kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
berrie
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Nov 2011, 16:48

kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor berrie » 25 Mar 2012, 21:38

beste laro rijders

in een ander topic gaf ik aan dat mn distributieriem geknapt was van de 2.5 na dieselmotor.
Ik heb eea losgehaald en kromme klepstoters geconstateerd.
Mijn vraag is waar kan ik deze bestellen ( evt onderdeelnr) en zou ik de klephoedjes ook moeten vervangen.
Verder moet ik de krukaspoelie nog los zien te krijgen, hoe kan ik dat zonder speciaal gereedschap fixen???

M.Koopman
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 Jul 2010, 18:50

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor M.Koopman » 25 Mar 2012, 22:15

http://www.landroverspecialist.nl/html/serie_i__ii__iii.html
mischien dat je hier wat aan hebt.

Succes

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1775
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mar 2012, 23:47

berrie schrijft:
beste laro rijders

in een ander topic gaf ik aan dat mn distributieriem geknapt was van de 2.5 na dieselmotor.
Ik heb eea losgehaald en kromme klepstoters geconstateerd.
Mijn vraag is waar kan ik deze bestellen ( evt onderdeelnr) en zou ik de klephoedjes ook moeten vervangen.
Verder moet ik de krukaspoelie nog los zien te krijgen, hoe kan ik dat zonder speciaal gereedschap fixen???

kijk hier eens.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

berrie
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Nov 2011, 16:48

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor berrie » 27 Mar 2012, 08:14

heb nu alles klaar staan om de riem erom te leggen, alle merktekens staan op stand.
heb alleen gehoord dat de krukas stand geverifieerd moet worden aan het merkteken op het vliegwiel, dat is goed nu.
Echter het merkteken vd nokkenas en de brandstofpomp is me nog niet helemaal duidelijk,
het is iets met 1 cyl. op tuimelen zetten en dan het merkteken bepalen, kan iemand me daarover meer duidelijkheid geven, heb nl geen wph.
vast bedankt....

Zjiep
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 Sep 2011, 13:25

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor Zjiep » 27 Mar 2012, 09:10

hier staan wkpl manuals. Volgens mij ook op de site van zee rover dacht ik.

Ik kan je niet specifiek helpen omdat ik geen enkele ervaring heb met jouw motor. Je moet in ieder geval zorgen dat je 1e cilinder boven staat en gereed is voor zijn arbeidsslag. Dit weet je als de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan (bij een 4 cilinder). Dat is je bovenste dode punt van waaruit je al je motor- en ontstekingsafstellingen maakt. Verifieer de markering op de krukaspoelie met het merkteken op de motor. Er schijnt nogal wat verschil te kunnen zitten in het door LR aangegeven bovenste dode punt en het werkelijke. Dus markeer je werkelijk punt goed, je hebt het steeds nodig.

En nu je nokkenas en krukas op teken staan ga je de brandstofpomp op zijn markering zetten. Geen idee hoe dat zit bij jou. Als alles "op teken" staat kun je je riem monteren. Je zou je instellingen nog kunnen testen door eerst de krukas 2x geheel rond te draaien om zo te controleren of toch niet ergens iets 180 graden verkeerd staat (klep komt dan tegen zuiger, met lopende motor vindt de klep dat niet leuk).

suk6

Roel

berrie
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Nov 2011, 16:48

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor berrie » 27 Mar 2012, 21:04

de 1 en 4e cilinder, vanaf welke zijde begin ik te tellen, kijk ik vanuit de distributiezijde
dus voorzijde auto of schutbordzijde???
De cilinder het kortst bij de distributiezijde staat bij het op merkteken zetten nu op tuimelen,
de cilinder aan het schutbord zijn de kleppen van gesloten dus in rust.
Dit is naar mijn mening goed, echter hoe bepaal ik de stand van de brandstofpomp, deze staat wel op teken, als je het tandwiel vd brandstofpomp 360 graden verder draait staat ie inwendig in de brandstofpomp weer op dezelfde stand????

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor Roger B. » 27 Mar 2012, 21:22

krukas draait 720 graden, nokkenas en inspuitpomp 360

dus als 1e cilinder (die bij de distributie) zuiger in BDP staat en nokkenas op teken en het pompwiel ook, dan staat ie goed
gone

berrie
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Nov 2011, 16:48

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor berrie » 27 Mar 2012, 22:53

Roger,

dank je wel, daar heb ik wat aan, morgen krijg ik onderdelen binnen, nieuwe koppakking en andere pakkingen erin, riem en spanner erop etc etc....

wordt vervolgd

berrie
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Nov 2011, 16:48

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor berrie » 28 Mar 2012, 14:50

Roger,

als cilinder in in BDP staat, dan staat de spie tegenover het pijltje, het merkteken staat dan echter 120 graden verder, de nokkenas / klepstoter van de uitlaat staat op tuimelen ( dus losgaan vd uitlaatklep).
Staat het merkteken bovenaan tegenover het pijltje dan staat de zuiger ergens onderin ( niet geheel).

wat te doen????

Zjiep
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 Sep 2011, 13:25

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor Zjiep » 28 Mar 2012, 15:39

berrie schrijft:
als cilinder in in BDP staat, dan staat de spie tegenover het pijltje, het merkteken staat dan echter 120 graden verder, de nokkenas / klepstoter van de uitlaat staat op tuimelen ( dus losgaan vd uitlaatklep).
Staat het merkteken bovenaan tegenover het pijltje dan staat de zuiger ergens onderin ( niet geheel).


Berrie, probeer duidelijk te blijven in je tekst want wij moeten het doen met wat jij schrijft.
Welke cilinder (gezien vanuit de waterpomp/distributiezijde) staat in BDP?
Welke cilinder staat op tuimelen (gezien vanuit de waterpomp/distributiezijde)?

Dat er wat verschil zit tussen het werkelijke BDP en het door LR gemarkeerde BDP is mogelijk (schijnbaar tot zelfs zo'n 30 graden) alleen jouw verschil lijkt erop dat je je ergens in een instelling vergist.

groet

Roel

ps je moet het dicht gaan van de 4e uitlaatklep hebben en het open gaan van de 4e inlaatklep hebben


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marcovanturnhout en 11 gasten