vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
defender_de_gekste

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor defender_de_gekste » 13 Mei 2012, 10:08

Ik heb nder mijn ninety de gele hd brittpart veren gezet met de gele dempers van billstein. Kleurt mooi :-) Daar is ook een stuurdemper van om het af te maken maar die was destijds niet op vrd bij paddock dus heb een andere stuurdemper.
Moet zeggen dat dit wel erg stug is en hobbelt. Zowaar nog stugger dan mijn mini !

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Mei 2012, 12:55

Luke schrijft:
Ik ben dus idd ook van plan voor de heavy tracks van koni te gaan, maar wat betreft welke uitvoering, ik wordt daar een beetje gek van. Met chassisnummer van hier kan ik niks bestellen, das nl niet van toepassing, Land rover heeft dat wereldwijd niet als 1 nummering aangehouden dus zijnn er in europa een reeks serienummers, en hier een andere reeks die geheel afwijkt van de europese norm.
Alleen hier in brazilie kunnen ze iets met mijn chassisnummer omdat de auto hier gebouwd is.
Ik moet dus een andere truc toe gaan passen
opvragen hier bij de dealers wat de nummers zijn van mijn achterveren (ivm met niet meer waarneembare kleurcodering) en ook het nummer van mijn achterschoks.

Zo ingewikkeld is het niet.
Alle vooras dempers voor een Defender zijn uitwisselbaar! Daardoor kan je met bestellen nooit een fout maken.

De dempers van de achteras zijn in principe ook wel uitwisselbaar. Het is alleen zo dat vanaf de TD5 het onderste rubber op de as in zo'n cupje valt. Bij sommige dempers krijg je daarom twee soorten rubbers bijgeleverd. Met wat gepuzzle kom je er altijd wel uit. En je kunt ook gewoon die cupjes van de as af slijpen want het is toch een waardeloze constructie.

Wat ik al eerder zei, als je je auto iets hoger wilt zetten en je rijdt veel onverhard, dan is het wel de moeite om dempers te kiezen zie bijvoorbeeld een inch langer zijn. Zie ook de tabel over shocks die ik stuurde. Dempers van een Toyota 80 series kunnen ook interessant zijn omdat die net iets langer zijn en wel passend te maken zijn.

By the way, van een paar kuilen gaan je veren niet 1,2,3 stuk. Je zou eens moeten zien wat veren en dempers hier te voorduren krijgen. Het lijkt een grote klap. Maar dat is dan met name omdat de as op de bumpstop knalt. De veer wordt niet veel meer belast dan in andere situaties.

Het is wel wat jammer dat die veer die ik voorstelde maar 7 windingen heeft. Dat betekent namelijk dat de diameter van het staal kleiner is waardoor de nominale spanning in het staal weer groter is. Dat is niet gunstig voor de levensduur. Daarom is zo'n race oplossing met veel windingen mooier. Helaas is de keuze aan veren bij Landrover toch een beetje beperkt. Wat is voorstelde is net wat lang en heeft helaas maar 7 windingen. Maar je kunt niet alles hebben.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 13 Mei 2012, 13:35

@Joost,

het lijstje werkt nu wel. Heb hem idd ook wel eens eerder gezien. Zal hem nu maar eens bewaren. Interesante discussie trouwens. Niks in perfect alles een compromie :S

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Luke

Berichtdoor Luke » 13 Mei 2012, 13:35

JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:
Ik ben dus idd ook van plan voor de heavy tracks van koni te gaan, maar wat betreft welke uitvoering, ik wordt daar een beetje gek van. Met chassisnummer van hier kan ik niks bestellen, das nl niet van toepassing, Land rover heeft dat wereldwijd niet als 1 nummering aangehouden dus zijnn er in europa een reeks serienummers, en hier een andere reeks die geheel afwijkt van de europese norm.
Alleen hier in brazilie kunnen ze iets met mijn chassisnummer omdat de auto hier gebouwd is.
Ik moet dus een andere truc toe gaan passen
opvragen hier bij de dealers wat de nummers zijn van mijn achterveren (ivm met niet meer waarneembare kleurcodering) en ook het nummer van mijn achterschoks.

Zo ingewikkeld is het niet.
Alle vooras dempers voor een Defender zijn uitwisselbaar! Daardoor kan je met bestellen nooit een fout maken.

De dempers van de achteras zijn in principe ook wel uitwisselbaar. Het is alleen zo dat vanaf de TD5 het onderste rubber op de as in zo'n cupje valt. Bij sommige dempers krijg je daarom twee soorten rubbers bijgeleverd. Met wat gepuzzle kom je er altijd wel uit. En je kunt ook gewoon die cupjes van de as af slijpen want het is toch een waardeloze constructie.

Wat ik al eerder zei, als je je auto iets hoger wilt zetten en je rijdt veel onverhard, dan is het wel de moeite om dempers te kiezen zie bijvoorbeeld een inch langer zijn. Zie ook de tabel over shocks die ik stuurde. Dempers van een Toyota 80 series kunnen ook interessant zijn omdat die net iets langer zijn en wel passend te maken zijn.

By the way, van een paar kuilen gaan je veren niet 1,2,3 stuk. Je zou eens moeten zien wat veren en dempers hier te voorduren krijgen. Het lijkt een grote klap. Maar dat is dan met name omdat de as op de bumpstop knalt. De veer wordt niet veel meer belast dan in andere situaties.

Het is wel wat jammer dat die veer die ik voorstelde maar 7 windingen heeft. Dat betekent namelijk dat de diameter van het staal kleiner is waardoor de nominale spanning in het staal weer groter is. Dat is niet gunstig voor de levensduur. Daarom is zo'n race oplossing met veel windingen mooier. Helaas is de keuze aan veren bij Landrover toch een beetje beperkt. Wat is voorstelde is net wat lang en heeft helaas maar 7 windingen. Maar je kunt niet alles hebben.

Joost,

Goedemorgen uit de tropen,

Ik kan je uitleg wat betreft de demperconstructie niet helemaal plaatsen, kan je daar iets gespecificeerder over zijn?
Wel belangrijk om te weten want koni houd specifiek 2 soorten achterdempers aan.
Gisteren al wplhndbk van td5 gedownload dus zal ook eens kijken of daar een afbeelding instaat waar ik wat wijzer van wordt,

Overigens heel frapant dat wat de standaard veren betreft, zowel erik als ik dezelfde setup hadden voor wit links en geel geel rechts maar dat dat in het boek zo niet terug komt
Maar tis land rover zullen we maar denken he

En wat betreft die de klappen die het spu zo nu en dan gemaakt heeft, voortrein heeft een paarkeer dusdanige opdonders gehaddat ik veel geluk heb gehad geen verdere schade gehad te hebben, wellicht kan je je herinneren dat team de rooy ooit eens in de dakar een dodelijk ongeval te hebben gehad, waarbij toen de truck over een aantal kleine zandduindjes is gesprongen waardoor die effecten steeds sterker werden en uiteindelijk die auto over de kop is geslagensoort van zichzelf versterkende kritieke frequentie waarin zo'n ding terecht waardoor hij dus oncontroleer baar wordt. dat heb ik hier een paar keer mee gemaakt (en daar wordt je niet vrolijk van). hoeft niet eens bij hoge snelheid te gebeuren ofzo, en enige wat je dan kan doen is onmiddelijk wol in de remmen, en nog het spting effect, nog de remactie is bevoordelijk voor je ophanging (1 keer heeft het me zelfs een stuurstang gekost)

Wat betreft die langere veren......Ik denk dat ik primair ga voor de door jou aangedragen optie met daarbij de koni's, daarmee gaat de auto zowiezo al een stuk hoger op zijn pootjes staan, en ik wil het niet overdrijven.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 13 Mei 2012, 13:46

Erik,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoorden,
Ik denk dat met name juist dit soort reacties van jou en uiteraard de kennis van Joost super belangrijk is om dingen te kunnen begrijpen en daardoor de juiste conclusies te kunnen trekken
Het feit dat jij nagenoeg dezelfde auto hebt met dezelfde voorveren en achter inmiddela al de koni's waar ik mijn zinnen op gezet heb, maakt eea een stuk makkelijker
Zo weet ik dus nu al weer een stuk meer over hoe de auto zich gedraagt met koni's in de basis setup
En daar kan ik dan weer op doorborduren
(het lijkt haast wel F! trainingen waarbij de beste Set Up gezocht wordt voor een race ....grin )
Ben alleen nog benieuwd of onze veren achter gelijk zijn , maar daar kom ik pas de komende dagen achter, moet ff de dealer daarover gaan bellen, maar dat hoor je nog wel van me.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Mei 2012, 18:13

Luke schrijft:

Ik kan je uitleg wat betreft de demperconstructie niet helemaal plaatsen, kan je daar iets gespecificeerder over zijn?
Wel belangrijk om te weten want koni houd specifiek 2 soorten achterdempers aan.
Gisteren al wplhndbk van td5 gedownload dus zal ook eens kijken of daar een afbeelding instaat waar ik wat wijzer van wordt,

Koni heeft welliswaar twee types achterdempers. Maar de dempers zelf zijn denk ik precies gelijk. Het verschil zit hem in het onderste rubber. Het rubber valt bij de latere modellen in een soort potje. Op de as zitten als het ware twee potjes gelast.
Demper - plaatje - rubber - potje op as - as - potje op as- rubber - plaatje - moer.

Bij de oudere modellen plaats je twee tussen ringen.
Demper - plaatje - rubber - tussen ring - as - tussen ring - rubber - plaatje - moer

Maak anders even een foto van het onderste rubber. Dan kan ik zo zeggen of je het oude of het nieuwe type moet bestellen.

Over de jaren heen zijn er geen wijzigingen aan de wielophanging van de defender (op dat rubber na dan). Dus je kunt zonder onderdelen boeken en chassisnummer het juiste bestellen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Mei 2012, 18:30

Luke schrijft:

Overigens heel frapant dat wat de standaard veren betreft, zowel erik als ik dezelfde setup hadden voor wit links en geel geel rechts maar dat dat in het boek zo niet terug komt
Maar tis land rover zullen we maar denken he

En wat betreft die de klappen die het spu zo nu en dan gemaakt heeft, voortrein heeft een paarkeer dusdanige opdonders gehaddat ik veel geluk heb gehad geen verdere schade gehad te hebben, wellicht kan je je herinneren dat team de rooy ooit eens in de dakar een dodelijk ongeval te hebben gehad, waarbij toen de truck over een aantal kleine zandduindjes is gesprongen waardoor die effecten steeds sterker werden en uiteindelijk die auto over de kop is geslagensoort van zichzelf versterkende kritieke frequentie waarin zo'n ding terecht waardoor hij dus oncontroleer baar wordt. dat heb ik hier een paar keer mee gemaakt (en daar wordt je niet vrolijk van). hoeft niet eens bij hoge snelheid te gebeuren ofzo, en enige wat je dan kan doen is onmiddelijk wol in de remmen, en nog het spting effect, nog de remactie is bevoordelijk voor je ophanging (1 keer heeft het me zelfs een stuurstang gekost)

Op mijn auto uit 2008 zat ook wit links en geel rechts. Dat komt ook overheen met wat er in de groene tabel staat. Dus niets vreemds, dat is gewoon standaard.

Ik bedoelde te zeggen dat de veer zelf ook tijdens een klap niet extreem belast wordt. Want de veer kan namelijk niet verder inveren dan de bumpstop. De veerkracht gaat is uit te rekenen met de wet van hooke: Veerkracht=invering*veerconstante. Dempers, rubber, assen, chassis etc worden dan uiteraard wel extreem belast. Maar een Defender kan best wel tegen een stootje.

Dat opslinger effect komt door slechte en/of kapotte dempers. Daar had ik heel vroeger met standaard spul ook wel een last van. Maar met OME dempers nooit meer.
Kan je daar in Brazilie niet veel makkelijker en goedkoper aan Old Man Emu dempers komen?
(Old Man Emu N115 en N44) Ik heb de Koni heavy track ook geprobeerd op een Hilux. En we hadden redelijk snel twee kapotte dempers. Met OME nooit geen problemen. Als je heel veel offroad rijdt zou ik anders eerder nog de Heavy Track Raid kiezen. Of probeer Bilstein.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mei 2012, 20:01

Luke schrijft:
Erik,
Ben alleen nog benieuwd of onze veren achter gelijk zijn , maar daar kom ik pas de komende dagen achter, moet ff de dealer daarover gaan bellen, maar dat hoor je nog wel

Luke, dat kun je vrij simpel zien onder de auto, ik verwacht dat je de RKB101111 eronder hebt, maar dan moeten aan de boven of onderzijde een paar veerwindingen (dichter) op elkaar liggen, aangezien dit een progressieve veer is, net als de standaard voorveren van de 110.
Ik heb ooit eens een HCPU gesloopt die met 60 km/h een boom had ontmoet. Op het zoldertje boven de garage heb ik nog diverse onderdelen. Daar lagen ook nog de twee voorveren (wit/wit 38,7 cm en geel/geel 37,2 cm) en in onbelaste toestand nog een fractie langer dan in de tabellen staat aangegeven. Er lag ook nog een achterveer van een 90 blauw/rood, dus partnummer NRC9448. Met het advies van Rob in het achterhoofd (HD veren monteren NRC9448 en NRC9449) deze veer eens goed bekeken. Qua lengte zat ie tussen beide anderen in, gelijke windingen (niet progressief) maar deze veer was veel moeilijker iets in te drukken dan de andere twee. Ik ga dus geen stuggere voorveren monteren, maar gewoon de originele veren die eronder horen.
Mijn huidige veren hebben het 190.000 km uitgehouden (aan de linker kant liggen inmiddels wel 4-5 windingen op elkaar), maar met die andere veren moet ik toch wel weer 100.000 km vooruit kunnen.
Jij vroeg je af hoe de veren gemonteerd moeten worden (het progressieve deel onder of boven)? Dat maakt niks uit.
Bij de gesloopte 110 zat dit onderaan, maar bij mijn huidige 110 zitten ze juist andersom gemonteerd (dus bovenaan). Ik denk dat bovenaan beter is omdat het "open" deel dan onderaan zit en er geen bagger in het kommetje blijft staan wanneer de veerwindingen op elkaar liggen.

Groet,

Erik.

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mei 2012, 21:19

JoostKenya schrijft:

Veren zakken naar loop van tijd in. De veerweg neemt af waardoor je vaker de bumpstop raakt. Maar de veerconstante blijft in tegenstelling tot wat Marc beweert gelijk (tenzij het staal wegrot).

Dag JoostKenya,

Omdat ik toch nieuwsgierig bleef heb ik gister nog eens nagevraagd bij iemand die "doorgeleerd heeft in vooral spoorse techniek" en die toevallig ook nog eens een en ander rond veren had uitgezocht.

Hij bevestigde 100% dat ik het mis had en jij dus gelijk. Veren worden niet slapper, het enige is dat ze langzaamaan inzakken. Netzo als ze eenmaal bij de productie opgerold worden vervormen ze uiteindelijk onder de voortdurende belasting.
(Hij zei ook, erg plastisch: een schroefveer kan je eenvoudigweg zien als een spiraalsgewijze opgerolde torsiestang - ook een torsiestang zakt langzaam door de tijd heen iets door en lijkt daardoor slapper*, even iets opdraaien en de veer is weer "de oude").

Zelfs het harden van een veer maakt hem niet stijver zolang de materiaal-eigenschappen door het harden niet beïnvloed worden.

De enige manier dus waarop een veer werkelijk slapper wordt is een materiaal-verandering: dus wegroesten, materiaal-verandering door inwerking van grote hitte of inwendig breken (maar in dat laatste geval is ie sowieso gaar).

* Ik weet er alles van, had een tijdje een oude Renault 25 - zo'n Mitterand-limo - en die had inmiddels de uitstraling alsof er al 25 jaar een dikke directeur achterin zat.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 15 Mei 2012, 23:15

Zo, na 2 dagen zonder internet (grmbl :angry: ) kan ik eindelijk even reageren.

Allereerst Joost en erik bedankt voor de reacties weer.
Dingen worden langzamerhand duidelijker en ik ga steeds beter idee krijgen wat ik wil en hoe ook.

Erik:

Jouw keus valt zoals gezegd op de standaard veren begrijp ik.
Ik ga denk ik voor de veren zoals joost aangaf, Ze lijken me een mooi compromis tussen iets stugger en toch wat meer comfort.

Joost:

Dank voor uitleg betreffende verschil in type achterschokbrekers, is duidelijk nu.
Ik hoef er niet eens een foto van te maken om te weten dat ik dus het oude type heb.
Er is hooguit sprake van brede ringen ( of een soort van schotel zo je wil) waartussen de rubbers liggen, maar er is absoluut geen sprake van bussen waar de rubbers invallen, dus dat is duidelijk.
Dan wat betreft de Koni's
Ik zie dat er 2 types heavy track zijn, nal enkelvoudige cylinders ( type 30-1312) en dubbel (type 8240 - 1190 SPX)
Met welk type had jij problemen gehad?
Ik heb de raid versie overwogen maar ben bang dat hij dan weer erg stug wordt.
Wat is jouw idee hierover?

Luke

Terug naar “Techniek”