Spoorverbreders of offset veranderen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TMW

Spoorverbreders of offset veranderen

Berichtdoor TMW » 01 Apr 2012, 10:15

Ik wil graag de spoorbreedte van mijn Disco verbreden.
Nu kan ik natuurlijk spoorverbreders monteren.
Een andere mogelijkheid zou zijn om velgen te monteren met een andere off set, zodat de velg als het ware 'meer naar buiten staat' (er zal vast een technische term voor zijn).

Nu heb ik ergens gehoord dat spoorverbreders de wielophanging zwaarder belasten door het verplaatsen van de belasting. Hebben velgen met een andere offset hetzelfde effect?
(en daarmee hogere slijtage?)

graag jullie meningen/advies.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Landmarcs

Re:Spoorverbreders of offset veranderen

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2012, 10:33

TMW schrijft:
Ik wil graag de spoorbreedte van mijn Disco verbreden.
Nu kan ik natuurlijk spoorverbreders monteren.
Een andere mogelijkheid zou zijn om velgen te monteren met een andere off set, zodat de velg als het ware 'meer naar buiten staat' (er zal vast een technische term voor zijn).

Nu heb ik ergens gehoord dat spoorverbreders de wielophanging zwaarder belasten door het verplaatsen van de belasting. Hebben velgen met een andere offset hetzelfde effect?
(en daarmee hogere slijtage?)

graag jullie meningen/advies.

Offset of spoorverbreders: op de beslastingen maakt het niet veel uit. Het gaat erom waar de band (en het midden van de band) zich bevindt, en dit dus in relatie tot het "midden" van de wielgeometrie.

Dus, zoals een franse boswachter in Les Landes mij zei: in de duinen met brede zandbanden en weinig lucht (en een houthakkersmentaliteit) gaat de PAS (= stuurbekrchtiging) stuk.

En met banden die (veel) buiten het stuur-geomotrisch midden uitsteken nemen de reactie-krachten toe, dus dat ga je linksom of rechtom merken.

Groeten MarcS

PS Bedenk dat een Disco (althans de Disco 1) as gelijk is aan een Defender as, en dat dus van smalle Defender-wielen tot de bredere HD Defender-wielen en de Disco-wielen tot de standaard-montage behoren.
Ga je die bredere Disco-wielen nog verder naar buiten plaatsen dan kom je dus wel (nog) verder buiten de gewenste geometrie.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2012, 14:17

de breedte van een velg en band hebben op de bedoelde belasting weing effect, immers het midden van het wiel (in de breedte gezien) is niet anders (stuurinrichting e.d. zullen wel anders belast worden) ideaal is als het midden van het wiel gelijk ligt met het midden tussen de twee lagers. Ga je het midden van het wiel verder naar buiten leggen dan ga je dus je wiellagers "kantelend" belasten en zullen ze iets vaker stuk gaan (en tenzij je heel extreem gaat valt dat best mee)

Veel erger is het effect op de stuurgeometrie, standaard is alles zo geconstrueerd dat een wiel om het midden draait met sturen, ga je nu (veel) spoorverbreding toepassen, dan komt je wiel buiten het draaipunt te staan, dat geeft rade effecten in het sturen en maakt de auto zoekerig tot bijna niet op de weg te houden (afhankelijk van hoe ver je gaat.

Of je nu een schijf tussen naaf en velg legt, of een velg met andere ET (einpresstiefe) monteerd, het effect is 100% gelijk

de ET is het verschil in mm tussen het raakvlak tussen naaf en velg en het loodvlak midden in het loopvlak van het wiel
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2012, 15:37

Roger B. schrijft:
de breedte van een velg en band hebben op de bedoelde belasting weing effect, immers het midden van het wiel (in de breedte gezien) is niet anders (stuurinrichting e.d. zullen wel anders belast worden) ideaal is als het midden van het wiel gelijk ligt met het midden tussen de twee lagers. Ga je het midden van het wiel verder naar buiten leggen dan ga je dus je wiellagers "kantelend" belasten en zullen ze iets vaker stuk gaan (en tenzij je heel extreem gaat valt dat best mee)

Veel erger is het effect op de stuurgeometrie, standaard is alles zo geconstrueerd dat een wiel om het midden draait met sturen, ga je nu (veel) spoorverbreding toepassen, dan komt je wiel buiten het draaipunt te staan, dat geeft rade effecten in het sturen en maakt de auto zoekerig tot bijna niet op de weg te houden (afhankelijk van hoe ver je gaat.

Of je nu een schijf tussen naaf en velg legt, of een velg met andere ET (einpresstiefe) monteerd, het effect is 100% gelijk

de ET is het verschil in mm tussen het raakvlak tussen naaf en velg en het loodvlak midden in het loopvlak van het wiel

Ik ben het hier helemaal mee eens, behalve dat ik bedoelde te zeggen dat er nogal wat verschil zit tussen een standaard stalen 5.5 velg en een Wolf/HD 6.5 velg (en de verschillende LM-velgen).
De HD velg is gewoon 1 inch breder, en die hele inch zit aan de buitenkant erbij (wat als groot voordeel heeft dat, ook al monteer je een inch bredere band, de band niet gauw zal aanlopen (in ieder geval niet meer als standaard). Een LM velg op een Defender verkleint de max-insturing wel.

Dus: qua middelpunt van het raakvlak band-wegdek zit er tussen een standaard en een Wolf/HD velg 12,4 mm verschil. Dat is natuurlijk niet schokkend, en dus beduidend minder als de gebruikelijke 30 mm bij spoorverbreders, maar het is ook niet verwaarloosbaar weinig.
Of met andere woorden: een beetje meer offset zal je niet direct merken, veel meer offset geeft in toenemende mate de genoemde effecten.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2012, 15:59

jah, duhhh als je niet alleen een bredere velg neemt maar een waar ook de ET anders is is dat DUS spoorverbreding....

ik durf overigens niet zo stellig te beweren dat origineel landrover velgen voor hetzelfde model auto niet ook dezelfde ET hebben, zelfs als ze verschillende breedte hebben.

Mijn originele alu velgen (meen ET58) hebben dezelfde ET als de stalen D2 velgen en zijn beiden 6,5J, de Highlandervelgen die er nu op zitten zijn 7J, maar ook met ET 58, dus het midden is gewoon hetzelfde als bij de originele
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2012, 16:41

Roger B.,

Kijk hier de standaard stalen Defender-velg. Offset is daarbij 33 mm (wordt aangegeven met het x33 - als je het nameet dan klopt het).

[strike]Bij de Wolf komt er een hele inch velgbreedte bij (aan de buitenkant) dus volgens de ODAVES-methode zou de ET (= offset) op 50 moeten uitkomen (de offset wordt met een halve inch vergroot).
[/strike]
Zie de Wolf details verderop.

[ul]Als iemand met Wolf-velgen eens kan kijken dan weten we het echt uit de eerste hand.[/ul]

Groeten MarcS

TMW

Berichtdoor TMW » 01 Apr 2012, 17:43

Bedankt.

als ik het goed begrijp blijft beide manieren van spoorverbreden een toenemende (of andere) belasting op de ophanging.
Misschien toch nog maar eens over nadenken.

(en daarbij; de poortjes van de trial worden wel heel erg smal als ik de DiscoII spoorbreedte met 6 cm laat toenemen....)

bedankt voor jullie input!
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Apr 2012, 18:23

Alle theorie terzijde kan ik je melden dat 30mm spoorverbreders niet wezenlijk meer slijtage geeft of een heel ander stuurgedrag. Zowel op de D1 als op de D2 meer dan 100k met die dingen erop gereden.

Dat je bij de trial ruimte gaat missen is niks tegen in te brengen! Met de 130 één trial meegereden en dan zijn die 285ers ok nie handig nie. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2012, 18:28

als er al wat merkbaar is aan wiellagerslijtage dan eerder bij de D2 dan bij een D1/defender (lager van D2 is van binnenkant tot buitenkant veel kleiner dan bij die ander.

Marcs ik snap niet waar je heen wil..... ja Wolf velgen hebben een ET waarbij de velg verder naar buiten staat als de standaard velg (als enige af fabriek geleverde velg op de defender trouwens, naar ik elders las) en dus is dat spoorverbreden, in dit geval door ET die anders is, maar dat maakt voor rijgedrag en belastingen niet uit...
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 01 Apr 2012, 18:54

Hier een fotootje van de maten van een wolf velg die ik nog in de schuur heb liggen.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Techniek”