10 of 24 spline ??

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6281
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2012, 07:25

Barf schrijft:
Soms werkt het om een theorie in het extreme te trekken om te kijken wat dan logisch zou zijn. (maar soms slaat het nergens op, haha :-) )

Stel je hebt een 2 splines en een 100 splines as, welke verbinding gaat eerder stuk?? :-)
Maar ik begrijp ook dat dit er eigenlijk niet toe doet? Want de steekassen breken natuurlijk altijd net voor je diff, dus het gaat om de as sterkte??

Fijne (werk)dag allemaal!

Bart


Het aantal splines bepaalt ook niet of en wanneer een as breekt, dat bepaalt de legering, het hardingsproces, etc. Als je standaard steekassen gebruikt zullen die altijd de zwakstebschakel vormen in de aandrijflijn, omdat dat zo bedoelt is door de constructeur.

Even los van extreme wedstrijdcondities waar tijd en winst ten koste gaan van rijgedrag moet je ook met een airlocker in je as behoorlijk lomp zijn om een steekas te slopen. Vaker komt het erop neer dat een as never nooit gecontroleerd is en bij inslaan, torderen of andere slijtage niet tijdig vervangen is.

Een D1 heeft 24 splines assen en die zijn meer dan sterk zat.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

pascal ubags
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
Contact:

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor pascal ubags » 12 Apr 2012, 08:14

hoi
je zou ook via onderdelen enje asnummer kunnen kijken wat er in hoordt te zitten
wbt stukgaan
10 eerste fender en serrie gaan om de haverklap stuk
24 latere defenders, houden wel mits je verstandig rijd en zonder sperren
achcroft steek assen hd, prijzg maar veel sterker. wedstrijd autos.
gr pascal

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor JoostKenya » 12 Apr 2012, 08:34

Edward schrijft:
Het aantal splines bepaalt ook niet of en wanneer een as breekt, dat bepaalt de legering, het hardingsproces, etc. Als je standaard steekassen gebruikt zullen die altijd de zwakstebschakel vormen in de aandrijflijn, omdat dat zo bedoelt is door de constructeur.


De materiaal keuze speelt natuurlijk een grote rol. Maar toch is niet elke as van de zelfde diameter even sterk. Het ontwerp is wel degelijk heel belangrijk!

In de praktijk breekt de as altijd op een punt waar een spanningsconcentratie zit. Dat is meestal op een kerf of bij slechte kwaliteit materiaal op een inhomogeniteit in het materiaal.

Een kerf is een abrupte overgang in het ontwerp. Dat is bijvoorbeeld het punt waar de splines overgaan is de rechte as. In de praktijk breekt de steekas ook vrijwel altijd op de overgang van de splines naar de as. Bij een 24 splines steekas kan deze overgang zodanig ontworpen worden dat de spanningsconcentratie lager is omdat de afzonderlijke splines kleiner van afmeting zijn. Het ontwerp 24 splines benadert als het ware meer de ronde as dan de 10 splines as.

Maar de constructeur kan ook het ontwerp van een 24 splines as verkloten wanneer er in plaats van afrondingen scherpe overgangen gebruikt worden.

Dus ook visueel kan je een goed ontworpen en sterke steekas van een slechte onderscheiden.

Edward, ik zie in je profief dat je gespecialiseerd bent in hout. Bij hout is dit minder van belang aangezien hout een heel kerfslagvast materiaal is.

De opmerking over steekassen als zwakste schakel is natuurlijk terrecht. Het vervangen van een steekas is eenvoudiger en goedkoper van het vervangen van een diff.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6281
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2012, 09:48

JoostKenya schrijft:
Edward schrijft:
Het aantal splines bepaalt ook niet of en wanneer een as breekt, dat bepaalt de legering, het hardingsproces, etc. Als je standaard steekassen gebruikt zullen die altijd de zwakstebschakel vormen in de aandrijflijn, omdat dat zo bedoelt is door de constructeur.


De materiaal keuze speelt natuurlijk een grote rol. Maar toch is niet elke as van de zelfde diameter even sterk. Het ontwerp is wel degelijk heel belangrijk!

In de praktijk breekt de as altijd op een punt waar een spanningsconcentratie zit. Dat is meestal op een kerf of bij slechte kwaliteit materiaal op een inhomogeniteit in het materiaal.

Een kerf is een abrupte overgang in het ontwerp. Dat is bijvoorbeeld het punt waar de splines overgaan is de rechte as. In de praktijk breekt de steekas ook vrijwel altijd op de overgang van de splines naar de as. Bij een 24 splines steekas kan deze overgang zodanig ontworpen worden dat de spanningsconcentratie lager is omdat de afzonderlijke splines kleiner van afmeting zijn. Het ontwerp 24 splines benadert als het ware meer de ronde as dan de 10 splines as.

Maar de constructeur kan ook het ontwerp van een 24 splines as verkloten wanneer er in plaats van afrondingen scherpe overgangen gebruikt worden.

Dus ook visueel kan je een goed ontworpen en sterke steekas van een slechte onderscheiden.

Edward, ik zie in je profief dat je gespecialiseerd bent in hout. Bij hout is dit minder van belang aangezien hout een heel kerfslagvast materiaal is.

De opmerking over steekassen als zwakste schakel is natuurlijk terrecht. Het vervangen van een steekas is eenvoudiger en goedkoper van het vervangen van een diff.


Dat is wat ik zeg. Legering, harding, emn constructie bepalen de sterkte, niet de splines. En dat mijn bedrijf Atelier Hout heet wil niet zeggen dat niet minstens de helft van mijn werk uit metaalbewerking bestaat. Naast glas, natuursteen kunststof en hout.....

Overigens is bij hout het materiaal veel onvoorspelbaarder dan staal omdat het niet uit een oven komt maar groeit en dus geen regelmaat heeft.......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor JoostKenya » 12 Apr 2012, 10:52

Edward schrijft:

Overigens is bij hout het materiaal veel onvoorspelbaarder dan staal omdat het niet uit een oven komt maar groeit en dus geen regelmaat heeft.......


En hout heeft door de vezels richtingsgebonden materiaal eigenschappen!
Dat maakt het nog complexer dan staal.

Luke
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Luke » 12 Apr 2012, 16:41

Hallo,

Edward heeft gedeeltelijk gelijk :P

Het spul zal idd kapot gaan op de zwakste schakel, echter dat is niet de steekas, dat is de steekas deksel, die zijn daar specifiek op gemaakt en zullen als eerste de geest geven
(been there , done that....meer dan eens zelfs helaas)
En gelukkig is het ook maar zo want een dekseltje is aanzienlijk goedkoper als een as, en bovendien ook sneller vervangen.

Wat betreft hetreft het aantal splines zou mijn voorkeur uitgaan naar de 24 spline versie, die volgens mij ook het stevigste is.
Ik dank hierbij aan de krachtenverdeling over het aantal splines.
Overigens is het zo dat de HD diffs (salisbury diffs) allemaal voorzien zijn van 24 splines

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 118
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Scratch » 12 Apr 2012, 18:21

Luke schrijft:
Wat betreft hetreft het aantal splines zou mijn voorkeur uitgaan naar de 24 spline versie, die volgens mij ook het stevigste is.
Ik dank hierbij aan de krachtenverdeling over het aantal splines.
Overigens is het zo dat de HD diffs (salisbury diffs) allemaal voorzien zijn van 24 splines


24 splines slijten minder snel dan de 10 splines, dat is waar !!

Nog een voordeel van een oude 10 spline as, smalle hockeysticks/reactie armen Meer uitslag/flex :)
Gr Eric

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Roger B. » 12 Apr 2012, 19:12

ja, en dat komt dan ook echt door die 10 splines :huh:
gone

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 118
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor Scratch » 12 Apr 2012, 21:05

Roger B. schrijft:
ja, en dat komt dan ook echt door die 10 splines :huh:


:laugh:

Als je de assen naast elkaar legt snap je het wel :P

De assen lijken op elkaar, maar inwendig zitten er echt veel verschillen. Het enige voordeel wat de 24 heeft tov de 10 is de slijtage/speling op de splines. buiten dat is een early 90/110 veel sterker qua diff, homokineet en swiffels. Daarom zou ik van een oude as alleen de 24 spline klok wisselen en sparen voor een setje onbreekbare assen van 23 spline naar 24 spline. Sterker krijg je de as bijna niet. Achteras salisbury, maar voor de 90 heb je ook een 4 pin heavy duty diff (zie wph1 hoofdstuk 51)
Gr Eric

@bs
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 Mar 2012, 08:32

Re:10 of 24 spline ??

Berichtdoor @bs » 12 Apr 2012, 22:15

Nou tussen alles discussies door, mijn D1 heeft 24 spline assen, maar bedankt!!

gr Abs


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten