lekkende tussenbak - Opgelost!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

lekkende tussenbak - Opgelost!

Berichtdoor JanTD5 » 20 Mar 2012, 10:06

Heb wat lekkage uit de tussen bak. Mooi gelig ipv rood (MTF94) uit de hoofdbak. En alleen aan de onderkant van de fles waar de beide bakken aan elkaar zitten, kering ingaande zijde van de tussenbak.

Heb een 110Td5 dus een R380 hoofdbak en een LT230 tussenbak, als ik het goed heb. Klopt het dat de kering aan de ingaande kant van de tussenbak nummer ICV10000 is? Bak nummer is 43D756835G want daar zou volgens het onderdelen boek verschil in zitten.

Mij lijkt ook zinnig om dan ook maar de kering aan de uitgaande kant van de hoofdbak te vervangen al lekt deze niet maar de tussenbak ligt er toch af. Zo als ik het zie in het onderdelen boek onderdeel nummer: FTC5303?

Enne hoe zwaar is die tussenbak zonder olie maar met handrem gedeelte er nog aan?

Vergeet ik nog iets? behalve een paar litertjes nieuwe olie.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Sj@rif

Re: lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen

Berichtdoor Sj@rif » 20 Mar 2012, 11:53

Hé Jan, daar heb ik ook al een tijd last van, maar is mee te leven, ik hou 'm op peil. Ik heb trouwens de indruk dat het bij mij niet de ingaande as is, maar een keerring van een open/blind as-eind ergens bovenin aan de kant van de vbak.
Mag ik met je meekijken als je de boel opentrekt? Wil ook wel helpen als je wil, heb hier geloof ik wel eens ergens gelezen dat het een twee-mansklusje is als je geen bak-krik hebt.
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Roger B.

Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen

Berichtdoor Roger B. » 20 Mar 2012, 12:04

weet niet wat voor mtf 94 jij in je R380 bak hebt, maar bij mij is die niet rood, in de lt230 hoort ep 80/90 ofzo, ook geel

tussenbak (waarom handrem eraan laten, zijn maar 4 boutjes, ik schroef hem los, en laat de kabel aan de hendel zitten, hang het geheel an de kant) is met twee man redelijk te tillen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mar 2012, 13:29

JanTD5 schrijft:

Vergeet ik nog iets? behalve een paar litertjes nieuwe olie.

Mvg Jan

Hallo Jan,

Weet je zeker dat ie bij de keerring lekt en niet op de o-ring van de as voor het tussentandwiel?

Toen bij mijn tussenbak olie lekkage optrad dacht ik eerst ook dat het de bovenste keerring was (ingaande as), maar uiteindelijk bleek de olie toch niet uit het betreffende gat/kanaal te lopen, maar bij de as voor het tussentandwiel weg te komen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Mar 2012, 13:32

@Sj@rif,

Ach het stroomt er niet uit. Maar toch na elke rit een drup. Wordt zo'n smeer boel op de parkeer plaats. Heb er nu een plaatje onder liggen. Tuurlijk mag je mee kijken, lijkt me leuk. Sleutel altijd in m'n uppie. Heb een connectie die in Zwolle een loods heeft met brug. 3 weken terug tijdens de Opkikker bood hij aan dat ik wel terecht kon als het nodig was. Moet hem nog wel bellen. Maar ook daar is het natuurlijk handig om met z'n tweeen te zijn. Het lijkt een klus van niks. In een uurtje de tussen bak er onder uit. Keringen vervangen en terug. Moet dus alleen de goede keringen hebben en een dag prikken. Bij voor keur zaterdag denk ik.

@Roger,

Ok dan laten we boel aan de kabel zitten, ga altijd voor het gemak ;) Zal dan maar eens in het tonnetje kijken en ruiken, dacht dat de MTF ook rood achtig was? In de LT230 zit idd iets van ep80/90 gl4 of 5? Dan is het dus een van beide en gaan we dus beide keringen vervangen.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Mar 2012, 13:34

@Eric,

Het komt in ieder geval aan de onderkant tussen de beide bakken uit. Kun je het misschien verduidelijken met plaatje? Heb de bak er nog nooit onder uit gehad dus weet niet zo een twee drie wel O-ring je bedoelt? Ander bestel ik hem er gelijk bij, zal me de kop niet kosten.

Mvg Jan

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 20 Mar 2012, 18:32

@Jan,
Lijkt me een goeie actie voor een zaterdag, doen we er meteen twee ;)

Hierbij een plaatje van lrparts.ru van wat ik denk dat er bij mij lekt, is denk ik ook wat Erik aangeeft. Als dat klopt is het ring nummer 2, partnr. FRC8292 (25 cent bij Paddock) en wellicht ook nr 10, prtnr. FRC7439 (10 cent, grrr, altijd lullig die reparaties voor maar een paar centen, maar wel een dag werk).

Het ziet er naar uit dat de bak open moet om de as naar buiten te schuiven om de ring te vervangen.

Weet iemand hier wat er dan allemaal los moet, en hoeveel werk dat is? Of wellicht alleen die asmoer een stukje lossen zodat de as ver genoeg naar buiten komt voor het vervangen van de ring? Zal wel ijdele hoop zijn :dry:

Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Mike

Berichtdoor Mike » 20 Mar 2012, 19:24

Om die te vervangen moet de tussenbak eraf.
Op zijn kop leggen en onderdeksel met 10 boutjes loshalen.
Dank je de tussenas eruit tikken nadat je die grote moer los hebt gehaald.

Nieuw heb je dan nodig (nummer op je afbeelding)
Twee o-ringen, 2 en 10
Moer (wordt omgeslagen om te borgen), 8
Colapsable spacer, 5

De colapsable spacer en de moer kun je maar 1 keer gebruiken.
Vergeet ook niet wat loctite 243 op Moer 9 te doen bij montage, anders gaat hij hierop lekken.
Lees even goed de manual m.b.t. Het aanhalen van moer 8.
Er is een oude methode: voorspanning tussenaslagers 3,7 plus/min 1,63 kg gemeten met een tool op de ingaande as. I.p.v. de tool kun je ook het stukje as naast het tandwiel gebruiken.

Nieuwe methode: voorspanning moet 1,25 Nm extra geven op ingaande as.

Het aanhaalmoment zal ongeveer 200 Nm zijn, maar is dus afhankelijk van de voorspanningsmeting.
Succes.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mar 2012, 19:26

Sj@rif schrijft:
@Jan,
Lijkt me een goeie actie voor een zaterdag, doen we er meteen twee ;)

Hierbij een plaatje van lrparts.ru van wat ik denk dat er bij mij lekt, is denk ik ook wat Erik aangeeft. Als dat klopt is het ring nummer 2, partnr. FRC8292 en wellicht ook nr 10, prtnr. FRC7439.

Het ziet er naar uit dat de bak open moet om de as naar buiten te schuiven om de ring te vervangen.

Weet iemand hier wat er dan allemaal los moet, en hoeveel werk dat is? Of wellicht alleen die asmoer een stukje lossen zodat de as ver genoeg naar buiten komt voor het vervangen van de ring? Zal wel ijdele hoop zijn :dry:

@ Jan en Sj@rif,

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Het zou jammer zijn om de tussenbak er onder weg te halen, de keerring van de ingaande as vervangen en er later achterkomen dat dit het probleem niet oplost heeft.

Ik heb vorig jaar die twee o-ringen vervangen, de keerring van de uitgaande as van de versnellingsbak (uit voorzorg) en de keerring (boven)in de tussenbak (alhoewel die niet lekte, het was daar droog).

Het deksel moet los en de moer moet er af, dan kan de as er uit.
De moer is geborgd door een randje in een uitsparing van de as te tikken.
Nummer 5 op tekening is een klem bus voor de lagers. Wanneer je een nieuwe bus monteert kun je te werk gaan volgens het werkplaatshandboek. Tijdens montage wordt deze bus iets in elkaar gedrukt en klemt zo de binnenste loopring van de lagers "vast".
Echter wanneer je geen nieuwe bus gebruikt (zoals ik), dan moet je de moer exact weer zo vast draaien als die zat voor het losdraaien. Bij te strak vastdraaien kan de voorspanning op de lagers te hoog worden.

Groet,

Erik.

Ik moet sneller typen zie ik al wel.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gizmo

Berichtdoor Gizmo » 20 Mar 2012, 22:28

Heren...

Ik heb dit euvel nu een paar keer aan de hand gehad...
Ik reviseer versnellingsbakken, en ook tussenbakken....
Door de tijd heen gaat de moer die de as van het intermediate gear op zijn plaats houdt, los zitten. Dan gaat hij inderdaad daarop lekken.
Ik heb nu een aantal bakken op die klacht in mijn werkplaats gehad, en bij een paar was het gat waar de as in zit, vrij ei-vorming geworden.
Dan dicht ook een rubbertje van een paar centen niet meer af, en of een dichtingsmiddel.
Kijk dus goed of het gat nog mooi rond is.....
Zo niet.....helaas.....dan moet de bak of vervangen worden, of je moet accepteren dat hij blijft ''zweten''....

succes er mee!

Groetjes

Sander
nextgear@hotmail.com

Terug naar “Techniek”