kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 20:14

euhhh nu ga je er van uit dat een riem met meer tanden ook een ander formaat tanden heeft, dan past de riem dus niet op het riemwiel, ongeacht hoe lang ie is...

maar waarom kan een riem niet meer tanden hebben en daardoor langer zijn? daar van uit gaande zal het geen drol uitmaken of de riem 100 of 1000 van die passende tanden heeft (aangenomen dat ie wel opgespannen kan worden ivm zijn lengte natuurlijk maar de aantallen zijn gechargeerd)
gone

berrie

Berichtdoor berrie » 07 Apr 2012, 22:07

De klus weer opgepakt, vanmiddag de getande riem binnengekregen vanuit engeland, alles op tyd gezet, riem gemonteerd, paste zowaar, kleppen gesteld.
Brandstoftoevoer ontlucht, starten, starten en niet lopen.

Dieseltechneut er even bij gehad, volgens hem is het de timing vd cav pomp.
Ik heb alles op tijd gezet, zowel de nokkenas, krukas als tandwiel vd brandstofpomp.
Maar is het zo dat de brandstofpomp dan vooralsnog nog niet op tijd staat, ik las iets van als de krukas en nokkenas 360 graden rond is geweest dit niet gold voor de brandstofpomp,
wie weet er meer van???????

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 22:11

ken die motor niet, dus kan geen details geven.

maar als nokkenas en brandstofpomp riemwiel op tijd staan en krukas ook en je monteerd de riem, zet de juiste spanning er op en draait de krukas 720 graden (2 keer rond) dan zijn nokkenas en pomp 360 graden rond geweest (1 keer)... het kan zijn dat je nog fijnafstelling moet doen om het inspuittijdstip perfect te zetten
gone

berrie

Berichtdoor berrie » 07 Apr 2012, 22:17

Roger,

da s een snelle reactie, het is eigenlijk een 2.5 diesel uit een defender met een cav brandstofpomp maar dan alleen met een iets andere distibutie.
De cav pomp is dus gelijk a.d. defender 2.5 na.
waar kan ik nakijken hoe je de timing kunt finetunen???

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 23:02

Om even terug naar de basics te gaan, wellicht dat je er iets aan hebt.......

Je hebt een 4 slag dieselmotor dwz inlaatslag waarbij de zuiger naar beneden beweegt en de lucht aanzuigt, compressieslag, waarbij de zuiger omhoog beweegt en de aangezogen lucht comprimeert, verbrandingsslag waarbij de zuiger naarbeneden gedreven wordt door ontbranding van gecomprimeerde lucht en brandstof, en ten slotte de uitlaatslag waarbij zuiger omhoog gaat en de uitlaatgassen de cyl uitdrijft. Deze 4 slagen vinden gedurende 2 complete omwentelingen van de krukas plaats

Per slag zullen je kleppen anders staan, dwz inlaatklep open en uitlaatklep dicht bij inlaatslag, alles dicht bij compressieslag, alles dicht bij verbrandingsslag, en uitlaat open en inlaat dicht bij uitlaatslag

hieruit volgt dat wanneer de bij kleppen stellen de tuimelaars "tuimelen" van 1 cylinder die cylinder dus op het punt staat van wisselen tussen uitlaatslag en inlaatslag

Echter de ontbranding vindt pas plaats bij een volgende omwenteling van de krukas

Zowel de Nokkenas als het brandstofpomp tandwiel doen alle benodigde handelingen in 1 complete omwenteling van hun tandwiel
In andere woordenhet hele proces waar de krukas 2 omwentelingen voor nodig heeft , daar hebben zowel nokkenas als brandstofpomp maar 1 omwenteling voor nodig.

Dan wat betreft de merktekens in relatie tot bovenstaande...

als je de merktekens van zowel pomp als nokkenas goed hebt staan kan je daar feitelijk geen fouten mee maken
EDIT : [strike]waar je wel het schip mee in kan gaan is dat je het merkteken van de krukas verkeert hebt staan, immers die moet 2 keer rond voor hetzelfde proces, dus controleer of je die ook echt goed hebt staan. dwz, cyl 4 moet tuimelen als je de 1e cylinder moet gebruiken voor afstellen.[/strike] <-- dit is dus niet waar.
Het is wel zo dat de krukas 2 keer rond gaat tov de nokkenas en tandwiel brandstofpomp, maar dat heeft geen betrekking op het afstellen van de merktekens of het op merkteken zetten van de krukas.

De enige andere foutmarges kunnen nog zijn dat je nokkenas er 1 of meerdere tanden naast staat tov het merkteken, in dat geval klopt je kleppentiming niet meer, en wat tenslotte nohg mogenlijk is is dat de pullu van de branstofpomp verdraaid is tov het dandwiel wat op die pulley zit met bouten, immers je kan het tandwielwel netjes op merkteken zetten, maar als dat los is geweest tov de pulley erachter kan eea volledig ontregelt zijn.
Ik weet niet exact hoe dat zou moeten zitten bij jou motor maar dat moet je dus even nazoeken in een wpl handboek of op het net.

Als laatste nog een opmerking over het nkkenas tandwiel. de kans dat dat verkeerd staat tov de as is minimaal omdat het tandwiel over het algemeen op de as zit met een paspennetje of spie / met spiebaan in tandwiel

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 23:33

Luke schrijft:

als je de merktekens van zowel pomp als nokkenas goed hebt staan kan je daar feitelijk geen fouten mee maken
waar je wel het schip mee in kan gaan is dat je het merkteken van de krukas verkeert hebt staan, immers die moet 2 keer rond voor hetzelfde proces, dus controleer of je die ook echt goed hebt staan. dwz, cyl 4 moet tuimelen als je de 1e cylinder moet gebruiken voor afstellen.

Luke

als de merktekens van krukas, nokkenas en pomp alledrie goed staan is het goed, de krukas kan niet een hele omwenteling verkeerd staan.
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 23:49

Roger B. schrijft:
Luke schrijft:

waar je wel het schip mee in kan gaan is dat je het merkteken van de krukas verkeert hebt staan, immers die moet 2 keer rond voor hetzelfde proces, dus controleer of je die ook echt goed hebt staan. dwz, cyl 4 moet tuimelen als je de 1e cylinder moet gebruiken voor afstellen.

Luke

als de merktekens van krukas, nokkenas en pomp alledrie goed staan is het goed, de krukas kan niet een hele omwenteling verkeerd staan.

Oops, Roger je hebt HELEMAAL GELIJK, dus berrie, vergeet AUB dat gedeelte van mijn verhaal, als alles dus op merkteken staat is het ALTIJD goed (ervan uitgaande dus dat er niet gerommeld is aan de positie van de brandstofpully ov van het tandwiel wat daaroop zit.

Ik heb me even op het verkeerde been laten zetten vanwege het feit dat de krukas 2 omwentelingen maakt tov de nokkenas en pomp, dat is idd wel zo, maar daarom is het tandwiel dan ook 2 keer zo klein als van de nokkenas om dat te corrigeren. En de hoogste stand van de zuiger blijft hetzelfde, of dat nu is voor de arbeidsslag of voor de inlaatslag, voor de zuiger of zuigerstand is daar geen verschil in.
Verbrandings (arbeids) slag wordt bepaald door stand nokkenas.
Dus Berrie, als alles op Merkteken staat is het OK. Als dat het geval is en hij start niet dan zal je idd moeten zoeken bij je brandstofpomp.

Roger, bedankt voor je correctie, niet fijn als iemand door verkeerde uitleg van mij op verkeerde been gezet wordt, en zoals je ziet maak ook ik wel eens een denkfout.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 07 Apr 2012, 23:56

Ja, of heel simpel, lucht in systeem of opvoerpomp doet niet wat ie moet doen. Danwel lucht in leidingen naar verstuivers. Eerst de simpele dingen. En ook, staat klep goed van pomp om 'm te stoppen? Hevel aan kabelkant volledig naar beneejuh? Heb je de inspuitpomp ontlucht? er zitten 2 ontluchtingspunten op. 't is maar een idee.
Smoorklep in luchtaanvoer in juiste stand en niet wat bij mij soms gebeurde, doorgeslagen?
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 07 Apr 2012, 23:57

Uhm, foutje, sorry 2 keer gedrukt en krijg dit niet meer gewist.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Apr 2012, 00:00

blauwelaro schrijft:
Ja, of heel simpel, lucht in systeem of opvoerpomp doet niet wat ie moet doen. Danwel lucht in leidingen naar verstuivers. Eerst de simpele dingen. En ook, staat klep goed van pomp om 'm te stoppen? Hevel aan kabelkant volledig naar beneejuh? Heb je de inspuitpomp ontlucht? er zitten 2 ontluchtingspunten op. 't is maar een idee.

Sluit ik me helemaal bij aan, vaak worden helaas de simpele dingen over het goofd gezien en gaat men veel gecompliceerder denken als dat nodig is (herkenbaar :P )
Maar ontluchten is idd een hele belangrijke

Luke

Terug naar “Techniek”