inercooler

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:inercooler

Berichtdoor Luke » 06 Mei 2012, 12:28

Sorry het was niet bij Alisport

Was bij een andere tuner: http://www.allardturbosport.co.uk/index.php?page=Land-Rover

Dit bedrijf , allard turbo sport claimt een vermogenstoename van 22 pk door alleen een andere intercooler te monteren (fase 2 in het tabelletje op de site) en over tweaking met pomp wordt in deze fase niet gesproken
dat komt pas in fase 3

Luke

Ohw en ff voor de goede orde.......Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je eenmaal zover bent dat je een nieuwe intercooler monteert je dan ook gelijk het brandstof niveau daarbij aan moet passen. kosten zijn de intercooler en niet het aanpassen van de pomp
Discussiepunt was echter of alleen een intercooler tot vermogenstoename (of andere vormen van winst zoals bijv verbruik) leidt Ik zeg (theoretisch gezien) van wel, en ook div tuners zo blijkt
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

ppw

Berichtdoor ppw » 06 Mei 2012, 13:01

hmmm, ik ben leek op dit gebied, maar heb wel interesse:
merk alleen dat NIEMAND opmerkt dat koude lucht MEER zuurstof kan bevatten maw: betere verbranding, en minder vocht%.> dus een grotere IC heeft wel degelijk invloed op vermogenswinst, zonder noemenswaardige setup aanpassingen, of heb ik het nu mis??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Mei 2012, 13:16

ppw schrijft:
merk alleen dat NIEMAND opmerkt dat koude lucht MEER zuurstof kan bevatten maw: betere verbranding, en minder vocht%.> dus een grotere IC heeft wel degelijk invloed op vermogenswinst, zonder noemenswaardige setup aanpassingen, of heb ik het nu mis??

PPW,

Ik geloof dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn, maar ik ben het volkomen met je eens :)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Mei 2012, 13:57

ppw schrijft:

Dat is wel degelijk al langsgekomen, maar aangezien een diesel al op lucht en dus zuurstof overschot draait heb je niet heel veel meer aan méér overschot. Dat zal alleen nut hebben als er ook meer brandstof bij komt.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

ppw

Berichtdoor ppw » 06 Mei 2012, 14:42

klopt, MAAR als je zuurstof "zuiverder"is, dus een andere samenstelling en minder vocht% is de verbranding anders, en heb je meer rendement lijkt me, toch? of redeneer ik te simpel?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mei 2012, 14:47

Edward schrijft:
ppw schrijft:

Dat is wel degelijk al langsgekomen, maar aangezien een diesel al op lucht en dus zuurstof overschot draait heb je niet heel veel meer aan méér overschot. Dat zal alleen nut hebben als er ook meer brandstof bij komt.

Meer zuurstof is nooit weg! Al was het maar omdat je bij het opschroeven van de brandstof-toevoer niet alleen het te hoge uitlaatgas-temperaturen te maken krijgt, maar ook omdat je op een gegeven moment ook over de roet-grens heen gaat.
(Overigens, even de andere limiet: in een zuurstofloze atmosfeer met daarin wel een of ander "brandbaar" gas kan je een zuurstof vlammetje laten branden.)

Maar goed, het gaat bij deze discussie om twee heel verschillende zaken. Meer "lucht" en meer brandstof geven natuurlijk meer explosie en dus meer power. Echter, meer koele lucht geeft ook meer rendement doordat je meer expanserend gas hebt, net als het effect van waternevel-injectie.

Dus ... je kan rendement/vermogen uit lucht halen, net als je rendement/vermogen uit water kunt halen.

Groeten MarcS

PS Wat mij verbaast is dat er niemand inhaakt op de verbruikscijfers. Als ik ± 1:10 zie voor een 2,5 NA, maar ook voor een 2,5TD of een Tdi dan is er toch al heel veel duidelijk. Ondanks de betere prestaties van de nieuwere motoren is het verbruik niet toegenomen .... en dat kan dus alleen maar komen uit een beter rendement (want zoals iemand al opmerkte: vermogen komt uiteindelijk niet uit de lucht vallen)

Mark, 130 in blue

Re:intercooler

Berichtdoor Mark, 130 in blue » 07 Mei 2012, 20:52

Ik had het zelfde uitgangspunt asl waar het topic ooit mee begonnen is. Hoe krijgen we wat meer vermogen uit een al niet erg vlotte 300tdi. Mijn landrover is niet mijn eerst auto dus ik kan er een klein beetje mee experimenteren.

Ik ben eerst begonnen met de EGR te verwijderen, het spruitstuk en intercooler schoongemaakt. Merkte hier helemaal niets van, van vermogens winst hoewel het schoonmaken wel echt nodig was.

Vervolgens de katalysator pijp vervangen door een zonder kat. Nog steeds niets. Injectoren moeten vervangen vanwege het niet halen van de APK, nog steeds niets.

Toen eens een tweedehands intercooler tegen gekomen. en die er maar even opgezet zonder aanpassingen aan de pomp te doen. Dat samen met het ontbreken van de ventilator maakte wel zeker verschil. Het is niet zo dat er ineens 20 pk bij kwam, maar direct meer vermogen.

Naderhand nog zitten spelen met de injectie pomp, meerdere standen geprobeerd maar weinig verschil. Als hij te ver openstaat hoe je jezelf met je voet in omdat je niet wil roken, draai je hem verder dicht trap je het pedaal op de grond. Draai je hem te ver dicht lijkt het alsof je pedaal te kort is. Dus nu heb ik hem ongeveer 45 graden verder openstaan dan standaard en hij doet het prima en het roken valt ook mee. Stond ook zo in dat boekje van Allard, die zeiden zelfs dat je tot 90 graden kon gaan maar dat was voor mij te veel, te veel zwarte rook.

Ik denk ook, terwijl ik het niet geloofde, dat het ontbreken van de fan redelijk wat verschil maakt. Nu zo'n kenlow model die het alleen doet als hij nodig is en op stroom gaat ipv de krukas.

Zoals een eerdere post, dan wilde je eigenlijk een RR sport met compressor. Echter als je het allemaal bekijkt hoeven die kosten echt niet zo gek te worden.

uitlaat 40 euro, egr, 25 euro, injectoren 150 euro, intercooler 250 euro, en fan ook 150 euro. Dus voor een 600 euro heb je weer wat avonden sleutel plezier en loopt hij ook iets harder of zuiniger. Daarbij (nogmaals ik ben geen expert) denk ik dat die temperaturen bij normaal gebruik, je rijdt nooit continu vol gas, wel mee zullen vallen. Maar net bij het wegrijden of versnellen is wat extra vermogen wel fijn en makkelijk.

en trouwens nu ligt alles uit elkaar buiten de motor dus een hobby moet je hebben.
Groeten mark,

130-300tdi RHD

Disco II - 4.0 V8 niet meer..... over dure auto's gesproken.

Mark, 130 in blue

Re:intercooler

Berichtdoor Mark, 130 in blue » 07 Mei 2012, 20:54

trouwens mijn verbruik zat op de 1 op 8. heb het nog niet gemeten met de aanpassingen. En die aanpassingen zijn ook niet allemaal tegelijk gegaan.
Groeten mark,

130-300tdi RHD

Disco II - 4.0 V8 niet meer..... over dure auto's gesproken.

Luke

Re:inercooler en TUNEN ???

Berichtdoor Luke » 08 Mei 2012, 07:08

EDIT: Mijn reactie was redelijk oftopic van de initiele vraag in dit draadje, dus mijn verhaal maar even in nieuw draadje gezet

gr

Luke

Landmarcs

Re:inercooler en TUNEN ???

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2012, 09:34

Luke schrijft:
EDIT: Mijn reactie was redelijk oftopic van de initiele vraag in dit draadje, dus mijn verhaal maar even in nieuw draadje gezet

gr Luke

Waardan ?? :huh:

Iets te vlot, nu is ie daar: http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/843100-tweaken--tunen-brandstofpomp-300-tdi dus.

Terug naar “Techniek”