10 of 24 spline ??

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
@bs
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 08:32

10 of 24 spline ??

Berichtdoor @bs » 11 Apr 2012, 15:10

Kan iemand mij vertellen hoe ik er achter kom of ik 10 of 24 spline in mijn Diff heb zitten zonder eerst de boel open te maken.De buitenste drive flange schijnt ook niet doorslaggevend te zijn hoeveel tanden daar op zitten, heb ik me laten vertellen.

gr Abs

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Luke » 11 Apr 2012, 15:28

Hoi,

Als je aan 1 uiteinde een 10 spline hebt, dan heb je dat ook aan het andere uiteinde.
Overigens is het een klusje van niks om (wbt de achteras) even een steekas terug te trekken en te controleren.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Bert Spronk
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 Feb 2010, 20:48

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Bert Spronk » 11 Apr 2012, 15:46

Hoi als het om de discovery op de foto van je avatar gaat heb je 24 spline .
Maar zoals reeds geschreven heb je de 5 boutjes zo ook uit de achteras flens gedraaid steekas eruit trekken en je hebt je 100% zekere antwoord

@bs
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 08:32

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor @bs » 11 Apr 2012, 16:41

OK Thx,

Dus toch ff losmaken die flens achter! Ja sorry het is idd voor mn D1.

Even wachten tot het droog is, en dan zal ik ff kijken.

Bedankt mannen.

Barf
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Feb 2010, 21:44

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Barf » 11 Apr 2012, 18:34

Heren,

Off topic, maar wel in het verlengde ervan:

Als je de sterkste offroad set-up wilt, wat is dan sterker 10 of 24 splines steek assen???

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Mark, 130 in blue
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 Aug 2008, 20:51

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Mark, 130 in blue » 11 Apr 2012, 21:13

voor te bepalen ofhet 10 of 24 spline is het rubbere dopje er af te halen en dan kan je het al zien. Daar hoeft niet de gehele as voor uit. Het ligt aan je wiel maar misschien ben je dan binnen 1 min al klaar.

wat betreft welke sterker is, lijkt me dat 24 splines aangezien die standaard geleverd worden op alle heavy duty uitvoeringen zoals een HCPU.
Groeten mark,



130-300tdi RHD

Disco II - 4.0 V8 niet meer..... over dure auto's gesproken.

@bs
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 08:32

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor @bs » 11 Apr 2012, 21:53

Barf schrijft:
Heren,

Off topic, maar wel in het verlengde ervan:

Als je de sterkste offroad set-up wilt, wat is dan sterker 10 of 24 splines steek assen???

Groet
Bart[/quot

Ja 24 spline assen zijn sterker.

gr Abs

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Roger B. » 11 Apr 2012, 22:31

er zijn D1 assen met vaste meenemers, daar kun je alleen splines zien als de as er uit is....ook 5 min werkje
gone

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 118
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Scratch » 11 Apr 2012, 22:41

@bs schrijft:
Barf schrijft:
Heren,

Off topic, maar wel in het verlengde ervan:

Als je de sterkste offroad set-up wilt, wat is dan sterker 10 of 24 splines steek assen???

Groet
Bart[/quot

Ja 24 spline assen zijn sterker.

gr Abs



Mag ik dat in twijfel trekken. 10 spline assen van een 90/110 hebben grotere homokineten. verder hebben ze voor steek assen van 10 spline naar 23 ipv de zwakkeren 24 spline naar 32 splines (splines te fijn)Oude type diffs hebben de flens aangedraaid met een kasteelmoer die nooit los kan lopen, de 24 spline hebben een bout met loctite. koop je hd meenemers zijn ze in de 10 spline uitvoering breder. 10 spline steek assen breken terwijl 24 spline assen eerst torderen (en dan breken)Je kunt de diffs van oude assen vervangen voor 24 spline en HD steekassen plaatsen van 23 naar 24. Maar dan is je diff weer het zwakste punt, tenzij je er een ARB in stopt en eventueel de diff gaat peggen... Verder zit er verschil in het swiffelhuis. Die van een Disco 1 is minder zwaar uitgevoerd. Oude 90 /110 swiffels zijn weer hetzelfde als de 300tdi/td5 versie.

Mijn ideale assen zijn: voor een 24 spline ashuis met oude swiffels, naaf, asstomp en homokineet. uiteraard met HD 24 naar 23 steek as, achter een 24 pline as (liefst met kasteelmoer op de naaf)

Zo, wat denk voer :)
Gr Eric

Barf
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Feb 2010, 21:44

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Barf » 12 Apr 2012, 06:57

Soms werkt het om een theorie in het extreme te trekken om te kijken wat dan logisch zou zijn. (maar soms slaat het nergens op, haha :-) )

Stel je hebt een 2 splines en een 100 splines as, welke verbinding gaat eerder stuk?? :-)
Maar ik begrijp ook dat dit er eigenlijk niet toe doet? Want de steekassen breken natuurlijk altijd net voor je diff, dus het gaat om de as sterkte??

Fijne (werk)dag allemaal!

Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten