Pagina 2 van 5

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 28 Mar 2012, 22:09
door berrie
Roel,

Had een tik fout in de eerste regel, moet zijn:

als cilinder 1 in bdp staat.

Heb ook jansen landenrangerover in oisterwijk gebeld, deze hebben eea voor me uitgezocht,
uitsluitsel was:

merkteken tandwiel krukas t.o pijl, vd 1e cilinder (zuiger bijna onderin)gezien vanuit distibutiezijde

dan ( afstelling van het teken vh tandwiel vd nokkenas to pijltje op het huis) daarbij is uitlaatklep 1e cilinder geheel open

daarna merkteken brandstofpomp to pijl op het carter.

zo zou het volgens Jansen moeten zijn.

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 28 Mar 2012, 22:44
door Roger B.
daarom moet je dit soort werkjes niet doen zonder werkplaatshandboek..... het is afwijkend, maar niet onmogelijk dat het is zoals je hierboven omschrijft....

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 28 Mar 2012, 22:49
door berrie
roger

als ik jou manier aanwend, de 1e zuiger in het bdp dan krijg ik het merkteken niet t.o de pijl, de splitpen staat dan precies tegenover de markerings pijl, het merkteken staat dan ongeveer op 4 uur
als je snapt wat ik bedoel.

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 28 Mar 2012, 23:27
door Roger B.
niet helemaal, wat ik zei is "normaal" maar een constructeur kan andere stand van krukas enz prefereren om uiteenlopende redenen, daarom moet je zorgen voor een werkplaatshandboek (vast wel op het net te vinden) als je dit soort dingen doet

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 28 Mar 2012, 23:49
door Erik Peters
Roger B. schrijft:
niet helemaal, wat ik zei is "normaal" maar een constructeur kan andere stand van krukas enz prefereren om uiteenlopende redenen, daarom moet je zorgen voor een werkplaatshandboek (vast wel op het net te vinden) als je dit soort dingen doet

Uit het werkplaatshandboek: [file name=Scan120328.pdf size=1093988]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Scan120328.pdf[/file]
Afbeelding links onderaan en punt 35!! Als dit klopt is het goed!
Het verhaal over de inspuitpomp is niet van belang tenzij je die hebt los gehad (uiteraard wel naar het merkteken met de klok mee draaien).
En twee keer spannen, zie waarschuwing.
(Elke tweede rotatie van de krukas horen alle merktekens weer netjes tegenover elkaar te staan).

Groet,

Erik.

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 29 Mar 2012, 09:12
door berrie
roel, Erik en Roger, superbedankt voor jullie uitleg en meedenken, een wph had ik al van landroverweb bekeken maar kon niet goed met het technische engels overweg.
De NL versie die ik van Erik kreeg is super, duidelijk verhaal.
Is deze NL versie ook te downloaden???

Ik krijg morgen de goede riem binnen en ga het monteren, ik houd jullie op de hoogte.

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 29 Mar 2012, 10:01
door rrover
Naast het vervangen van de stoterstangen is het zeer raadzaam om de kleppen op gangbaarheid te controleren voordat de kop erop gaat. Kijk op de zuigers welke een tik gehad hebben en inspecteer die zorgvuldig.
Verder hebben naast de stoterstangen ook de stelboutjes waar je de klepspeling mee insteld een tik gehad en daar kunnen ze niet goed tegen.
Kans betaat dat ze afbreken. Om zeker te zijn kun je die vervangen, zijn de kosten niet en kan voorkomen dat je onderweg stilvalt met een niet meewerkende klep.

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 29 Mar 2012, 11:00
door Roger B.
volgens mij is de kop er niet af gegaan

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 30 Mar 2012, 09:10
door berrie
de kop is er absoluut afgeweest, geen schade, noch kleppen, noch zuigers, ziet er perfect uit, dus nieuwe koppakking ertussen ( was toch al nodig vanwege olielekkage naar buiten)
en dan vanavond de riem

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Geplaatst: 30 Mar 2012, 10:11
door rrover
Vreemd dat er niets op de zuigers te zien is en wel je stoterstangen krom zijn. :blink: