levelling unit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mark 1968

levelling unit

Berichtdoor mark 1968 » 26 Apr 2012, 18:10

hallo allemaal,

ik heb een vraag of iemand mij kan zeggen/uit kan leggen wat een levelling unit of self-levelling is en waar het voordient.
ik heb een 110 uit 1984 en er zit dus een levelling unit onder.
graag hoor ik van jullie alvast bedankt.

groetjes mark. :)

Landmarcs

Re:levelling unit

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2012, 18:38

mark 1968 schrijft:
hallo allemaal,

ik heb een vraag of iemand mij kan zeggen/uit kan leggen wat een levelling unit of self-levelling is en waar het voordient.
ik heb een 110 uit 1984 en er zit dus een levelling unit onder.
graag hoor ik van jullie alvast bedankt.

groetjes mark. :)

De Self-Levelling-Unit is zoals de naam al suggereert een ding dat zichzelf oppompt om de auto "level" te houden.
Probleem 1 is dat ze stuk gaan na verloop van tijd, probleem 2 is dat ze midden op de achteras werken dus naarmate je meer lading hebt en de Unit meer werk gaat doen de stabiliteit afneemt -- de zijdelingse steun die de veren geven wordt dus niet groter terwijl de lading wel harde doordrukt.

Is ie stuk dan heb je dus alleen de wat slappere veren over. Remedie: veren vervangen door standaard veren van een nieuwe(re) 110 zonder Self-Levelling-Unit.
Remedie 2: hulpveren in de bestaande (of nieuwe) schroefveren monteren. Je moet dan nog wel zelf de auto levellen maar je hebt dan verder wel een gelijkblijvende stabiliteit.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Apr 2012, 18:39

Hallo Mark,

Zo'n self-leveling unit van Boge op de achteras, hoort er voor te zorgen dat de Land Rover ongeacht de belading op een bepaalde rijhoogte staat/komt te staan. Door het in en uitveren hoort die unit zichzelf op te pompen. In onbeladen toestand zakt de Land Rover automatisch weer.
Dus onafhankelijk van de belading staat de auto "altijd" horizontaal of van achter ietsje hoger.
Het ding kan alleen gemonteerd worden bij een Salisbury achteras daar deze assen sterk genoeg zijn om in het midden belast te worden.
Doordat een gedeelte van het gewicht door de niveauregeling wordt gedragen kunnen de achterveren iets soepeler zijn waardoor het rijcomfort beter is. Een nadeel is dat de auto meer bodyrol heeft door die slappere achterveren, vandaar dat LR dan ook een stabilisatiestang op de achteras monteert.

Mijn auto is ook voorzien van zo'n Boge niveaumat alleen is het ding kapot. Op een gegeven moment hing de auto fors achterover. Een nieuwe is niet meer leverbaar (ik heb ooit op mijn vorige 110 zo'n ding vervangen (± 20 jaar geleden) en dat was toen niet goedkoop kan ik je vertellen).
Ik heb dus andere veren gemonteerd (20 mm dikte veerstaal i.p.v. 16 mm), zoals MarcS ook al suggereert.

Met vriendelijke groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

mark 1968

Berichtdoor mark 1968 » 26 Apr 2012, 20:05

Marcs en Eric dankje voor jullie uitleg en snelle reactie.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Apr 2012, 20:55

Erik Peters schrijft:

Het ding kan alleen gemonteerd worden bij een Salisbury achteras daar deze assen sterk genoeg zijn om in het midden belast te worden.

Erik.

ik meen dat het ding ook op de RRC zat....daar zit geen salisbury onder, toch?
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Apr 2012, 22:49

@ Roger,

Het is best mogelijk dat zo'n Boge niveaumat ook onder de RRC zit en een RRC heeft meen ik Rover assen.
Het laadvermogen van een RRC zal wel lager liggen dan het laadvermogen van een 110 en misschien is een (al dan niet versterkte?) Rover as dan net sterk genoeg.

Met vriendelijke groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Apr 2012, 22:57

nou moet ik ook zeggen, dat ik een salisbury zwakker vind ogen in die richting.. een diffhuis met twee "losse" buizen eringestoken isvoor mijn gevoel zwakker dan het "aan een stuk" model van de rover as... maar kan zijn dat schijn bedriegt natuurlijk
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Apr 2012, 23:24

Roger B. schrijft:
nou moet ik ook zeggen, dat ik een salisbury zwakker vind ogen in die richting.. een diffhuis met twee "losse" buizen eringestoken isvoor mijn gevoel zwakker dan het "aan een stuk" model van de rover as... maar kan zijn dat schijn bedriegt natuurlijk

Een Salisbury as mag dan zwakker ogen, maar is toch sterker. Ik meen dat die tot 7 ton belast mag worden, dus schijn bedriegt.
Ook weegt een Salisbury as beduidend meer dan een Rover as.

Groet,

Erik.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Apr 2012, 23:46

7 ton op de veren dragend vlak bij de wielen.... dat zegt niks over de kracht die het diffhuis kan hebben, maar geloof direct dat ie sterker is hoor... ziet er alleen zo gammel uit
gone

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 27 Apr 2012, 07:50

hallo
een 110 uit 84
had standaardt geen eunit,
dacht alleen bij hd uitvoering.

en dat betwijfel ik nog.
deze zelf levering is gekomen bij 300tdi dus vanaf 95
gr pascal

Terug naar “Techniek”