hoe spanning distributieriem bepalen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

hoe spanning distributieriem bepalen?

Berichtdoor Luke » 28 Mar 2012, 06:50

Goeiemorgen,

Ik ben bezig om distributieriem te vervangen op mijn 300 Tdi
Maar om de juiste spanning te bepalen heb je volgens wpl handboek een stukje torquemeter nodig.
Helaas heb ik die niet voorhanden, alleen een momentsleutel.

Is er een manier of foefje om te bepalen of de snaar goed gespannen is?

Ik heb zo bijv eens geleerd dat wanneer je de snaar op het langste stuk 1/4 slag kan torderen dat de spanning dan goed is.
Uiteraard weet ik niet of dit ook voor LR opgaat

Ik heb zelf ook al overwogen om een gewone momentsleutel te gebruiken, gaat dat werken....op spamning houden op punt van klikken?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Re:hoe spanning distributieriem bepalen?

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2012, 08:06

Luke schrijft:
Ik heb zelf ook al overwogen om een gewone momentsleutel te gebruiken, gaat dat werken....op spamning houden op punt van klikken

Zo heb ik het al 2x gedaan. Wel een "lichte" momentsleutel (bv. 5-30 Nm) gebruiken die de ingestelde waarde (15 Nm bij nieuwe riem) goed kan weergeven.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 28 Mar 2012, 08:36

hoi
ik doe he ook metde kleine m sleutel.
draai hem daarna nog 2x rond en kontroleer opnieuw, met de draai baarheid van de riem, is hij dan slapper dan stel ik hem opnieuw.
gr pascal

Luke

Berichtdoor Luke » 28 Mar 2012, 09:50

Erik en pascal,

Dank voor de reacties, we gaan het dus gewoon op deze manier proberen

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 28 Mar 2012, 12:24

[

defender

Berichtdoor defender » 28 Mar 2012, 20:52

In ieder geval niet te strak!!! De loopt de riem tegen de rand van het krukas tandwiel en gaat stuk!!!!! :( :( :(

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2012, 21:11

danmoiet je hem wel heel strak zetten, er zijn 300 TDI's geweest waar de riem af, en stuk liep, maar daar moest ook een nieuw distributiehuis, inpuitpompbeugel en krukastandwiel op...... die mocht je niet repareren door alleen nieuwe riem te plaatsen

(sterker nog, eigenlijk moest je wachten tot de riem stuk was voordat je er onder garantie wat aan mocht doen, repareren voordat ie geknapt was viel eigenlijk buiten garantie (soms zag je het riemslijpsel zitten door het gat van de waadplug, maar dan zou je de klant weer op weg moeten sturen tot ie stuk liep (deden we dus niet, werd dan gelijk gerepareerd en gewoon als gebroken geclaimd)
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 29 Mar 2012, 00:17

Nog even een aanvulling op de reactie van defender en de reactie daarop van Roger.

Het stuklopen werd veroorzaaht door met name de de spanrol combinatie.
De vroege versie had een spanrol combinatie waarvan de de spanrol een opstaande rand had, de geleiderol vlak was en ook het krukas tandwiel glad was.
De opstaande rand van de spanner vrat de riem weg (been there etc :( mijne is ierdoor 1e keer gebroken en heeft me zakelijk gezien knap geld gekost )

De latere versies waren gemodificeerd en hadden vlsakke spanrol en geleide rol combinatie en kwukas tandwiel met opstaande rand

Ik meen zelfs dat dit op een gegeven moment een verplichte land rover modificatie is gewoorden, bij elke uit te voeren snaarwissel ook gelijk modificeren van de rollen combinatie

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2012, 06:06

toch apart dat de 300 tdi al enkele faren in productie was toen de eerste riemen bij ons sneuvelden.....en dat sneuvelen was bij nieuwe auto's (voor de 20.000 km) terwijl ik daarvoor al regelmatig geplande riemwissels bij 300 tdi's met 100.000 en meer op de teller gedaan had
gone

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 29 Mar 2012, 08:16

hoi
en ook nu sneuvelen nog wel eens riemen, tenminste hier te lezen op het forem.
e afstellen zul je toch via de fabr gegevens moeten doen en niet op gevoel, draaien ervan, geleerd dat je hem moet draaien is niet waar je had dan een indicatie, maar echt geleerdt was met een riem spanningsmeter, die de riem indrukt zoals je de duim tussen wijs en middelvinger duwd.
gr pascal

Terug naar “Techniek”