aanlopende achterrem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Santana especial

aanlopende achterrem

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 18:19

Ik heb een 109 met trommelremmen achter. een van de remmen loopt warm. ik heb de cylinders vervangen de veren de voeringen en de trommels. Na spoelen van de remvloeistof ontlucht en vrijlopend afgesteld. Zonder de trommel komt de cylinder mooi terug maar als ik ga rijden loopt de boel weer gewoon warm. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er restdruk achterblijft in de leidingen. De ene achterrem is prima het zou dan dus vanaf de t-splitsing moeten zijn, dat is echter maar een cm of 30. Ziet er onbeschadigd uit en zo.
Wie heeft er nog een tip waar op te controleren?

fwm

Re: aanlopende achterrem

Berichtdoor fwm » 09 Mei 2012, 18:28

Hoe loopt het wiel als je hem opgekrikt met de hand draait?
Net als de andere kant?
Freelander 1

Defender 90 200tdi (opknap project)

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 18:31

Ze lopen aan beide kanten vrij helemaal, maar als ik een stukje heb gereden gaat rechts weer aanlopen. Het enige wat ik kan bedenken is dat er restdruk achterblijft in de leidingen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mei 2012, 18:39

Santana especial schrijft:
Ze lopen aan beide kanten vrij helemaal, maar als ik een stukje heb gereden gaat rechts weer aanlopen. Het enige wat ik kan bedenken is dat er restdruk achterblijft in de leidingen.

Als ie in de lucht vrij draait en rijdend gaat opspelen dan is het denkbaar dat een wiellager een beetje moe is (of de lagers niet goed gesteld zijn).

Bij een schijfremmen-Defender heb ik meegemaakt dat licht remmen ervoor zorgde dat de duidelijk vermoeide wilelagers weer gecentreerd werden ... reed je dan weer wat verder dan ging het wiellager weer kermen. Een trommelrem remt tweezijdig en kan dus net een andere invloed hebben op de centrering.

Groeten MarcS

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 18:52

ik heb ook aan de lagers gedacht maar omdat de schijf al binnen 200 meter rijden aan de buitenkant echt heet wordt is dat niet voor de hand liggend. De as is aan de binnenkant van het wiel ook gewoon koud. Als ik hem dan opkrik draait hij erg stroef. Daarbij hoor ik niets aan de lagers. Toen ik de remmen aan het vernieuwen was bleken de oude voeringen ook door de hitte gebarsten. Vandaar dat ik daar niet echt verder naar gekeken heb.
de voeringen heb ik ook al aan de 'oploopkant' extra schuin afgeveild...geen verschil.
Ik denk dat ik de druk eens flink oppomp en dan de ontluchting opendraai, bij restdruk zou hij dan moeten gaan spuiten toch?
verder kan ik alleen bedenken dat de concentriese afstelringen op de een of andere manier verdraaien als ik rijdend rem. Ik ga ze markeren en dat ook eens bekijken.
Ik blijf openstaan voor tips!

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 09 Mei 2012, 19:33

Zitten er, net als bij de 109 van LR, van die "terugtrekveren" op? 2 stuks? Zijn deze nog sterk genoeg?
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

fwm

Berichtdoor fwm » 09 Mei 2012, 19:33

hij loopt ook niet aan tegen de binnenkant trommel?
Ik heb zelf de trommels van een 109 niet los gehad, zit daar een stelmechanisme in wat vast kan gaan zitten?

Als er restdruk zou blijven dan zou de druk zich theoretisch in de hele vloeistof gelijkmatig moeten zijn. Dus dan kan het alleen een vernauwing zijn die drukafname van de remcilinder uit vertraagt.

Ik probeer even mee te denken vanuit de remmen die ik gehad heb uit mijn defensie verleden, daar hadden we die problemen ook geregeld.
Freelander 1

Defender 90 200tdi (opknap project)

Jack 110

Re:aanlopende achterrem

Berichtdoor Jack 110 » 09 Mei 2012, 19:47

Komt de rem ook niet los als je een tijdje wacht?
Ik heb het ook gehad:
netjes vrij lopen, een stukje rijden of een paar keer remmen en hij zat weer vast.
Altijd aan dezelfde zijde van de auto.
Hij kwam bij mij wel altijd na een een minuut of wat weer los.

Het is alweer een tijdje geleden maar volgens mij heb ik toen master en/of de slave cilinder vervangen (ik weet niet meer welke of dat ik ze beide heb gedaan) het probleem was toen wel weg.

Groeten Jack

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 20:05

Bedankt voor het meedenken, ik heb beide veren vervangen evenals de cylinder de voeringen en de trommel. De problemen blijven dan hetzelfde als met de oude onderdelen.
Als ik hem vrijlopend afstel is alles goed, als de trommel er niet op zit komt alles mooi en ook direct terug. Zodra ik alles monteer en ga rijden loopt de boel weer aan. Ik kan niets anders meer bedenken dan of de afstelring verloopt of er blijft restdruk achter.
Maandag heb ik hem weer op de brug staan en ga ik dat allebei controlleren, ik hoop ondertussen op tips waar ik verder nog naar kan zoeken.

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 20:08

Master kan het niet zijn want dan zouden beide/meer remmen het probleem moeten hebben omdat de achterremleiding pas bij de achteras zich splitst naar de beide wielen. De cylinders in de trommels zijn beide nieuw.

Terug naar “Techniek”