vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dolf110

vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor dolf110 » 09 Mei 2012, 22:27

Dag,

Ik heb een classic defender uit 85 die gereanimeerd is met een 300 tdi motor en inmiddels
ook lhd is geworden ipv rhd. Ook heeft hij een zeer handig roof rack waar ik al veel plezier
van heb gehad ivm verbouwing aan m'n huis.

Nu loopt het beestje een beetje mank en het lijkt me dan ook het beste om de vering en
schokbrekers te vervangen en dan kom ik op een radeloze rotonde van keuzes terecht,
waarbij ik richting nodig heb.

De toepassing van de auto is vakantie auto (gezin met 2 jonge kids) en af en toe ligt er ook
iets zwaars op het roof rack; maar vooral on road.

Ik heb een beetje op internet gekeken en schrik soms wat er fout is gegaan; te stug,
te slap, dingen die knappen.

Wat ik verder niet zoek is verdere verhoging puur voor het beeld van de auto. Bovendien
begrijp ik dat voor een stabiele ligging op de weg de radius armen bij meer dan 1 inch
verhoging moeten worden vervangen (of is dit een terrafirme fabeltje?).

Ik denk dus aan het volgende:
1. medium veren terrafirma voor en achter
geen verhoging (want medium veren zijn al stugger dan de originele, dus de auto staat sowieso
al wat hoger), Dit schijnt ook al zo te zijn bij de Britpart DA4277/DA4279
2. koni heavy track schokdempers voor en achter. Andere suggesties?
Ik las meerdere verontrustende ervaringen met Terrafirma.
3. Is het zinvol om de turrets van de schokdempers te vervangen door heavy duty of is dit
niet relevant.
4. Terrafirma RTC stuurdemper TF 832 of TF 835. Alternatieven?
5. Dislocatie materiaal zie ik niet direct als zinvol bij voor on road gebruik.
6. Wat is het nut van verhoogde bumpstops?

Graag jullie ervaring/advies bij deze punten.

mvg

Dolf

Edward

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor Edward » 09 Mei 2012, 23:20

Als je niet gaat verhogen kun je gewoon van de bumpstops en de turrets afblijven. Medium duty bij Terra Firma is net zo slap als origineel Land Rover, dus hoger komt ie niet te staan. Koni's is gewoon één van het beste wat er te koop is. :)

Mijn 130 staat op Terra Firma veren en shocks en het is waar naar z'n geld. Maar ook niks meer. De wagen staat voor weer net zo laag als voor er 2 inch hogere veren opgingen. :blink:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Re: vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mei 2012, 23:28

Dolf,

Je zou ook kunnen overwegen om naar new-take-off's te kijken.
Er zijn nu eenmaal van die lieden die zelfs bij een bijna nieuwe auto al gaan uitvoerig experimenteren (zoals je zelf dus al gezien hebt) en dus zo goed als nieuwe veren over houden.
Gewone nieuwe veren zoals die onder een Td5 of Puma zitten kunnen makkelijk 10 of meer jaar mee.

Groeten MarcS

RobStewart

Re: vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor RobStewart » 10 Mei 2012, 07:11

I have fitted several types of aftermarket suspension over the years to different types of vehicles and personally I think it is a waste of money unless you are carrying very heavy loads all the time or really want to have a lift.

In your case I would fit the folowing:

LV: NRC9448, RV: NRC9449 + 2x RSC100050 LA+RA: RKB101110 + 2x RPM100080

Oh and if you really don't think that the Genuine LR suspension is up to it I ask the simpe question. In all the years of CT did Land Rover fit any modification to their vehicles in terms of suspension ? .......... I rest my case.

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

conny1

Berichtdoor conny1 » 10 Mei 2012, 10:46

Lachuh met Rob; Landrover heeft het nooit gemodificeerd, dus dan zal het wel goed zijn :laugh: :laugh:

Voor de topicstarter: je kunt eventueel luchtbalgen in je achterste veren monteren als je eens incidenteel iets zwaars in/op je auto hebt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2012, 17:15

conny1 schrijft:
Lachuh met Rob; Landrover heeft het nooit gemodificeerd, dus dan zal het wel goed zijn :laugh: :laugh:

Voor de topicstarter: je kunt eventueel luchtbalgen in je achterste veren monteren als je eens incidenteel iets zwaars in/op je auto hebt.

't Is overigens net zo Lachuh, Lachuh :laugh: :woohoo: :laugh:
als je dan leest dat iemand zijn 20 jaar oude, vermoeide veren vervangt door iets met een fancy naam/prijs/verwachting ....
en dan terugmeldt dat zijn auto veel hoger staat, beter rijdt etc.

In de meeste gevallen hadden nieuwe standaardveren volstaan. Alleen als je permanent met veel bagage rondrijdt, of als je andere echt speciale wensen hebt ..... dan moet je heel goed gaan zoeken of er iets voor je bij is.
Kijk vooral naar de lengte en de nominale invering bij een gegeven belasting (en let op dat LandRover zelf in een aantal gevallen "progressieve" veren gebruikt - dus veren die harder/stijver worden naar mate ze verder inveren, dit itt de normale veer die lineair is en bij ieder kilo extra dezelfde hoeveelheid meer inveert.

Groeten MarcS

PS Als LandRover deze "nooit wat modificeren" bedrijfsstrategie eens toepast op de Defender !! Voor mij hoeft ie niet per se nog beter.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Mei 2012, 17:16

Standaard veren is in dit geval prima!
De nummers van de veren die Rob doorgeeft zijn voor de latere bouwjaren, voor de modellen zonder load leveler (het gaat toch wel om een 110?).
Dat is een prima keus. De achterveer RBK..... is in mijn ogen zelfs aan de stijve kant en kan je zeker medium duty noemen. Terrefirma veren hebben in dit geval geen enkele toegevoegde waarde. Nog stijvere veren kies je alleen als je structureel met 500 kilo lading op pad gaat. Maar dan lever je wel heel veel comfort in als je een keer leeg rijdt.

Ik ben zelf wel een groot voorstander van andere dempers. En Koni is wat dat betreft gewoon goed en beter dan standaard (maar wel weer een stuk duurder).

Langsarmen aanpassen is in dit geval zeker niet aan de orde. Dat is pas belangrijk wanneer je veel meer dan 2'' gaat verhogen. Ik rijdt zelf nog met standaard rond ondanks 2.5'' verhoging.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 10 Mei 2012, 18:14

The reason for my choice was that I took the 300Tdi fronts which rolled up in supercession to the Td5 items and are slightly on the heavy duty side and I chose the rears without load leveller as in 99% of cases I have seen, I doubt a 1985 load leveller still a) recognises a load and b) no longer levels ;)

Dampers are a personal choice and yes you can improve the handling/ride with aftermarket items but I personally have never felt the need to in over 25 years of driving Land Rover in all types of situations, from pure road driving to proper CT stuff.

I fitted €4.000 worth of aftermarket springs and dampers several years ago to a 110 that went to South Africa and back in full expedition trim. I told the customers that it was an unwise choice. 18 months later they returned and agreed that the suspension was far too stiff and on the washboards shook everything to bits. It was a very expensive lesson that just because it is promoted as "the dogs dangly bits" do not believe everything you read (even on Forums ;)).

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Luke

Berichtdoor Luke » 10 Mei 2012, 19:05

Hallo,

Waarom ga je niet gewoon voor de Heavy Duty veren die onder de 130 zitten?
Die zijn standaard iets stugger als de 110 veren, maar je zal net zoveel op comfort inboeten.
Als je dat vervolgens combineert met de koni's blijf je redelijk standaard maar toch iets stugger zonder extreme (visuele) modificaties

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2012, 19:12

Luke schrijft:
Hallo,

Waarom ga je niet gewoon voor de Heavy Duty veren die onder de 130 zitten?
Die zijn standaard iets stugger als de 110 veren, maar je zal net zoveel op comfort inboeten.
Als je dat vervolgens combineert met de koni's blijf je redelijk standaard maar toch iets stugger zonder extreme (visuele) modificaties

Luke

Als je met de huidige standaard veren leeg rijdt dan is de 110 al ruimschoots hard genoeg.
Heavy Duty's zijn alleen aan te bevelen als je altijd met minstens 500kg bagage rondrijdt.
Zonder extra bagage lever je overigens niet alleen in op comfort maar ook op effectieve veerweg.

(Al ik mij niet vergis zitten de Heavy Duty's overigens in de dezelfde stijfheid als de standaardveren in hun progressieve traject - de Heavy Duty's missen de progressieve karakteristiek.)

En zoals al een keer is opgemerkt: als je met sterk wisselende ladingen rondrijdt dan zijn hulpveren te overwegen (en eventueel een "intelligent" lucht-regelsysteem).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”