Speling stuurkogel pitmanarm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:Speling stuurkogel pitmanarm

Berichtdoor Luke » 10 Apr 2012, 13:56

Erik Peters schrijft:
. Dus ik heb in het "huis" aan het einde van de pitmanarm een gaatje geboord en draad getapt net onder het bovenste schaaldeel (waar de kogel doorheen zit).

Erik, Ik ga deze modificatie ook op kerte termiujn doen.
ik heb ff een vraagje....
Kan je mij vertellen of de 2 schaaldelen op elkaar aanslaten en de dogel ertussenin opsluiten of zit er ruimte tussen?
En hoe hoog (of laag) heb je het gat geboord?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Apr 2012, 18:58

Luke schrijft:
Erik Peters schrijft:
. Dus ik heb in het "huis" aan het einde van de pitmanarm een gaatje geboord en draad getapt net onder het bovenste schaaldeel (waar de kogel doorheen zit).

Erik, Ik ga deze modificatie ook op kerte termiujn doen.
ik heb ff een vraagje....
Kan je mij vertellen of de 2 schaaldelen op elkaar aanslaten en de dogel ertussenin opsluiten of zit er ruimte tussen?
En hoe hoog (of laag) heb je het gat geboord?

gr

Luke

Zeker als de kogel en schaaldelen nieuw zijn zit er ruimte tussen ± 1 mm. Het gat heb ik ongeveer half weg het huis geboord aan de voorkant, toen kon ik daar nog goed bij, tegenwoordig zit er een beschermbuis voor en dat maakt het iets lastiger bijkomen.

Met vriendelijke groet,

Erik.

Ik had nog een oude liggen (afdichtingsrubber kapot gegaan => vervangen)

speling tussen de schalen is te zien (zelfs bij gedeeltelijk versleten kogel).

uiteinde pitmanarm met vetnippel (oude stuurhuis)
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Apr 2012, 20:20

@ Luke,

Inmiddels heb ik de foto's geplaatst bij mijn vorige bericht.
Ik moet zelf bij mijn nieuwe stuurhuis ook weer een vetnippel plaatsen. Afgelopen winter heb ik het stuurhuis vervangen wegens olielekkage via de ingaande stuuras. Begin 2008 nieuwe keerringen geplaatst en e.e.a. opnieuw afgesteld (rauwe/versleten lagers van de worm) => nu maar een fabrieksgereviseerd stuurhuis gemonteerd.

Overigens heb ik nog nooit een gaatje gemaakt in het rubber (zoals Pascal voorstelt). Ik pomp er nooit veel vet (1 á 2 slagen) in en het vet mag er bij mij uitkomen bovenaan bij het kraagje bij de stuurstang, dan is dat "draaipunt" ook gesmeerd.

Groet,

Erik.

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Apr 2012, 20:59

lijkt mij dat het vet langs de kogelpen er uit laten komen ook de beste oplossing is, dan wordt ie niet minder watervast dan origineel... een gaatje kan ook weer water erin...

kan op de foto niet echt zien waar die vetnippel nu exact zit, lijkt meer alsof er een spaanplaatschroefje in het rubber gedraaid zit...
gone

Franc

Berichtdoor Franc » 10 Apr 2012, 22:25

Erik,

Dus als ik het goed begrijp zit er bij een nieuwe kogel tussen de bovenste en onderste lagerschaal een tussenruimte van > 1 mm?
Bij het slijten van de kogel wordt die tussenruimte langzamerhand 0mm. De veer zorgt ervoor dat beide helften tegen elkaar gedrukt worden. Bij verdere slijtage ontstaat dan speling.

Pas als je de kogel > 1 mm naar beneden kunt drukken, of indien je bij gedemonteerde stuurstang de kogel losjes op en neer kunt bewegen heb je een versleten kogel.

Klopt mijn redenering, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb trouwens nog een nieuw revisiesetje liggen, zal eens kijken wat de tussenruimte nieuw is.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Apr 2012, 22:35

je moet die speling gewoon niet vertikaal checken maar horizontaal.... gewoon stuur heen en weer bewegen en voelen of de kogels zijdelings speling hebben.

vertikaal kun je altijd tegen de veer in speling opwekken
gone

Franc

Berichtdoor Franc » 10 Apr 2012, 23:08

Moet er weer 2 naar de APK brengen, dus goed om te weten.
Ik heb nog even de afstand tussen onderste en bovenste lagerschaal bij een nieuw setje gemeten: ~1.6mm.
En nog een plaatje voor de volgorde van de onderdelen:

Groeten,
Franc.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Apr 2012, 23:47

wat is nr 4? kan me niet herinneren dat we er behalve de stofhoes en de veertjes daarvan iets van bovenaf monteerden
gone

Franc

Berichtdoor Franc » 11 Apr 2012, 00:47

Roger,

Je geheugen is nog prima ;). Zit ook niet in mijn kitje.
Bij 4 staat "retainer". Wat dat ook moge zijn.

Misschien kun jij wijs uit deze beschrijving:
http://www.roverparts.com/Instructions/STC3295_INS.pdf
Bij punt 13 wordt deze genoemd.

Groeten,
Franc.

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Apr 2012, 05:36

Franc (en anderen)

STC3295 is volgens mij een oud nummer
Tegenwoordig is het het reparatiesetje nummer RBG000010 en daar zit Item 4 - retainer niet in
Ik meen overigens (als ik me niet verhos dat het een soort van mylon kapje / ring is.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”