vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 19:06

JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:
Jammer genoeg snap ik vrij weinig van de karacterestieken van een veer, maar jou uitleg komt begrijpelijk over, van het begrip progressieve windingen snap ik alleen dat dit betekent dat een veer aan 1 kant meer openstaat als aan de andere kant en dat je daardoor een boven en onderzijde van een veer hebt (hopelijk staat dat op die nieuwe dan ook aangegeven wat boven en onder is :P )

Luke

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/v/veerconstante/veerconstante.htm
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Hooke

Dank je Joost, weer wat duidelijker.
Leuk om eens te bomen over een onderwerp waar ik nauwelijks tot geen verstand van heb, erg leerzaam

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Mei 2012, 19:30

Luke schrijft:
Erik Peters schrijft:
JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Joost. op de tabellen uit jou links staan geen load waarden, de rest is identiek en idd rate zit dicht bij elkaar en het lengte verschil is netjes tov evt hd versie of die jij er nu bijv onder hebt
Maar die verschillen in load waardes....
a: weet ik niet wat ik me erbij voor moet stellen
en B: zijn juist daarin de verschillen erg groot wat er nu bij mij onderzit LV NRC 8044 - load 269,77 LBS
RV NRC8045 - Load 171,08 LBS

Die "Load" zou een soort nominale belasting kunnen zijn. Maar dan zijn het wel vreemde waarden.
Waar had je dat gevonden?

Ik zou me er niets van aantrekken. Het gewicht op de voorkant van een Range Rover is namelijk niet zo heel anders dan bij een Defender. Ik denk eigenlijk dat de Range Rover zelfs nog iets zwaarder is.

Waarschijnlijk heeft Luke bijgevoegde tabel gevonden.

Groet,

Erik. [file name=Coil_springs.pdf size=55026]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Coil_springs.pdf[/file]

Helemaal correct Erik Maar ik had er zoveel en vaak ook nog dezelfde op zoveel verschillende site gevonden dat ik nou niet meer wist welke waar vandaan kwam :silly:
Gegevens kwamen overigens wel overeen alemaal

Luke

Joost vond de waarden vreemd en de tabel nog eens bekijkend denk ik dat er 1269,77 Lbs en 1171,08 Lbs had moeten staan, gezien de maximaal toegestane (voor)aslast. En deze is bij een 130 nog hoger dus de load waarden bij de heavy duty veren zouden 1585 Lbs moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Erik.

p.s. Het interesseert mij omdat ik voor nieuwe schokdempers wil gaan monteren en dan kan ik er tegelijk eventueel nieuwe/andere veren onder zetten. Mijn voorveren zijn (na 14 jaar) ook behoorlijk ingezakt (links 4 cm en rechts 5,5 cm tussen bumpstop en asaanslag). Het betreft gewone standaard veren op een 300 Tdi.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 19:35

Erik Peters schrijft:

p.s. Het interesseert mij omdat ik voor nieuwe schokdempers wil gaan monteren en dan kan ik er tegelijk eventueel nieuwe/andere veren onder zetten. Mijn voorveren zijn (na 14 jaar) ook behoorlijk ingezakt (links 4 cm en rechts 5,5 cm tussen bumpstop en asaanslag). Het betreft gewone standaard veren op een 300 Tdi.

Dag Erik,

Met standaard-veren (althans die nu standaard die onder Td5 en Puma worden gemonteerd) krijg je maar zo een "verhoging" van 1-1,5 inch. Daarmee kan je er weer een groot aantal jaren tegenaan.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 19:46

Erik Peters schrijft:
Luke schrijft:
Erik Peters schrijft:
JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

Joost. op de tabellen uit jou links staan geen load waarden, de rest is identiek en idd rate zit dicht bij elkaar en het lengte verschil is netjes tov evt hd versie of die jij er nu bijv onder hebt
Maar die verschillen in load waardes....
a: weet ik niet wat ik me erbij voor moet stellen
en B: zijn juist daarin de verschillen erg groot wat er nu bij mij onderzit LV NRC 8044 - load 269,77 LBS
RV NRC8045 - Load 171,08 LBS

Die "Load" zou een soort nominale belasting kunnen zijn. Maar dan zijn het wel vreemde waarden.
Waar had je dat gevonden?

Ik zou me er niets van aantrekken. Het gewicht op de voorkant van een Range Rover is namelijk niet zo heel anders dan bij een Defender. Ik denk eigenlijk dat de Range Rover zelfs nog iets zwaarder is.

Waarschijnlijk heeft Luke bijgevoegde tabel gevonden.

Groet,

Erik. [file name=Coil_springs.pdf size=55026]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Coil_springs.pdf[/file]

Helemaal correct Erik Maar ik had er zoveel en vaak ook nog dezelfde op zoveel verschillende site gevonden dat ik nou niet meer wist welke waar vandaan kwam :silly:
Gegevens kwamen overigens wel overeen alemaal

Luke

Joost vond de waarden vreemd en de tabel nog eens bekijkend denk ik dat er 1269,77 Lbs en 1171,08 Lbs had moeten staan, gezien de maximaal toegestane (voor)aslast. En deze is bij een 130 nog hoger dus de load waarden bij de heavy duty veren zouden 1585 Lbs moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Erik.

Erik, heb jij ergens waardes terug kunnne vinden van die vooras belastingen waar die load waardes aan zouden kunnen refereren

En aan welke schokbrekers denk jij?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Mei 2012, 21:14

Hallo Luke,

Die waarden staan gewoon in het Workshop Manual van de Defender 300Tdi (96/98 MY). De betreffende pagina's als pdf bijgevoegd.
En de draagkracht van de veren zal in de buurt moeten liggen van de max. aslast.
De 90 heeft ook een max aslast van 1200 kg (2645 lbs) alhoewel de veren opgeteld dat gewicht niet halen, maar waarschijnlijk neemt de achteras doordat de auto korter is wat gewicht op zich.
Ook heb ik de pagina met de beschrijving van de veren bijgevoegd. Daar staat dat de vooras twee dezelfde soort veren heeft, geel/geel.
Dit is bij mij niet het geval, links wit/wit (dus NRC8044 en rechts geel/geel (NRC8045).
Ik heb een "levelled" uitvoering (2950 kg), maar aangezien die loadleveler niet goed meer functioneert, heb ik nu achterveren van een 110 hardtop uit de 80-er jaren (niet progressief) er onder in plaats van de originele slappere veren. De auto hing te veel op zijn gat. Ter informatie, achter heeft de LR ongeveer 8 cm ruimte tussen bumpstop en asaanslag (met ± 350 kg belading).

Achter heb ik twee jaar geleden Koni Heavy Track 8240-1190 SPX schokdempers gemonteerd (rubbers versleten van de originele dempers). En die Koni's vond ik een (kleine) verbetering t.o.v. de originele dempers.
Aangezien de onderste rubbers van de voordempers iets speling hebben (boven kan ik zo niet zien), heb ik maar nieuwe Koni Heavy Track 8240-1181 SPX besteld, dan heeft ie rondom Koni's.

Overigens zul jij wanneer je Koni Heavy Track's gaat monteren achter de Heavy Track 8240-1182 SPX nodig hebben want jouw chassisnummer zal wel boven XA159807 liggen (toen kwam hier de TD5).

Groet,

Erik.

p.s. in Zweden heb ik de nodige jaren geleden een aantal onverharde wegen met wasbord wegdek gereden, gewoon met de standaard veren en dempers en met 7,50 R 16 banden (niet al te hard; vóór 1,8 bar en achter 2,3 bar) overigens zonder problemen, wel met een beetje snelheid, voor zover dit mogelijk was. Echter met maar ± 400 kg belading.
[file name=300Tdi_axleweights.pdf size=7481]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/300Tdi_axleweights.pdf[/file] [file name=300Tdi_roadspring.pdf size=6810]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/300Tdi_roadspring.pdf[/file]
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 21:19

Erik Peters schrijft:
Hallo Luke,

Die waarden staan gewoon in het Workshop Manual van de Defender 300Tdi (96/98 MY). De betreffende pagina's als pdf bijgevoegd.
En de draagkracht van de veren zal in de buurt moeten liggen van de max. aslast.
De 90 heeft ook een max aslast van 1200 kg alhoewel de veren opgeteld dat gewicht niet halen, maar waarschijnlijk neemt de achteras doordat de auto korter is wat gewicht op zich.
Ook heb ik de pagina met de beschrijving van de veren bijgevoegd. Daar staat dat de vooras twee dezelfde soort veren heeft, geel/geel.
Dit is bij mij niet het geval, links wit/wit (dus NRC8044 en rechts geel/geel (NRC8045).
Ik heb een "levelled" uitvoering (2950 kg), maar aangezien die loadleveler niet goed meer functioneert, heb ik nu achterveren van een 110 hardtop uit de 80-er jaren (niet progressief) er onder in plaats van de originele slappere veren. De auto hing te veel op zijn gat. Ter informatie, achter heeft de LR ongeveer 8 cm ruimte tussen bumpstop en asaanslag (met ± 350 kg belading).

Ik had ook even een vraagtekentje mbt de aslasten en de eigenschappen van de veren.... totdat het kwartje viel.
De aslast is incl het onafgeveerde gewicht, dus zonder de assen etc. een bij een Defender niet te verwaarlozen gewicht.
Het gaat dus om het gewicht van de koets dat op de veren rust.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Mei 2012, 21:35

Landmarcs schrijft:
Ik had ook even een vraagtekentje mbt de aslasten en de eigenschappen van de veren.... totdat het kwartje viel.
De aslast is incl het onafgeveerde gewicht, dus zonder de assen etc. een bij een Defender niet te verwaarlozen gewicht.
Het gaat dus om het gewicht van de koets dat op de veren rust.

Groeten MarcS

Inderdaad hoeven de veren het gewicht van de as(sen) niet te dragen; wel de rest met eventueel belading.

Groet,

Erik.

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 22:13

Hoi Erik,

tnks voor reactie. en ook de bijlagen uiteraard
Ik ben dus idd ook van plan voor de heavy tracks van koni te gaan, maar wat betreft welke uitvoering, ik wordt daar een beetje gek van. Met chassisnummer van hier kan ik niks bestellen, das nl niet van toepassing, Land rover heeft dat wereldwijd niet als 1 nummering aangehouden dus zijnn er in europa een reeks serienummers, en hier een andere reeks die geheel afwijkt van de europese norm.
Alleen hier in brazilie kunnen ze iets met mijn chassisnummer omdat de auto hier gebouwd is.
Ik moet dus een andere truc toe gaan passen
opvragen hier bij de dealers wat de nummers zijn van mijn achterveren (ivm met niet meer waarneembare kleurcodering) en ook het nummer van mijn achterschoks.
Dan op bijv de site van paddock kijken bij welke chassies serie dat onderdeel nummer van toepassing is
Die nummers kan ik dan als referentie aanhouden en dan kijken voor welke chassis serie uit europa ik de koni's moet gaan bestellen. :(
Lekker omslachtig allemaal
Afijn het is niet anders.

En wat betreft dat wasnordje rijden
Helaas is het hier niet zo zeer het geval van zelden of zelfs niet zo nu en dan, maar meer zoiets als reer regelmatig, en daarnaast ben ik in het verleden ook al eens in een paar flinke kuilen geklapt, dat krijg je als je omdat je in mul zand rijd de gang erin moet houden omdat je anders vast komt te zitten.
Dus mijn veren met name voor hebben flinke opdonders gehad, en daarom ook verbaasd het me zo dat de achterveren nog wel zo goed zijn.
Overigens heb ik voor dezelfde veren als dat jij hebt, dus het idee van joost om voor die NRC4234 te gaan zou jij ook iets mee kunnen (hoewel ik niet weet of jij ook je reservewiel op de kap hebt liggen, maar dat maakt overigens niet zoveel uit

Ik ben overigens wel benieuwd naar jou ervaringen tot dusver wat betreft comfort van de heavy track en hoe jij ze ingesteld hebt, dat hoor ik graag van je.
Waar heb je de koni's besteld (paddock is volgens mij erg gunstig geprijsd)

Overigens is een versleten rubbertje geen argument om een schokbreker te vervangen, hier vervangen we alleen de rubbers (met zeer grote regelmaat van de klok zelfs zoiets als eens in de 6 maanden ofzo, en vooral de rubbers voor (onder en boven) en de rubbers achter (onder) zijn een crime omdat ze zo snel weg zijn, Hier gaan er dus voor minder als 50 eurocent perstuk iets harder (andere rubber compound) en dikkere voor terug van een ander automerk en dat gaat wel iets langer mee.

En wat betreft gewicht op de assen, in normale omstandigheden is daar niet het eigen gewicht van de as bij meegerekend inderdaad, hoewel de disco van Roger daar recentelijk even een uitzondering op was :P

gr

Luke

NB

Om aan te geven hoe logisch eea hier in Brazilie is........ik heb dus geen Levelled uitvoering...... maar wel de veren voor die uitvoering, net zoals schijfremmen rondom, alsmede een salisbury diff, standaard Wolf Velgen etc etc Snap je het nog? :P
:silly:

Luke

Road spring data td5 - opgelost - reeds gevonden

Berichtdoor Luke » 13 Mei 2012, 00:14

[strike]Is er wellicht iemand met een werkplaats handboek van een Td5 die mij daaruit aan kopietje kan sturen van de Road Spring Data?

Kans is groot dat op de mijne de veren van een Td5 zitten nl en wil dat even controleren

Luke[/strike]

Edit: reeds opgelost, al van het internet gehaald !

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mei 2012, 09:37

Luke schrijft:
Overigens heb ik voor dezelfde veren als dat jij hebt, dus het idee van joost om voor die NRC4234 te gaan zou jij ook iets mee kunnen (hoewel ik niet weet of jij ook je reservewiel op de kap hebt liggen, maar dat maakt overigens niet zoveel uit

Ik ben overigens wel benieuwd naar jou ervaringen tot dusver wat betreft comfort van de heavy track en hoe jij ze ingesteld hebt, dat hoor ik graag van je.
Waar heb je de koni's besteld (paddock is volgens mij erg gunstig geprijsd)

Overigens is een versleten rubbertje geen argument om een schokbreker te vervangen, hier vervangen we alleen de rubbers (met zeer grote regelmaat van de klok zelfs zoiets als eens in de 6 maanden ofzo, en vooral de rubbers voor (onder en boven) en de rubbers achter (onder) zijn een crime omdat ze zo snel weg zijn, Hier gaan er dus voor minder als 50 eurocent perstuk iets harder (andere rubber compound) en dikkere voor terug van een ander automerk en dat gaat wel iets langer mee.

En wat betreft gewicht op de assen, in normale omstandigheden is daar niet het eigen gewicht van de as bij meegerekend inderdaad, hoewel de disco van Roger daar recentelijk even een uitzondering op was :P

Bij mij ligt al bijna 14 jaar (en 190.000 km) een reservewiel op de motorkap (misschien te zien in mijn avatar, onder die witte pluk sneeuw).

Wat betreft die Koni's achter, ik heb ze er, zo uit de verpakking, onder geschroefd. Niks afgesteld, ik dacht dat kan later nog wel eens indien nodig. Gewoon in het rijden merk ik niet echt verschil met de originele LR dempers, echter grotere "klappen" oneffenheden worden wel beter gedempt. Met 55 km/u over de verkeersdrempels op de parallelweg had met de oude dempers tot gevolg dat gereedschap achterin uit de vakjes vloog. Met de Koni's gebeurt dit net niet (tenzij ik weer harder rij :silly: ).
Ik heb de Koni's gewoon bij mijn automaterialen leverancier (Ferwerda) besteld. Misschien dat Paddock goedkoper is, daar heb ik niet naar gekeken.

Wanneer de schokdempers er al 12 jaar onder gezeten hebben dan is de bevestiging onderaan behoorlijk geroest en wordt het lastig om de moer te lossen zonder verdere beschadiging aan de demper (tang). Dat ligt bij jou natuurlijk iets anders omdat je dit ieder half jaar los moet halen.

Wat Joost zegt dat lange veren gunstig zijn, daar ben ik het wel mee eens. Alleen die NRC4234 heeft maar 7 windingen in tegenstelling tot de originele die bijna 9 windingen hebben. Dus feitelijk een langere veer.
Ik was ooit eens bij ter Horst in de Krim en die man deed vroeger aan terreinsport, met RangeRovers. Die vertelde dat hij eens veren heeft laten maken (in Coevorden zat/zit? een veren fabriek Atlas) die soepeler waren dan de standaard veren, wel dezelfde diameter, meer windingen (langer) en 18 mm verenstaal i.p.v. 20 mm. En dat reed super volgens zijn zeggen. Maar die reed natuurlijk zonder belading.

Overigens hebben mijn originele achterveren (met leveler) 16 mm verenstaal (nu heb ik veren met ± 20 mm verenstaal). Zo'n leveler werkt nl. ook als veer. Er zit een gasbol aan met (stikstof?)gas onder hoge druk. Ik heb op een vorige 110 ooit eens een nieuwe gemonteerd, maar indrukken kun je vergeten, dat lukt alleen gemonteerd onder de auto.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”