Speling stuurkogel pitmanarm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:Speling stuurkogel pitmanarm

Berichtdoor Roger B. » 11 Apr 2012, 07:40

kan me voorstellen dat je daarmee de kogel in de arm houdt bij montage....rubberhoes en de stuurstang met moer los erop doet dat ook...
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Apr 2012, 08:27

Roger B. schrijft:
lijkt mij dat het vet langs de kogelpen er uit laten komen ook de beste oplossing is, dan wordt ie niet minder watervast dan origineel... een gaatje kan ook weer water erin...

kan op de foto niet echt zien waar die vetnippel nu exact zit, lijkt meer alsof er een spaanplaatschroefje in het rubber gedraaid zit...

Die foto is van mijn nieuwe stuurhuis/pitmanarm en daar heb ik nog geen vetnippel gemonteerd, dat doe ik wel wanneer de kogel versleten is en er een revisie setje gemonteerd gaat worden. (Één bericht daarvoor staan foto's van het oude stuurhuis met vetnippel).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Apr 2012, 09:41

Roger B. schrijft:
kan me voorstellen dat je daarmee de kogel in de arm houdt bij montage....rubberhoes en de stuurstang met moer los erop doet dat ook...

Roger,
Die kogel wordt, ook bij montage al, opgesloten door de bovenste schaal, dus kan geen kant op.
Maar waar die ring dan wel voor diende? Ook voor mij een vragteken

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Apr 2012, 09:46

Erik

Bedankt voor de toegevoegde foto's en uitleg.
Mijn vraag betrefende de ruimte tussen bovendste en onderste schaal had met name betrekking op de montage hoogte van de smeernippel.
Mooiste is uiteraard dat die recht tegenover de scheiding tussen de 2 schalen zit zodat je het vet direct ertussen perst, maar of dat gezien de ruimte die tussen de 2 schalen zit ook daadwerkelijk het geval zal zijn? Het zal vermoedelijk iets indirecter zijn wat niet wegneemt dat de smeernippel toch weldegelijk zin heeft.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 11 Apr 2012, 10:01

hoi
bij kogels die een vet nippel hebben, hoort eigelijk een rubberafdekking met een gaatje, zo was het vroeger, 1mm gaatje.
als je nu een stuurkogel hebt met vetnippel laat je de kleine ring weg zodat het vet eruit kan.
waarom. als je de ringen alle 2 erop monteert, sluit je hem af en als je dan vet erin pomt. wordt hij dik, zwelt op. als je dan daarna stuurt heb je kans dat je rubber stuk gaat, omdat hij als een balon gespannen is.
vandaar dat er vroeger een gaatje in zat, anno 1900, t fordt of zo overal vetnippels, tegenwoordig is een stuurkogel zelfsmerend, dus vervangen als versleten.

pas op een geroeste stuurkogel, door water of rubber stuk, is levens gevaarlijk.
dus niet alleen bij kapotte hoes deze nieuw zetten. maar goed naar de kogel kijken, event deze geheel vervangen, kost niet veel.

zoals eerder aangegeven, pitmanarm kogel die je moet smeren, stang naar onder trekken door de veer en dan pas vet er in.
niet te veel.

gr pascal

forbert

Berichtdoor forbert » 11 Apr 2012, 10:15

To retain is zoiets als op z'n plaats houden, dus de retainer houdt het zaakje daar waar het moet zijn.

En 'n pitman arm? I'd raugther have Pitcairn.

The Bounty butcher
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Apr 2012, 10:21

forbert schrijft:
To retain is zoiets als op z'n plaats houden, dus de retainer houdt het zaakje daar waar het moet zijn.

Forbert,

Ik denk dat dat voor iedereen wel duidelijk was ;) Echter de kogel blijft ook zonder die retainer wel op zijn plaats omdat de bovenste schaal hem opsluit, en hij komt dus heus niet uit de pitman arm.
Dus zou je je nog iets voor kunnen stellen als een soort van self-centering ring oid.

Overigens denk ik dat dit hele issue redelijk overbodig is omdat de nieuwe setjes het ding niet meer hebben, het was dus meer iets wat ik me zijdelings afvroeg

Luke

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Apr 2012, 13:21

Luke schrijft:
forbert schrijft:

Dus zou je je nog iets voor kunnen stellen als een soort van self-centering ring oid.

Overigens denk ik dat dit hele issue redelijk overbodig is omdat de nieuwe setjes het ding niet meer hebben, het was dus meer iets wat ik me zijdelings afvroeg

Luke

Ik vind het een gemis dat de huidige setjes het kunststof ringetje niet meer hebben. Want bij het sturen naar links en rechts beweegt de stuurstang naar voren en naar achteren. Naar links gestuurd staat de stuurstang naar voren (zie foto)

En naar rechts draaiend beweegt die naar achteren.
Door daar nu een kunststof ringetje tussen te drukken kan dit in veel mindere mate heen en weer bewegen (en blijft de kogelstang zo veel mogelijk recht op staan).
Toen ik nog [strike]een 109 had[/strike] een '84-er 110 had kon dat nagenoeg niet heen en weer, maar toen zat daar nog zo'n kunststof ringetje tussen. (Bij een 109 zit het allemaal anders).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Apr 2012, 13:39

Erik Peters schrijft:
Luke schrijft:
forbert schrijft:

Luke

Ik vind het een gemis dat de huidige setjes het kunststof ringetje niet meer hebben. Want bij het sturen naar links en rechts beweegt de stuurstang naar voren en naar achteren. Naar links gestuurd staat de stuurstang naar voren (zie foto)

En naar rechts draaiend beweegt die naar achteren.
Door daar nu een kunststof ringetje tussen te drukken kan dit in veel mindere mate heen en weer bewegen (en blijft de kogelstang zo veel mogelijk recht op staan).
Toen ik nog een 109 had kon dat nagenoeg niet heen en weer, maar toen zat daar nog zo'n kunststof ringetje tussen.

Groet,

Erik.

Kijk, nu weten we dus waar het ringetje voor diende....
Het "kantelen" van de stuurstang tegengaan

dank voor de toelichting Erik

gr

Luke

rrooggiieerr

Berichtdoor rrooggiieerr » 11 Apr 2012, 15:16

Bedankt voor alle uitleg en duidelijke foto's/plaatjes. Ik ben weer een stuk wijzer geworden!
Def 110 HCPU '91 200Tdi

Terug naar “Techniek”