Trillingen door frontrunner roofrack

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErikL

Trillingen door frontrunner roofrack

Berichtdoor ErikL » 04 Mar 2011, 19:20

Een tijdje geleden heb ik een frontrunner expedition roofrack gekocht voor op mijn defender 90. Het is rack over de volle lengte van de auto. Het roofrack is een uitvoering voor een grijskenteken dak, maar dat heb ik niet, dus hij staat wat hoger.

Nu heb ik het volgende probleem. Het roofrack heb ik gemonteerd met de beugels die onder de dakrand grijpen. Wel heb ik een rubber u-profiel om de steunen gedaan die ik de dakrand staan.
Bij een snelheid van ca 65km/h tot ca 90km/h gaat het roofrack een ongelofelijke bak herrie maken. Ik weet dat een roofrack zorgt voor wat meer lawaai dan normaal, maar dit is zo erg dat ik mijn oren echt dicht wil houden. Ook ontstaat er een resonantie waardoor de hele auto enorm gaat schudden.

Mijn vraag is hoe ik dit op kan lossen. Heb al geprobeerd zonder de rubber profielen maar dat geeft geen verbetering. Zou de hoogte van het roofrack (omdat het een grijskenteken uitvoering is op een niet grijskentken dak) een oorzaak kunnen zijn? Er zit nu namelijk 9 cm tussen de onderzijde van het roofrack en het dak van de auto.

Alle tips en ideeën zijn welkom.
Alvast bedankt!

Groeten,

Erik

VeeTee

Re:Trillingen door frontrunner roofrack

Berichtdoor VeeTee » 04 Mar 2011, 19:25

Heb je niet die winddeflector gemonteerd? Die hoort erbij en lost het probleem naar alle waarschijnlijkheid op.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

ErikL

Berichtdoor ErikL » 04 Mar 2011, 19:52

Heb het roofrack 2e hands gekocht en er zat geen winddeflector bij. Heb er eerlijkgezegd ook nog niet van gehoord en/of gelezen.

Zal eens gaan zoeken naar een afbeelding hiervan.
Heeft iemand hievan eenf foto misschien?

Gr.

Erik

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 04 Mar 2011, 20:16

Ik heb vorige week mijn frontrunner roofrack opgehaald. Ter plekke op het dak gezet (hoe vervoer je zo'n ding anders? :blink: ), maar de accessoires (trappetje, jerrycanholder en wind deflector) achterin gegooid om later thuis te monteren.
Nou, op de terugweg dacht dat ik verging van het lawaai en trillingen!

Thuis de wind delector gemonteerd en waarempel, lawaai en trillingen over!

De wind deflector is een vlakke plaat van ca. 70 x 40 cm, met een omgebogen randje. Je monteerd hem aan de voorkant van het rack tegen de onderkant van de eerste twee dwarsliggers, met de omgebogen lip aan de achterkant naar beneden gericht.

(foto is wat slecht vanwege tegenlicht, maar je ziet wat de bedoeling is)

[file name=windefinstruct.pdf size=29801]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/windefinstruct.pdf[/file]
Vincent

> www.titunet.nl <

ErikL

Berichtdoor ErikL » 04 Mar 2011, 20:53

Dat gaan we van het weekend eens proberen, is eenvoudig zelf te fabriceren.
Zou je kunnen kijken hoe dik het materiaal is en of het aluminium of staalplaat is?

Bedankt!

Gr.

Erik

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 04 Mar 2011, 21:19

Is vrij dun, ik schat 2 of 3 mm. Geen idee of het Alu of staal, is zwart gepoedercoat. Ik zou gewoon een even proberen van een stuk Alu van ca. 40 x 70 cm. Het randje is 45 mm, gebogen onder een hoek van 45 graden. Heb op andere (engelstalige) fora diverse berichten gezien in de trant van "whatever, do NOT forget to fit the wind deflector" :laugh:

Het helpt bij mij echt. Ik vermoed dat doordat het dak aan de voorkant eerst een stukje schuin omhoog gaat dat je daar door de vernauwing een snellere luchtstroming (venturi effect) krijgt, ik heb een glazen zonnedak en zag de eerste twee dwarsliggers fors trillen bij hogere snelheid. De wind deflector zit aan de eerste twee dwarsliggers vast gebout, zorgt dus naast afbuigen van de luchtstroming ook nog voor wat meer verband bij die eerste twee dwarsliggers.
Vincent

> www.titunet.nl <

michel_

Berichtdoor michel_ » 05 Mar 2011, 22:11

Je kan het helemaal gek worden van een imperiaal qua geluiden, als je hem niet compleet monteert!

Ik heb een paar jaar terug ook een imperiaal gezet op de caddy die ik voor mijn werk reed, toen ook eigenlijk het ding alleen maar even op dak gebout. Het werd al wat donker e.dm dus dat kwam later wel.

Dus niet de rubbers in de sleuven gemaakt en de winddeflector erop gezet en toen de volgende dag 600km moeten rijden, echt helemaal gek werd ik van de de tering herrie op 't dak, zeker op de snelweg, wat het grootste deel van de beide ritten was :-< Dag later die rubbers en die deflector erop gezet, een heel enorm stuk stiller!

Ik vond het altijd wel leuk als er een ladder oplag, dan floot het zo leuk door de treden heen :-P
LRCH Allroad commissie lid
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 07 Mar 2011, 12:38

Idd, wind deflector erop en jouw probleem is opgelost.

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 07 Mar 2011, 12:54

Staal, echt slechts 1 mm. Ik heb hem niet gemonteerd omdat ik hem wat verder naar achteren kon plaatsen. Zodat hij achter de stroming vanaf de voorruit zit. Alleen wat extra rijwindgeluid. En natuurlijk gemonteerd op de aerodynamisch superieure Range Rover Classic. ;)

iemand een architect nodig?

ErikL

Berichtdoor ErikL » 07 Mar 2011, 13:25

Ga deze week even wat experimenteren, maar aan al de reacties te zien moet het met een simpel plaatje opgelost zijn.

Had ik bijna het roofrack alweer op marktplaats gezet.. :blush:

Gr.

Erik

Terug naar “Techniek”