lekkende tussenbak - Opgelost!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sj@rif

Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen

Berichtdoor Sj@rif » 22 Mar 2012, 07:09

Dank Luke, voor de zeer uitgebreide 'been there'. Ik ga het eens allemaal rustig verwerken. Zoals het er nu uitziet hebben we een brug en minstens twee man, dus dat deel gaat alvast lukken. :)
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 22 Mar 2012, 07:32

hoi
informatieve uitleg

ik heb van oudijzer een soort plaat met daarop een aantal platijzers gemaakt die ik eerst tegen de tussenbak aanschroef, zodat ik een recht stuk heb waar ik hem kan opkrikken.

deze is zeer aan te bevelen, kantelen en gewicht.

ook heb ik hem eens in het veld vervangen, boom door de deuren en touw via de kubbibox opening, maar dit is behelpen, in romenie.

verder heb ik ongeveer 35 kerringen in voorraad van mijn auto, kwa kosten niet veel, maar heb ze verzameld in de jaren, en hou ze bij als ik ene gebruik, nieuwe op verlanglijst.

als mijn bak h of l, geluid maakt, bestel ik een geriviseerde, ja ik bestel excl btw, ds voor die prijs ga ik hem niet zelf doen.
en rij die zelfde dag weer.

gr pascal

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 07:39

@ Pascal,

Weet wat voor plaat je bedoeld, is inderdaad iets wat aan te bevelen is om te hebben, het voorkomt ook het kantelen van de bak.
Als ik me niet vergis staat zo'n plaat of steun ook in het wplhndbk met zelfs afmetingen.
Heb het hier ook opdezelfde manier gedaan . pijp door de deuren met daaraan een strop waar ik de tussenbak in gehangen heb.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Mar 2012, 08:21

Nou, nou, nou, als ik het zo lees is het een moeilijker klus dan een open hart operatie. :blink: :blink:

De binnenkant van de wagen kun je alvast intact laten, of wou je bij een Disco ook de tunnel eruit slijpen??

Boutgaten van tussenbak naar bak worden afgedicht door een vulmiddel op de schroefdraad te doen net zoals je locktite gebruikt op andere plekken. Het is echt geen raket wetenschap en met twee man en een brug is het gewoon een mooi klusje. Met twee man op de vloer is het al minder en met één man is het, sorry Luke, gewoon dom en onverantwoordelijk!

Zoals al vaker aangegeven kan je op de grond een tussenbak en hoofdbak demonteren en terugplaatsen in 3.5 uur. Haal daar wat tijd af omdat de bak kan blijven zitten en doe er wat tijd bij om de tussenbak netjes te maken en je hebt een dagje pret met veel koffiepauzes. :P :P
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 08:23

wij smeerden geen siliconenpakking op raakvlak tussen de bakken, wel over die "kuil" waar die as met die o-ring zit, omdat daar vaker olie lekte, preventief kitten.

die boutjes in "open" gaten voorzien van schroefdraad afdichtmiddel
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mar 2012, 08:24

Luke schrijft:
En dan nog wat...... bij het originele intermediate gear in mijn bak zaten er achter de lagers circlips (zegerveren) om de diepste stand van die lagers te begrenzen. hoewel er wel heel veel bij komt kijken kan ik me voorstellen dat die iets meegevan als je die lagers aan gaat drukken, maar het nieuwe intermediate gear wat ik heb gemonteerd had die zegerveren niet en was de montage diepte van de lagers begrend doordat de lagers ingekamert liggen in het gear.
In beide gevallen zullen de lagers die bus ertussen nauwelijks of niet raken, vandaar dat ik die bus als een soort van spacer zie (opvulbus).
En ja hij is in diverse lengtes te krijgen, ik heb gewoon de oude teruggezet.

Luke

In mijn onderdelenboek staan een hele boel verschillende spacers.
FRC7437 die gebruikt is tot tussenbaknummer 43D
En dan een hele lijst met diverse lengtes die gebruikt worden vanaf 43D.
Het verhaal van Luke lezend denk ik dat vanaf baknummer 43D en nieuw soort intermediate gear gemonteerd is (geen circlips om de lagers tegen te houden)
Als de ruimte voor de lagers in het intermediate gear gefreesd zijn, dan kan ik mij voorstellen dat die spacer precies de goede lengte moet hebben om de binnenste loopringen van de lagers goed te klemmen en tevens de voorspanning op de lagers "goed" te krijgen.

Groet,

Erik.

P.S. mijn tussenbak lekte toch echt op de (grootste) o-ring van de as van het intermediate gear. En met een nieuwe (gewoon universele) o-ring is ie weer dicht. En demontage van de tussenbak heb ik alleen gedaan (op een smeerput), maar montage met een extra mannetje en tevens maar gebruikgemaakt van de verrijdbare putkrik. De reparatie heeft mij zeker anderhalve dag gekost (inclusief koffie!).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Mar 2012, 08:28

Erik Peters schrijft:

P.S. mijn tussenbak lekte toch echt op de (grootste) o-ring van de as van het intermediate gear. En met een nieuwe (gewoon universele) o-ring is ie weer dicht. En demontage van de tussenbak heb ik alleen gedaan (op een smeerput), maar montage met een extra mannetje en tevens maar gebruikgemaakt van de verrijdbare putkrik. De reparatie heeft mij zeker anderhalve dag gekost (inclusief koffie!).

Op die plek heb ik ook al een paar keer lekkage meegemaakt. Ook één keer met uitgelopen bakhuis. Daar hebben we toen een bus ingezet.

Wellicht zijn jouw koffiekoppen groter dan de mijne. :P :P
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 08:54

iemand die in zijn eentje met de hand een lt230 van de hoofdbak tilt..stuk sterker dan ik ben....
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 09:11

@ Erik Peters,

Erik, waar het verschil inzit weet ik niet precies.
Ik heb volgens suffix code (43D) van mijn reductiebak via dealer het nummer van het intermediategear opgevraagd.

Dat was in mijn geval FRC9460.
Vervolgens met dat nummer gaan zoeken op het net en een Bearmach intermediate gear cluster besteld (zelfde nummer maar wellicht andere fabrikant) bij ontvangst bleek het verschil te zitten in het feit dat het oude gear de zegerveren had aan de binnenzijde van de lagers, bij het nieuwe gear zijn deze vervallen en liggen de lagers ingekamert.
Of dat verschil hem zit in verschil van fabrikant of dat het een modificatie van land rover is zou ik niet durven zeggen.

Ik heb de spacer overigens gewoon teruggezet, maar wat me niet geheel duidelijk was waaron die spacer ertussen zit, want ook bij het oude gear leek het erop dat er nog vollop ruimte zat tussen lagers en spacer. Dusdanig veel dat ik die er nooit uigesteld had gekregen met aandraaien van de moer, en die dus niet bepalend geweest had kunnen zijn voor de voorspanning van de lagers.
Ik heb trouwens wel bij montage van eea de voorspanning volgens fabrieks specs gewoon af kunnen stellen.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 22 Mar 2012, 09:45

Heren,

Ook van deze kant dankt voor de informatie. Denk, zoals Sj@rif, dat we het met twee man wel gaan redden op de brug. Als ik de gemiddelde tijd neem tussen de positiefste (Edward) en de negatiefste (Luke) Dan gaan we in ieder geval één auto wel klaar krijgen in één dag.

Heb nog één vraag, de kilometer teller aansluiting? Ga er van uit dat een Td5 deze niet heeft? Komt toch via de kruk as sensor en ECU op de klok? Wordt dus niet los gehaald en dus ook geen kering nodig.

groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Techniek”