 03 Apr 2012, 13:29

Zijn Landrovers na 20 jaar niet sowieso 1 groot reparatietopic?
Maarruhhh...ik poste het niet om hulp te vragen, gewoon maar om te melden dat het gebeurd was omdat ik met die sper bezig was geweest. Ik duik van de week met vol zelfvertrouwen met mijn hoofd achter het dashboard en onder de cubby. Ben nog nooit bang geweest om nog meer te slopen namelijk. :pinch:
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Apr 2012, 13:31

@ Marc,

Die km teller kabel zit op het huis geklikt en wanneer je het dashboard naar voren trekt om er achter te kijken dan schiet ie vaak los. (bij mij iedere keer). Tellerkabel iets aantrekken weer op het km tellerhuis klikken en voorzichtig alles weer naar achter op de plaats duwen.

Groet,

Erik.

p.s. @ Roger en Luke. Bij mij gaat, wanneer ik de sper inschakel, NIET altijd direct het controle lampje aan, soms moet ik eerst iets rijden voordat ie aan gaat. En Luke bij jouw is de boel natuurlijk versleten (speling tussen gaffel en schakelmof).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 13:47

zoals juj het ervaart ging het bij mijn d1 en klantvoertuigen ook...
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 14:08

@ Erik,

NEE bij mij is de boel NIET versleten....
Auto met net 120.000 km versleten?

EN ZELFS AL ZOU DE BOEL VERSLETEN ZIJN OP DE PLEKKEN DIE JIJ AANGEEFT, DAN HEEFT OOK DAT GEEN ENE FLUIT MET DE WERKING VAN HET SCHAKELAARTJE TE MAKEN.
gaffel schuift heen en weer en pennetje van schakelaartje wordt ingedrukt door een schoudertje (verdikking) van gaffel of asje

Ik heb de tussenbak 3 maanden geleden volgens fabrieks specs gereviseerd en dus eea opgemeten

En het lampje heeft het dus ALTIJD zo gedaan bij mij, van begin af aan (auto is in mijn bezit vanaf km staand 19000.....En toen al versleten? Zou het?

Denk even logisch na AUB, zelfs volgens de tekening en je eigen argumentatie zou het lampje gewoon direct aan moeten gaan, das niet iets wat ik bedacht heb hoor.
Lampje gaat aan gewoon omdat het pennetje ingedrukt wordt...en hele simpele schakelaar meer niet
en als dat bij jullie niet het geval was, was OF de afstelling niet goed, of de schakelaar gammel (ik hou het gezien ervaringen uit de praktijk op de afstelling)

Vindt het argument: "bij jou is eea NATUURLIJK versleten" wel een heel makkelijk haast goedkoop excuus, sorry hoor.
Alsof ik mijn gelijk wil halen ofzo.
Ik probeer alleen mensen te helpen aan de hand van daadwerkelijke feiten zodat ze niet op het verkeerde been gezet worden. Als ik ik niet zeker van mijn zaak ben hou ik heel eenvoudig mijn mond, en als ik de plank missla geef ik dat heel duidelijk aan achteraf, juist met dit doel, mensen niet op het verkeerde been willen zetten..
Maar afijn wie ben ik, iedereen bepaald maar fijn voor zichzelf wie hij wil geloven, helaas zo nu en dan best een risico op deze manier via een forum.
Maar ik vindt het verder wel ok, en laat verdere hulp dan ook graag aan anderen over wbt dit onderwerp,

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 14:51

luke,rustigaan laat je niet opnaaien....
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 14:54

Zucht.....sometimes.....

Is het voor je bloeddruk gewoon maar beter om tijdig af te haken.
Sneu voor de mensen die bouwen op adviezen die hier rondgaan, maar beter voor mijn gezondheid.
Wil die bbq nog wel ff meemaken :P
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 15:17

Luke schrijft:
Hallo,

Om de werking van mechanisme en switch iets te verduidelijken , zie plaatje:

Selectie vork no 15 zit op as no 20, met in het midden van de vork veer no 14
De veer zorgt ervoor dat bij inschakelen er veerspanning op het mechanisme staat waardoor hij zoals genoemd bij uitschakelen ook uit zichzelf terugspringt ondanks dat het lampje nog even aan blijft op het dash.
Selectievork no 15valt in de zogenaamde "dog Clutch" no 5 die het middendiff locked of unlocked
Switch no 11 is de switch die het lampje aan of uitschakeld op je dash, en zit met borgmoer no 12 geborgd in het huis

gr

Luke

toch denk ik dat je iets over het hoofd ziet...

het veertje met de twee ringen (14) zit over het asje (20) op een verdund stuk in het asje, en tussen de twee "opstaande" kanten van de schakelvork (15) bij inschakelen druk je het asje naar rechts, hierdoor drukt het asje met de linkse dikkere kant tegen het borgplaatje links van het veertje. het asje schuift naar rechts, drukt het borgplaatje naar rechts tegen de veer, die op haar beurt tegen de schakelvork drukt.
als de tanden van de dogclutch niet goed staan kan deze niet in elkaar schuiven, en kan de schakelvork dus ook niet schuiven, dus de pook is in stand "lock", maar de schakelvork niet, en dus is het lampje niet aan.....unlock is hetzelfde maar dan van rechts naar links
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 16:30

Roger B. schrijft:
Luke schrijft:
Hallo,

Om de werking van mechanisme en switch iets te verduidelijken , zie plaatje:

Selectie vork no 15 zit op as no 20, met in het midden van de vork veer no 14
De veer zorgt ervoor dat bij inschakelen er veerspanning op het mechanisme staat waardoor hij zoals genoemd bij uitschakelen ook uit zichzelf terugspringt ondanks dat het lampje nog even aan blijft op het dash.
Selectievork no 15valt in de zogenaamde "dog Clutch" no 5 die het middendiff locked of unlocked
Switch no 11 is de switch die het lampje aan of uitschakeld op je dash, en zit met borgmoer no 12 geborgd in het huis

gr

Luke

toch denk ik dat je iets over het hoofd ziet...

het veertje met de twee ringen (14) zit over het asje (20) op een verdund stuk in het asje, en tussen de twee "opstaande" kanten van de schakelvork (15) bij inschakelen druk je het asje naar rechts, hierdoor drukt het asje met de linkse dikkere kant tegen het borgplaatje links van het veertje. het asje schuift naar rechts, drukt het borgplaatje naar rechts tegen de veer, die op haar beurt tegen de schakelvork drukt.
als de tanden van de dogclutch niet goed staan kan deze niet in elkaar schuiven, en kan de schakelvork dus ook niet schuiven, dus de pook is in stand "lock", maar de schakelvork niet, en dus is het lampje niet aan.....unlock is hetzelfde maar dan van rechts naar links

Roger,

heb even zorgvuldig je verhaaltje doorgelezen, en wat je zegt klopt feitelijk ook, maar ik moet er wat bij verduidelijken
de vork kan inderdaad iets schuiven over het asje (over de hele afgeplatte kant zeg maar)waarbij hij begrenst wort aan weerszijde door de hoge kanten de veer zit er em hem de veerspanning te geven dat de dogclutch op zijn plek schiet bij oplijnen van de verschillende tandwielen. tot zover helemaal correct.
Ik had eerder al gezegd dat lampje/schakelaar 1 op 1 reageert met stand van pookje en daadwerkelijk geschoven zijn van de asen of vork. Volgens mij ook (maar daar ben ik niet 100% zeker meer van zit de schakelaar op de as en niet op de vork. Dat zou dan blijken uit het feit ook weer dat het lampje / schakelaar gewoon werkt ook bij stilstaande motor, waaruit je mag concluderen dat de dogclutch niet noodzakelijkerwijs hoeft te locken om het lampje te doen aangaan. Als hij echter op de vork zit betekent dit dat de vork idd naar voren schuift De vork is springloaded dmv de veer, het naar voren schuiven van de as zet spanning op de veer en dus op de vork die vervolgens naar voren schiet als de dogclutch op zijn plek schiet.
Wat betreft het op zijn plek schieten van die dogclutch...dat is echt een fractie van een seconde, je kan het haast zien als een soort van bajonet fitting, en het is dus niet zo dat de diverse tandwielen verscheidene keren draaien alvorens op te lijnen. Het is eerder een vertraging van een heel kort moment als dat je over meerdere seconden gaat praten Ik weet dat zo zeker omdat ik er mee heb zitten googelen bij het monteren, je kan die tandwielen en dogclutch nl maar op 1 manier monteren, als je dat verkeerd doet dan is het een kwestie van OF hij LOCKED niet OF hij UNLOCKED niet, das echt iets waar je op moet letten bij montage, geloof dat ik de mijne 2 of 3 keer uit elkaar heb moeten schuiven, (zat nog niet vast met moeren, das niet nodig om alleen de werking te testen) alvorens ik het voor elkaar had. Daarom ook kan je die zgn dogclutch zien als een soort van lock ring type bajonetvergrendeling. Dus wat betreft tijd die het duurt eer het lampje aangaat (zelfs ingeval dat pas gebeurt wanneer hij ook daadwerkelijk locked - waar we dus van mening over verschillen) dan zou dat lampje dus vrijwel direct aan moetengaan omdat die dogclutch ook practisch onmiddelijk locked, en daar zit echt geen tijd van enkele seconden tussen.
Wat ik wel gezien heb bij diverse andere auto's, en ook bij de mijne is dat al in een heel vroeg stadium gebeurd indertijd, is dat de afstelling van de schakelaar na een poosje niet echt meer klopt. Dit lijkt in de schakelaar te zitten want je krijgt dat er met afstellen van de schakelaar uit. de standaard afstelling af fabriek lijkt heel gevoelig, en na een poosje lijkt het alsof de pen van de schakelaar niet meer vergenoeg ingedrukt word om die contactbrug te maken intern. met het opnieuw afstellen is dat euvel verholpen, dus wellicht is het zo dat het bij veel auto's precies op die grens zit doordat de schakelaar gewoon traag reageerd of iets van een "tik" nodig heeft om net wel die verbindingsbrug te maken. Zoals gezegd bij mij is hij indertijd opnieuw afgesteld en daarna nooitmeer problemen gehad en lampje altijd direct reageren op stand van pookje .
Nogmaals Roger, deze wetenschap heb ik ervarings / proefondervindings gewijs opgedaan tijdens revisie van die tussenbak, en het schakelaartje / lampje hebben zowel voor als na die revisie altijd op dezelfde manier op het pookje gereageerd.
Overigens is het frapant dat ik zo'n soort schakelaarstoring ook al een paar keer heb meegemaakt met het schakelaartje van het handrem lampje. Daar zit verder geen stelmogenlijkheid in, maar beetje heen en weer jutteren en wd40 loste dat probleem ook opZou haast denken een soort van inwendige oxidatie.

Het unlocken van diff heeft wel een vertragende werking, omdat zelfs als je dif unlocked het spul gewoon gelocked blijft zolang er kracht op staat. pas als je die kracht wegneemt (voet van pedaal) geef je genoeg speling aan de dogclutch om terug te schieten, en pas dan gaat daadwerkelijk het lampje uit. hieruit zou dan weer blijken dat het schakelaartje op de vork zit en niet op de as, immers die was al eerder teruggehaald dmv het pookje.
vandaar ook weer dat ik die tweifel had of schakelaar op as of op vork zit. De tekening en unlock logica zeggen op de vork
Alle logica wijst er op dat BIJ INSCAKELEN de schakelaar en dus lamp direct moet reageren op pookje en daaruit voortvloeiend het difflock ook vrijwel direct spert.
Als je schakelaar / lampje niet direct reageerd zit het probleem volgens mij echt in de schakelaar en is het niet zo dat je difflock pas vertraagt spert

luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 16:44

goed heb die bak niet in stukken liggen dus kan er niet in kijken....maar mijn ervaring, en die van enkele andere landroverrijsers is dat dat lampje niet pookstand, maar schakelvorkstand gerelateerd is...ik heb ook al tientallen meters zoniet honderden,rechtuit gereden met pookje volledig in lockstand gedrukt omdat ie niet aan ging, en pas als je een bocht maakt en de splines van de twee helften van het sper tov elkaar verdraaien klikt ie er in....

ook op de brug, wielen van de grond, pook naar lock, lampje uit, diff niet gespert, in het draaien schiet ie in sper en lampje gaat aan...

tegelijkertijd, de pook kan bewegen, en daarmee het asje ook, terwijl,het sper biet lockt, en dus de schakelmof niet schuift en daarmee ook de schakelvork niet(door die veer in beide richtingen tussen as en schakelvork kan dat ook.

het schakelaartje wordt bediend door de schakelmof, niet door het asje toch?

stel voor dat meer mensen hun ervaring mbt lampje en daadwerkelijk sperren eens aangeven hier
gone

Terug naar “Techniek”