Speling stuurkogel pitmanarm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rrooggiieerr

Speling stuurkogel pitmanarm

Berichtdoor rrooggiieerr » 09 Apr 2012, 23:07

Experts,

Bij de APK is mijn defender o.a. afgekeurd op de speling in de kogel van de pitmanarm. Deze mag maximaal 1 mm zijn, maar is bij mij 3 mm. Inmiddels heb ik een nieuwe kogel binnen en sta op het punt deze te monteren.

Nu is het zo dat de kogel met een veer in de pitmanarm wordt aangeduwd. Deze veer zal toch ook voor speling zorgen? Krijg ik bij het vervangen van de kogel en veer niet het probleem dat de speling nog steeds groter dan 1 mm zal zijn?

Beetje googlen en zoeken op het forum bracht mij bij de volgende thread op het forum waarbij mijn vermoeden een beetje wordt bevestigd:
http://w.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/709539-stuurkogel

Ook wordt er in deze thread gesproken over het aanbrengen van een smeernippel. Waar zou ik deze nippel dan moeten maken? Moet ik een gaatje boren in de pitmanarm en daar draad in tappen? of aan de onderkant van de pitmanarm, in het afsluitplaatje?

Ik ben benieuwd naar jullie mening
Def 110 HCPU '91 200Tdi

Roger B.

Re: Speling stuurkogel pitmanarm

Berichtdoor Roger B. » 09 Apr 2012, 23:13

bij het vervangen van de kogel hoor je ook beide helften van de zitting van de kogel mee te vervangen, de helft waar de kogel doorheen steekt zit in de pitmanarm geklemd en gaat daar lastig uit omdat eer maar een dun randje beschikbaar is om hem er uit te tikken.

de smeernippel zou in het midden van dat plaatje moeten, en de gedachte is dat je door regelmatig de kogel door te spuiten met vet, vocht verdrijft en zo de levensduur verlengt
gone

Luke

Re:Speling stuurkogel pitmanarm

Berichtdoor Luke » 09 Apr 2012, 23:26

Hoi,

Hoewel ik mezelf geen expert zou willem noemen reageer ik toch even.

Kogel pitman arm is bijzonder onderhevig aan slijtage, dat vooropgesteld
Als bovendien de rubber afdichting dan ook nog eens kapot is of niet goed meer afsluit dan kun je wel bedenken wat het gevolg is.
De veer zet de kogel feitelijk alleen onder druk naar boven toe, maar de speling is meer het gevolg van slijtage in het algemeen tussen kogel en bus, hoewel ik even niet zo snel de montage volgorde van de diverse onderdeeltjes voor de geest kan halen

Ik meen me overigens te herinneren dat nij modificatie van smeernippel, de smeernippel precies in het centrum van het bodemplaatje in de pitman arm gemonteerd wordt.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Re: Speling stuurkogel pitmanarm

Berichtdoor Luke » 09 Apr 2012, 23:30

Roger B. schrijft:
bij het vervangen van de kogel hoor je ook beide helften van de zitting van de kogel mee te vervangen, de helft waar de kogel doorheen steekt zit in de pitmanarm geklemd en gaat daar lastig uit omdat eer maar een dun randje beschikbaar is om hem er uit te tikken.

de smeernippel zou in het midden van dat plaatje moeten, en de gedachte is dat je door regelmatig de kogel door te spuiten met vet, vocht verdrijft en zo de levensduur verlengt

Roger,

Probleem is meer het binnendringen van zand / aarde (vaak doordat de rubber afdichting niet goed meer afsluit of kapot is) wat een schuurpapier effect geeft waardoor de speling het gevolg is.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Apr 2012, 00:51

andere pitmanarm monteren en kogel aan de stuurstanf, en dan nog kan de kogel stuk

volgorde parts uit het hoofd na 12 jaar....

eerst buitendeel (kommetje)waar pen door kan
dan kogel
dan buitendeel dat onder tegen bolle deel kogel drukt
dan veer, brede deel laatst
dan rubber ringetje
dan plaatje en de boel aandrukken
dan borgveer
dann rubber over de kogelpen op de rand van pitmanarm klemmen.
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 10 Apr 2012, 02:20

Roger B. schrijft:
andere pitmanarm monteren en kogel aan de stuurstanf, en dan nog kan de kogel stuk

volgorde parts uit het hoofd na 12 jaar....

eerst buitendeel (kommetje)waar pen door kan
dan kogel
dan buitendeel dat onder tegen bolle deel kogel drukt
dan veer, brede deel laatst
dan rubber ringetje
dan plaatje en de boel aandrukken
dan borgveer
dann rubber over de kogelpen op de rand van pitmanarm klemmen.

Kleine verduidelijking / aanvulling op dit juiste verhaal:

eea gaat dus vanaf de onderkant van d arm naar boven toe in de volgorde zoals Roger al aangaf.
verder uiteraard gaat het rubber over de bovenkant (maar dat spreekt voor zich lijkt me ;)

Luke

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 10 Apr 2012, 09:42

hoi
een apk meester, weet niet hoe dit in elkaar zit, hij weet wel dat er op de kogel geen speling mag zitten. nu hangt hij met zijn gewicht aan de stuurstang en drukt deze veer in, en kijk , speling, dus afkeur.
nee het moet zo.
neem bij de apk een kogel mee, dan wordt hij goed gekeurt.
ps in veerrichting moet speling zitten. in stang richting niet.
gr pascal

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 10 Apr 2012, 09:45

hoi
o ja. heb je er eene met vetnippel, dus gemodifiseerdt, moet je eerst met je gewicht de veer indrukken en dan smeren, anders krijg je er niets in.

en dan nog iets, kogels met vetnippel hebben of een gaatje in de hoes of de kleinering er niet op, zodat het overtollige vet weg kan.
ook dit weten vele apk meesters niet, hoes stuk, nee moet zo. bij een smeernippel.
gr pascal

rrooggiieerr

Berichtdoor rrooggiieerr » 10 Apr 2012, 12:06

Bedankt voor de tips en uitleg.

Ik heb mijn APK bij een Land Rover dealer laten doen, dus mag er dan wel vanuit gaan dat deze goed is gedaan? Ik heb mee mogen kijken bij het APK testen, en er werd wel een flinke waterpomptang gebruikt om de pitmanarm en de stuurstang samen te drukken.

Aanbrengen van een smeernippel lijkt mij niet zo lastig, gewoon gaatje boren en nippel vastzetten met een boutje aan de binnenkant denk ik? Het afsluitplaatje is niet dik genoeg om schroefdraad in te tappen. Of zijn er speciale plaatjes met nippel te krijgen of moet ik nog een speciaal nippel nemen? En in het hoesje kan ik zelf met een scherp voorwerp (0,5 mm boortje of zo) een gaatje maken? Lijkt me wel toch.

En wat voor vet moet er gebruikt worden om door te smeren?

Nou, nog genoeg vragen voor deze beginnende LaRo doe het zelver dus...
Def 110 HCPU '91 200Tdi

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Apr 2012, 13:21

rrooggiieerr schrijft:
Bedankt voor de tips en uitleg.

Ik heb mijn APK bij een Land Rover dealer laten doen, dus mag er dan wel vanuit gaan dat deze goed is gedaan? Ik heb mee mogen kijken bij het APK testen, en er werd wel een flinke waterpomptang gebruikt om de pitmanarm en de stuurstang samen te drukken.

Aanbrengen van een smeernippel lijkt mij niet zo lastig, gewoon gaatje boren en nippel vastzetten met een boutje aan de binnenkant denk ik? Het afsluitplaatje is niet dik genoeg om schroefdraad in te tappen. Of zijn er speciale plaatjes met nippel te krijgen of moet ik nog een speciaal nippel nemen? En in het hoesje kan ik zelf met een scherp voorwerp (0,5 mm boortje of zo) een gaatje maken? Lijkt me wel toch.

En wat voor vet moet er gebruikt worden om door te smeren?

Nou, nog genoeg vragen voor deze beginnende LaRo doe het zelver dus...

Inderdaad vond ik ook dat het plaatje niet echt dik genoeg is om schroefdraad in te tappen. Dus ik heb in het "huis" aan het einde van de pitmanarm een gaatje geboord en draad getapt net onder het bovenste schaaldeel (waar de kogel doorheen zit). Ik doe er dan een of twee slagen vet in (gewoon standaard vet EP2). Doordat het vet onder de kogel zit komt er, zoals Pascal ook al opmerkt, moeizaam vet langs de kogel. Een beetje heen en waar bewegen van de stuurstang helpt ook wel om het vet erlangs te krijgen.
Maar op zich is dit niet erg want als je de kogel net voor de APK van vet voorziet is ie dus niet in te drukken en spelingvrij.
Mijn APK keurmeester maakt ook steeds een opmerking dat er speling zit op die kogel, dat hoort zo zeg, ik dan weer en hij weet ook dat als ik er vet in pomp de speling weg is (hetgeen dan gebeurt mocht er een steekproef plaatshebben). (Tevens weet hij ook dat ik niet doorrij met versleten stuurkogels maar ze tijdig vervang).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”