vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor JoostKenya » 12 Mei 2012, 17:23

Luke schrijft:

Valt er te achterhalen wat die veer onbelast dan nu in lengte is zodat ik even een referentie heb tov de tabellen en kan kijken of hij inderdaad in de buurt van die RKB101111 waarde van 408,94 mm komen?

Luke

Ja, dan moet je de dempers even aan de onderkant op de as losschroeven. De stabilisator even loshalen. Vervolgend de body opkrikken totdat de veer loskomt en meten.
20 minuten werk.

Je kunt ook even het aantal windingen tellen. Dat moeten er 8.8 zijn.

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 17:32

Oke,

eea wordt steeds duidelijker, achterveren na 11 jaar maar 1cm ingezakt is ook niet verkeer, en lijkt me niet dat ze aan vervanging toe zijn dan toch?

Wat ik wel vreemd vind is dat de voor veren dan zo'n eind heen zijn (tov de relatief weinig slijtage op de achterveren.
Waar zou dat grotte verschil dan in kunnen zitten?

Enne Josst, als we die load waarden idd even buiten beschouwing laten (in de hoop dat dat geen invloed op het veergedrag heeft en de auto daardoor veel stugger ingaat veren) dan zou de door jou voorgestelde veer ideal zijn met iets mer lengte en een rate die mooi in de buurt komt van de standaard veer (tis een beetje natte vinger werk maar eea klopt verhoudingsgewijs inderdaad aardig)

Mooi ook dat ik de zowel door jou gebruikte veer (teveel lengte) als de HD veer van een 130
(wel min of meer juise lengte maar een veel hogere rate, dus vermoedelijk een veel stuggere veer en dus minder comfort)

Ik denk dat de NRC 4234 dan idd comfortabeler inveert en dat beetje extra lengte kan dat dan mooi opvangen (zolang ik er maar niet zeeziek in wordt, maar ik denk dat dat met goeie shocks opgevangen wordt)

Die extra lengte zou dan ook mooi het extra gewicht van het reservewiel op de kap op kunnen vangen (hij zal immers door dat extra gewicht iets meer inveren)
En als er verder geen schokkende feiten hier boven water gaan komen denk ik idd dat het die voorveren dan gaan worden

Goed plan Joost

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 17:35

JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Valt er te achterhalen wat die veer onbelast dan nu in lengte is zodat ik even een referentie heb tov de tabellen en kan kijken of hij inderdaad in de buurt van die RKB101111 waarde van 408,94 mm komen?

Luke

Ja, dan moet je de dempers even aan de onderkant op de as losschroeven. De stabilisator even loshalen. Vervolgend de body opkrikken totdat de veer loskomt en meten.
20 minuten werk.

Bedoel je met stabilisator het a-frame of een evt anti roll bar? want die heb ik nl iet, noch voor, noch achter.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 12 Mei 2012, 17:47

Luke schrijft:
Enne Josst, als we die load waarden idd even buiten beschouwing laten (in de hoop dat dat geen invloed op het veergedrag heeft en de auto daardoor veel stugger ingaat veren) dan zou de door jou voorgestelde veer ideal zijn met iets mer lengte en een rate die mooi in de buurt komt van de standaard veer (tis een beetje natte vinger werk maar eea klopt verhoudingsgewijs inderdaad aardig)

Nee, natuurlijk niet. Een rate is een veer stijfheid en dat is de indrukking per meter. Er is geen andere grootheid die dan opeens de veerstijfheid beschrijft. Een schrooefveer is lineair en is ook weer niet veel meer dan een opgerolde torsiestaaf.

Op het moment liggen bij jou waarschijnlijk alle progressieve windingen op elkaar. Daardoor is de veerstijfheid 210 pound/inch geworden. Dat is veel meer dan de oorspronkelijk waarde. Deze veer heeft een lagere stijfheid en daardoor gaat de auto juist minder stug veren. Bovendien ga je meer veerweg gebruiken.

Even een waarschuwing:

Ik denk dat je met deze veer wel 10 centimeter tussen as en bumpstop overhoudt.
De auto staat dan onbeladen waarschijnlijk bijna vlak.

En je moet dan niet schrikken dat de auto voor dus zomaar 4 centimeter omhoog gaat!!!
Als je dat niet mooi vind kan je beter nieuwe standaard veren nemen.
Ik denk dat de auto nu optisch erg op de vooras staat.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Mei 2012, 17:48

JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Joost. op de tabellen uit jou links staan geen load waarden, de rest is identiek en idd rate zit dicht bij elkaar en het lengte verschil is netjes tov evt hd versie of die jij er nu bijv onder hebt
Maar die verschillen in load waardes....
a: weet ik niet wat ik me erbij voor moet stellen
en B: zijn juist daarin de verschillen erg groot wat er nu bij mij onderzit LV NRC 8044 - load 269,77 LBS
RV NRC8045 - Load 171,08 LBS

Die "Load" zou een soort nominale belasting kunnen zijn. Maar dan zijn het wel vreemde waarden.
Waar had je dat gevonden?

Ik zou me er niets van aantrekken. Het gewicht op de voorkant van een Range Rover is namelijk niet zo heel anders dan bij een Defender. Ik denk eigenlijk dat de Range Rover zelfs nog iets zwaarder is.

Waarschijnlijk heeft Luke bijgevoegde tabel gevonden.

Groet,

Erik. [file name=Coil_springs.pdf size=55026]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Coil_springs.pdf[/file]
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 18:06

Klopt helemaal Joost hij hangt momenteel erg voorover, en ik kan me herinneren toen ik hem net had dat hij rondom hoog op zijn pootjes stond.
Heb ik geen problemen mee zolang hij voor maar niet hoger komt als achter waardoor hij dan achterover gaat hangen.
Ik vindt overigens dat een defender standaaard hoog op zijn poten hoort te stijn anders gaat hij gauw ielig lijken

Jammer genoeg snap ik vrij weinig van de karacterestieken van een veer, maar jou uitleg komt begrijpelijk over, van het begrip progressieve windingen snap ik alleen dat dit betekent dat een veer aan 1 kant meer openstaat als aan de andere kant en dat je daardoor een boven en onderzijde van een veer hebt (hopelijk staat dat op die nieuwe dan ook aangegeven wat boven en onder is :P )

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 18:09

Erik Peters schrijft:
JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Joost. op de tabellen uit jou links staan geen load waarden, de rest is identiek en idd rate zit dicht bij elkaar en het lengte verschil is netjes tov evt hd versie of die jij er nu bijv onder hebt
Maar die verschillen in load waardes....
a: weet ik niet wat ik me erbij voor moet stellen
en B: zijn juist daarin de verschillen erg groot wat er nu bij mij onderzit LV NRC 8044 - load 269,77 LBS
RV NRC8045 - Load 171,08 LBS

Die "Load" zou een soort nominale belasting kunnen zijn. Maar dan zijn het wel vreemde waarden.
Waar had je dat gevonden?

Ik zou me er niets van aantrekken. Het gewicht op de voorkant van een Range Rover is namelijk niet zo heel anders dan bij een Defender. Ik denk eigenlijk dat de Range Rover zelfs nog iets zwaarder is.

Waarschijnlijk heeft Luke bijgevoegde tabel gevonden.

Groet,

Erik. [file name=Coil_springs.pdf size=55026]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Coil_springs.pdf[/file]

Helemaal correct Erik Maar ik had er zoveel en vaak ook nog dezelfde op zoveel verschillende site gevonden dat ik nou niet meer wist welke waar vandaan kwam :silly:
Gegevens kwamen overigens wel overeen alemaal

Luke

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 18:17

JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Luke

20 minuten werk.

What if ... je gewoon de auto opkrikt ?
Als alles goed is zijn de schokdempers lang genoeg, zeker als je de auto netjes links en recht even hoog tilt.

Anyway, mij lijkt ook gezien de as-bumpstop-afstand dat de achterveren niet dramatisch ingezakt zijn (d'r liggen vast enige kilo's "bagage" achterin de auto).

Voor daarentegen zijn er meer centimeters verdwenen, en zijn op z'n minst de oude wit/geel veren op z'n plaats.
O ja, als je voor nu even een reservewiel op de kap legt en heel precies de bumpstop-afstand meet "before-and-after" en het gewicht van dat reservewiel ook redelijk precies bepaald dan is de veer"constante" eenvoudig te berekenen. Als je bij deze proef nu ook de bumpstop-afstanden meet met twee mensen voorin dan weet je ook of de veer"constante" constant is of dat je met twee mensen voorin al in het progressieve traject zit.

Op zich zijn veren geen rocket-science dus met wat "jonge-onderzoeker-proefjes" kom je een heel eind.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 18:36

Landmarcs schrijft:
JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Luke

20 minuten werk.

What if ... je gewoon de auto opkrikt ?
Als alles goed is zijn de schokdempers lang genoeg, zeker als je de auto netjes links en recht even hoog tilt.

Anyway, mij lijkt ook gezien de as-bumpstop-afstand dat de achterveren niet dramatisch ingezakt zijn (d'r liggen vast enige kilo's "bagage" achterin de auto).

Voor daarentegen zijn er meer centimeters verdwenen, en zijn op z'n minst de oude wit/geel veren op z'n plaats.
O ja, als je voor nu even een reservewiel op de kap legt en heel precies de bumpstop-afstand meet "before-and-after" en het gewicht van dat reservewiel ook redelijk precies bepaald dan is de veer"constante" eenvoudig te berekenen. Als je bij deze proef nu ook de bumpstop-afstanden meet met twee mensen voorin dan weet je ook of de veer"constante" constant is of dat je met twee mensen voorin al in het progressieve traject zit.

Op zich zijn veren geen rocket-science dus met wat "jonge-onderzoeker-proefjes" kom je een heel eind.

Groeten MarcS

Marc,

Ik denk dat het experiment van wil op kap en meten en gewicht wiel etc wel heel ver gaat, en we gewoon vast kunnen stellen dat die voorveren naar de klote zijn ook mede het feit dat tenminste de bovenste 4 wikkelinge al op elkaar zitten :)

enne Jong? ...ikke? :ohmy:

Luke

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 12 Mei 2012, 18:53

Luke schrijft:
Jammer genoeg snap ik vrij weinig van de karacterestieken van een veer, maar jou uitleg komt begrijpelijk over, van het begrip progressieve windingen snap ik alleen dat dit betekent dat een veer aan 1 kant meer openstaat als aan de andere kant en dat je daardoor een boven en onderzijde van een veer hebt (hopelijk staat dat op die nieuwe dan ook aangegeven wat boven en onder is :P )

Luke

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/v/veerconstante/veerconstante.htm
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Hooke

Terug naar “Techniek”