aanlopende achterrem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Santana especial

Re: aanlopende achterrem

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 20:11

Er zit inderdaad een stelmechanisme in; een concentries plaatje, als je die draait duwt hij de voeringen naar buiten. Ik vermoed dat deze op de een of andere manier 'verloopt' tijdens het rijden.

Landmarcs

Re:aanlopende achterrem

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mei 2012, 20:28

Santana especial schrijft:
Bedankt voor het meedenken, ik heb beide veren vervangen evenals de cylinder de voeringen en de trommel. De problemen blijven dan hetzelfde als met de oude onderdelen.
Als ik hem vrijlopend afstel is alles goed, als de trommel er niet op zit komt alles mooi en ook direct terug. Zodra ik alles monteer en ga rijden loopt de boel weer aan. Ik kan niets anders meer bedenken dan of de afstelring verloopt of er blijft restdruk achter.
Maandag heb ik hem weer op de brug staan en ga ik dat allebei controlleren, ik hoop ondertussen op tips waar ik verder nog naar kan zoeken.

"Restdruk" kan alleen als en een ernstige vernauwing in de remleiding zit.
De remdruk is dan genoeg om zich door de vernauwing te drukken, de terugstelveren geven dan niet genoeg druk voor de weg terug, hij blijft dan hydaulisch hangen.

Vermoeide terugstelveren zou ook kunnen, samen met "vermoeide" remzuigertjes ? Dan blijft ie mechanisch hangen.

En tenslotte is er nog de optie van de zelf verstellende afstelling.

Stel alles eens en rem meermaals met het bewuste wiel nog in de lucht (dus zonder te rijden).
Dan weet je in ieder geval of het direct optreedt, of pas na enige tijd, of alleen na daadwerkelijk rijden. In het laatste geval is er wellicht toch iets met een lager.

Groeten MarcS

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 20:37

Dank je voor de samenvatting, lager is mi uitgesloten want de trommel wordt duidelijk aan de buitenste rand het eerste en meeste warm. Restdruk problemen zijn vrijwel altijd met het blote oog te ontdekken omdat de leiding dan ergens geknakt is of zo. Misschien dat het T-stuk waar de leidingen zich splitsen dicht zit, alhoewel me dat erg onwaarschijnlijk lijkt. Meest waarschijnlijke is de verstelring die verloopt of zo. Ik ga daar eerst maar even 4 nieuwe voor halen om dat uit te sluiten.

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 09 Mei 2012, 20:48

Als die stelnokken zouden verlopen, zouden dan de schoenen niet juist ruimer (losser) gaan zitten? Verlopen naar "vaster" lijkt me onlogisch
Gevoelsmatig, niet gebaseerd op kennis......
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 09 Mei 2012, 21:01

Ja daar had ik ook al aangedacht, maar ja als je niets meer kan bedenken en alles vernieuwd hebt ga je aan onwaarschijnlijkheden denken he.
Ik ga ze gewoon even markeren en kijken wat ze doen. Meest voor de hand liggend is toch de restdruk.

fwm

Berichtdoor fwm » 11 Mei 2012, 21:18

heb je dan al geprobeerd, stilstaand te remmen (enkele malen rem indrukken en los laten) en dan als de rem losgelaten is het ontluchting nippeltje snel open te draaien. Als je dan rest druk in het systeem zou hebben komt de olie er dus ook onder druk uit. Wat met een losgelaten pedaal niet het geval hoort te zijn.
Freelander 1

Defender 90 200tdi (opknap project)

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 11 Mei 2012, 21:48

En over proberen gesproken. Wanneer je rem vastloopt na een stukje rijden en je rijd een heel klein stukje terug naar achteren, lost de voering dan wel? En... is je trommel nog recht of te ver versleten? En dan een rare, heb je trommel al eens gewisseld met bijvoorbeeld andere kant? Kan me niet voorstellen dat het restdruk is, eerder mechanisch.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 12 Mei 2012, 06:21

Maandag heb ik hem weer op de brug en dan staat dit in de plannen.

Santana especial

Berichtdoor Santana especial » 12 Mei 2012, 06:23

De trommel, voeringen, veren en cylinder is allemaal nieuw en nog geen verschil...

clarence

Berichtdoor clarence » 12 Mei 2012, 21:15

heb het zelfde probleem met mijn santana 109 gehad, maar dan voor.
Je kunt de remschoenen kantelen om ze recht op de cilinders te zetten (steady post).
het was een beetje zoeken naar de juiste afstelling maar bij mij was het probleem hiermee verholpen.

Terug naar “Techniek”