Versnellingsbak Leger?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Versnellingsbak Leger?

Berichtdoor Erik Peters » 08 Okt 2024, 18:58

TonSmulders schreef:Zoals de auto nu rijdt durf ik er niet mee op de snelweg te rijden.

Dat mag niet eens, je moet (op de snelweg) sneller kunnen en mogen dan 70 km/u.

Stel dat alleen de snelheidsmeter niet juist aan geeft, dan is er mogelijk een ander 'drivegear' voor de tellerkabel in de zetten?
Maar als ik in het onderdelen boek kijk zit er geen verschil tussen de 1 ton en andere versies!

En als ik even verder blader dan blijkt de 1 ton versie tot en met augustus 1974 ook vóór een Salisbury as te hebben, in september 1974 kregen ze een Rover vooras.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Okt 2024, 21:39

Gewoon een GPS in de auto hangen, weet je in ieder geval hoe snel je werkelijk rijdt.
Mijn RR maakt een afwijking van 30-35 %, dus geeft 90kmh aan als ik ca 120 rijdt.
Is erg rustgevend, en went erg snel.
Iets met de tussenbak uit een disco en de 285/75 banden.
Ook de verreden km zijn 1/3 lager, handig voor de verzekering :mrgreen:

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 09 Okt 2024, 14:32

Landmarcs schreef:Ton,

Ik denk dat de tussenbak wisselen - zodra je werkelijk weet wat de snelheid is en ± de toeren zijn, en je vemoedens juist zijn - is denk is verstandiger dan zoeken naar die overmaat banden.   Ik heb geen hands-on ervaring maar de tussenbak is denkelijk niet al te moeilijk te wisselen.   Het verhaal "militaire versnellingsbak" is weliswaar niet 100% juist maar een 1Ton tussenbak schijnt dus wel te kunnen passen bij een Noorse 109.
Andere, snellere differentieels monteren is mijns inziens het probleem aan de verkeerde kant aanpakken.

Of de auto verder 1ton kenmerken heeft kan je denkelijk het best zelf nalopen aan de hand van de website die ik al doorgaf (of anders aan de hand van andere internet-info). Geen originele 1ton velgen is jammer, die velgen zijn veelgevraagd (de modernere HeavyDuty velgen komen er overigens heel aardig bij in de buurt, en die velgen kan je ook Tubeless krijgen).

Overigens kan je de snelheid ook eenvoudig op een rechte weg aan de hectometerpaaltjes berekenen - 72 km/u = 1,2 km/minuut = 20 m/seconde.   Wellicht nog makkelijker is een of andere TomTom of Garmin of andere losse navigatiehulp lenen.

Overigens geeft de snelheidmeter nog wel (iets) te denken. Als die snelheidsmeter nu ± een juiste snelheid aangeeft is ie denkelijk aangepast, anders rijd je nog trager. Van 34 inch naar 31 inch wielen wil zeggen dat je ± 10 % minder ver komt per omwenteling, zou de snelheidsmeter ± correct zijn bij de grote 34 inch wielen dan wijst ie ± 10 % te hoog aan met 31 inch wielen.

Of te wel: je hebt nog een en ander te onderzoeken, om daarna de slimste keuzen te overdenken.  
Er kan veel, maar veel is niet het beste.

Groeten MarcS

Bedankt weer voor de info MarcS!

Ik heb nog veel te leren weet ik nu ;-)

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 09 Okt 2024, 14:34

Erik Peters schreef:
TonSmulders schreef:Een andere overbrenging in het differentieel. Ik neem aan dat dat dan zowel voor- als achter moet gebeuren.

Klopt, alleen het Salisbury achterdifferentieel moet helemaal uit elkaar om kroonwiel en pignon te wisselen.
TonSmulders schreef:Ik lees ook over de 'easy change' gearboxen. Is dat echt easy change? Als in: Kun je thuis doen met je auto op bokken of valt dat nogal tegen?

Hoeft niet eens op bokken, de aandrijfassen kun je onder de auto liggend wel losschroeven, mits je niet al te gezet bent. En de versnellingsbak haal door de rechter zijdeur uit de auto. Ik neem aan dat er geen demontabele baksteun zit. Dat had mijn 109 Series III stawag uit 1973 ook niet. Gewoon de vloerplaten en tunnel demonteren en dan het complete zitting gedeelte.

Maar ik zou eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek (daar staat heel veel in).

Groet,

Erik.

Thanks weer Erik!

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 10 Okt 2024, 10:20

Ter informatie:
Ik heb net ChatGPT geraadpleegd voor het maken van een werkinstructie voor het vervangen van de tussenbak. Ik weet niet of ik er iets aan heb maar ik dacht, ik probeer het eens.
Dit is wat er van gemaakt is:

=======================================================================================================================

**Werkinstructie voor het Vervangen van de Tussenbak van een Land Rover Series 3 uit 1974**

**Benodigd Gereedschap en Materialen:**
1. Basis gereedschapsset (sleutels, doppen, schroevendraaiers)
2. Krik en assteunen
3. Moment sleutel
4. Pijptang
5. Koppelingsuitlijn gereedschap
6. Nieuwe tussenbak
7. Pakkingmateriaal en afdichtingskit
8. Olie opvangbak
9. Nieuwe olie voor de tussenbak
10. Werkhandschoenen en veiligheidsbril

**Stap-voor-Stap Instructies:**

1. **Voorbereiding:**
- Parkeer de Land Rover op een vlakke ondergrond.
- Zet de handrem aan en plaats wielblokken achter de achterwielen.
- Draag werkhandschoenen en een veiligheidsbril.

2. **Voertuig Ophijsen:**
- Gebruik een krik om de Land Rover op te tillen en plaats assteunen onder het chassis voor extra veiligheid.

3. **Verwijderen van de Aandrijfas:**
- Verwijder de bouten die de voorste en achterste aandrijfas aan de tussenbak bevestigen.
- Markeer de positie van de aandrijfassen om ze later correct terug te plaatsen.
- Verwijder de aandrijfassen en leg ze opzij.

4. **Aftappen van de Olie:**
- Plaats een olie opvangbak onder de tussenbak.
- Verwijder de aftapplug en laat de olie volledig weglopen.
- Plaats de aftapplug terug zodra de olie is afgetapt.

5. **Verwijderen van de Tussenbak:**
- Verwijder de bouten die de tussenbak aan de versnellingsbak bevestigen.
- Ondersteun de tussenbak met een krik of een tweede persoon om te voorkomen dat deze valt.
- Verwijder de tussenbak voorzichtig en leg deze opzij.

6. **Voorbereiden van de Nieuwe Tussenbak:**
- Controleer de nieuwe tussenbak op eventuele beschadigingen.
- Breng een nieuwe pakking aan op de montagevlakken en gebruik afdichtingskit indien nodig.

7. **Installeren van de Nieuwe Tussenbak:**
- Plaats de nieuwe tussenbak voorzichtig op zijn plaats.
- Bevestig de tussenbak aan de versnellingsbak met de bouten en draai ze handvast aan.
- Gebruik een momentsleutel om de bouten aan te draaien volgens de specificaties van de fabrikant.

8. **Terugplaatsen van de Aandrijfas:**
- Plaats de aandrijfassen terug op hun gemarkeerde posities.
- Bevestig de aandrijfassen aan de tussenbak met de bouten en draai ze stevig aan.

9. **Vullen van de Tussenbak met Olie:**
- Verwijder de vulplug van de tussenbak.
- Vul de tussenbak met de aanbevolen olie tot het juiste niveau.
- Plaats de vulplug terug en draai deze stevig aan.

10. **Controle en Afronding:**
- Controleer alle bouten en bevestigingen op juiste aandraaimomenten.
- Verwijder de assteunen en laat de Land Rover voorzichtig zakken.
- Start de motor en controleer op eventuele lekkages.
- Maak een korte proefrit om te controleren of alles correct functioneert.

**Veiligheidstips:**
- Zorg ervoor dat de Land Rover stevig op de assteunen staat voordat je onder het voertuig werkt.
- Gebruik altijd de juiste gereedschappen en volg de aanbevolen aandraaimomenten.
- Werk in een goed geventileerde ruimte en vermijd het inademen van dampen van de olie.

Met deze instructies zou je in staat moeten zijn om de tussenbak van je Land Rover Series 3 uit 1974 succesvol te vervangen. Veel succes!

=======================================================================================================================

Ik ben benieuwd of iemand zich kan vinden in deze werkinstructie.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Okt 2024, 13:05

TonSmulders schreef:k ben benieuwd of iemand zich kan vinden in deze werkinstructie.

Aan ChatGPT heb je dus ook al niks.
Erik Peters schreef:Maar ik zou eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek (daar staat heel veel in).

Hoofdstuk 37.20.01 en het maakt niet uit of je de Nederlandse of de Engelse versie hebt van het werkplaatshandboek (Workshop Manual, uitgegeven door Land Rover).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Okt 2024, 14:12

Erik Peters schreef:Aan ChatGPT heb je dus ook al niks.

Groet,

Erik.

Jawel, maar mensen maken dingen gewoon graag nodeloos ingewikkeld. Er staan ontelbaar veel varianten van hetzelfde werkplaatshandboek op internet.

Maar da's te simpel. Net zoals eerst bepalen wat er nou precies is. Er is nog geen baknummer langsgekomen, geen diff ratio of wat dan ook. Maar wel een bak willen demonteren.

Als je zo slecht in volgorde bent kan geen enkele AI je redden. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 10 Okt 2024, 15:04

Erik Peters schreef:
TonSmulders schreef:k ben benieuwd of iemand zich kan vinden in deze werkinstructie.

Aan ChatGPT heb je dus ook al niks.
Erik Peters schreef:Maar ik zou eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek (daar staat heel veel in).

Hoofdstuk 37.20.01 en het maakt niet uit of je de Nederlandse of de Engelse versie hebt van het werkplaatshandboek (Workshop Manual, uitgegeven door Land Rover).

Groet,

Erik.

Ik had je link al wel geprobeerd Erik maar ik krijg steeds een foutmelding (Op 2 computers geprobeerd). Schijnt een onveilige site te zijn dus ik kan niet zien wat er achter je link zit.
Overigens heb ik een werkplaatshandboek aangeschaft hoor maar ik was maar aan het spelen met dat chatGPT. Ik was benieuwd of het boek achter jouw link anders is dan het boek wat ik gekocht heb.

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 10 Okt 2024, 15:17

Edward schreef:
Erik Peters schreef:Aan ChatGPT heb je dus ook al niks.

Groet,

Erik.

Jawel, maar mensen maken dingen gewoon graag nodeloos ingewikkeld. Er staan ontelbaar veel varianten van hetzelfde werkplaatshandboek op internet.

Maar da's te simpel. Net zoals eerst bepalen wat er nou precies is. Er is nog geen baknummer langsgekomen, geen diff ratio of wat dan ook. Maar wel een bak willen demonteren.

Als je zo slecht in volgorde bent kan geen enkele AI je redden. :roll: :roll:

Ho ho Erik,

Ik heb geen enkele ervaring met deze Land Rovers en ik ben me maar aan het oriënteren hoor. Ik hoopte gewoon op wat meer informatie en ik was maar wat aan het spelen met dat ChatGPT.
Voor gisteren wist ik niet eens wat het verschil was tussen een 'gewone' versnellingsbak en een tussenbak dus ik ben al een heel eind gekomen met jullie informatie hier.

Ik ben nog niks aan het demonteren hoor maar ik heb die auto met mijn eigen zuurverdiende centjes gekocht dus als ik dat zou willen dan kan dat volgens mij gewoon ;-)

Ik heb nog geen tijd gehad/genomen om de verschillende gegevens van mijn auto uit te zoeken. Ik hoop dat door de informatie die ik hier vind alvast wat voorwerk gedaan te hebben.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Okt 2024, 20:04

TonSmulders schreef:Ik had je link al wel geprobeerd Erik maar ik krijg steeds een foutmelding (Op 2 computers geprobeerd). Schijnt een onveilige site te zijn dus ik kan niet zien wat er achter je link zit.

Die melding krijg ik ook, de browser zegt dat het een onveilige site is omdat het een https = beveiligde site is, maar het beveiligingscertificaat zou ongeldig zijn. Het is wel mogelijk om de site te bekijken: klikken op "toon details" en dan verder naar: deze website bezoeken.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”