vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor Luke » 16 Mei 2012, 00:01

Zucht, wat kan een mens zich vergissen.......

Ik nog heel stellig zeggen ik heb ABSOLUUT het oude type......
Toch ff ge dubbelchecked onder de auto
Yeah right....gewoon het nieuwe type dus...
en dus heb ik dempers van koni nodig van af XA159807 ???

Luke

Als dat zo is zou wel goed uitkomen want die zijn dubbel cylinders nl, het oude type volgens mij nog niet
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 16 Mei 2012, 17:06

Luke schrijft:
Zucht, wat kan een mens zich vergissen.......

Ik nog heel stellig zeggen ik heb ABSOLUUT het oude type......
Toch ff ge dubbelchecked onder de auto
Yeah right....gewoon het nieuwe type dus...
en dus heb ik dempers van koni nodig van af XA159807 ???

Luke

Als dat zo is zou wel goed uitkomen want die zijn dubbel cylinders nl, het oude type volgens mij nog niet

Ik zat ook nog even op de Koni site te kijken.
Bij Koni beginnen de oude nummers met 30 en dat is een mono-tube demper.
Voor de nieuwe modellen met cupjes begint het nummer met 82, en dat is inderdaad een twin tube.
Er zit dus wel degelijk verschil tussen de oude en nieuwe demper. Maar ik ben er van overtuigd dat je beide types eenvoudig passend kan maken als je dat wilt.

Mono-tube heeft als nadeel dat een steen op de cylinder het einde van de demper kan betekenen.
Twin-tube heeft dat probleem niet. Dat is dus gunstig.
De demper waar ik ooit problemen mee had was meen ik een mono-tube.

Wanneer je heel veel onverhard rijdt op hoge snelheid zou ik voor de raid dempers gaan. Maar ze zijn wel erg duur. Dan is de stap naar echte heavy duty dempers zoals Fox met remote reservoir maar klein (daar zit ik zelf aan te denken).

Als je overwegend rustig rijdt zou ik de gewone heavy track kiezen.

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Mei 2012, 17:31

Hoi Joost,

Bedankt voor de reactie weer.

Ik denk dat ik inderdaad voor de gewone heavy track ga.
Een mooi alternatief zonder overkill.

Van hard rijden is toch geen spraken, (hooguit een beetje doorrijden) op dat soort wegen.
Al was het maar puur uit veiligheidsoverwegingen.

Je advies en meedenken waren en zijn van grote waarde, waarvoor dank
Denk dat ik met genoemde shocks en veren een hele andere auto ga krijgen, zowel of als onroad, met een stuk meer comfort.

Nu binnenkort nog ff al die zooi op gaan halen in Nederland ;)

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Mei 2012, 19:00

Luke schrijft:
Erik:

Jouw keus valt zoals gezegd op de standaard veren begrijp ik.
Ik ga denk ik voor de veren zoals joost aangaf, Ze lijken me een mooi compromis tussen iets stugger en toch wat meer comfort.

Luke

Mijn keus valt inderdaad op de standaard voor-veren (wit-wit en geel-geel).
1: die heb ik nog liggen (en in goede conditie), goedkoper kan niet.
2: meer windingen dan het alternatief van Joost (dus een langere torsiestaaf, zie verhaal MarcS).
3: geen klachten over de standaard vering anders dan dat de veren moe zijn waardoor er 4-5 windingen op elkaar liggen.

Inmiddels heb ik de bestelde voorschokdempers binnen (Koni 8240-1181 SPX). Achter had ik dus al Koni 8240-1190 SPX.

Tegenwoordig zijn er ook "triple" achterveren: 269 Lbs - 315 Lbs - 406 Lbs, RKB500300 (groen-groen-wit) en die schijnen de laatste 3 jaar gemonteerd te zijn op de 110 stawag. Onbelast een centimeter langer dan de RKB 101111 (bruin-paars). Naar ik heb gelezen worden deze veren toegepast tezamen met een torsiestabilisator (achter). Ik zit er over te denken om deze (achter)veren t.z.t. te monteren, het zou iets comfortabeler zijn.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Mei 2012, 19:52

Luke schrijft:

gr

Luke

Luke,

Hou er rekening mee dat je die gas dempers waarschijnlijk niet mee krijgt in je bagage. Heb begrepen dan oa paddock ze ook niet per lucht vracht kan of mag vervoeren.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Mei 2012, 20:03

JanTD5 schrijft:
Luke schrijft:

gr

Luke

Luke,

Hou er rekening mee dat je die gas dempers waarschijnlijk niet mee krijgt in je bagage. Heb begrepen dan oa paddock ze ook niet per lucht vracht kan of mag vervoeren.

Mvg Jan

Vraag het gewoon even "verstandig" na. Dus niet vragen naar gas-dempers, maar gewoon neutraal: auto-onderdelen waaronder bijv. schokdempers.

Een reëel gevaar is er niet: zelfs in "outer space" hoeven de dempers slechts 1 atm extra gasdruk te weerstaan. Bij een beetje bumpy ride krijgen de dempers heel wat meer te verduren.

Overigens, in theorie is zelfs een eenvoudige wegwerp-aansteker al verboden bagage.

Erik Peters schrijft:

Tegenwoordig zijn er ook "triple" achterveren: 269 Lbs - 315 Lbs - 406 Lbs, RKB500300 (groen-groen-wit) en die schijnen de laatste 3 jaar gemonteerd te zijn op de 110 stawag. Onbelast een centimeter langer dan de RKB 101111 (bruin-paars). Naar ik heb gelezen worden deze veren toegepast tezamen met een torsiestabilisator (achter). Ik zit er over te denken om deze (achter)veren t.z.t. te monteren, het zou iets comfortabeler zijn.

Mijn 110 HT heeft de "gewone" bruin-paarse progressieve veren, maar óók stabilisatorstangen "af-fabriek" meegekregen. Misschien is er toch "iets" met de stabiliteit van de Puma ....
En wellicht was ik nog blijer geweest met de "triple" achterveren.

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Mei 2012, 20:10

MarcS,

Dat maakt niet uit alle maar dan ook alle bagage en cargo wordt gescand in de luchtvaart/ vracht en geloof me die mannen zijn echt niet gek die die dingen bedienen.

Een paar voorbeelden die ze eruit pikken inspecteren. Gas flesje voor je camping brander, mag niet. Duikflessen worden gechecked of ze echt leeg zijn en open staan. Moet je laten vullen op duik bestemming. Als je vraagt naar een deo'tje dan mag dat niet mee in hand bagage in je koffer weet ik zo niet. Denk het ook niet. De regels zijn dat je geen gecomprimeerd gassen mee mag nemen. Welk gas dan ook. Maar zou zeker even naar de mogelijkheden informeren :laugh:

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Mei 2012, 20:15

JanTD5 schrijft:
MarcS,

Dat maakt niet uit alle maar dan ook alle bagage en cargo wordt gescand in de luchtvaart/ vracht en geloof me die mannen zijn echt niet gek die die dingen bedienen.

Een paar voorbeelden die ze eruit pikken inspecteren. Gas flesje voor je camping brander, mag niet. Duikflessen worden gechecked of ze echt leeg zijn en open staan. Moet je laten vullen op duik bestemming. Als je vraagt naar een deo'tje dan mag dat niet mee in hand bagage in je koffer weet ik zo niet. Denk het ook niet. De regels zijn dat je geen gecomprimeerd gassen mee mag nemen. Welk gas dan ook. Maar zou zeker even naar de mogelijkheden informeren :laugh:

Mvg Jan

Uhm Jan......

Hebben die jongens erop gestudeeerd dan? weten ze per merk en type welke demper gasgevuld is en werle niet, of halen ze gewoon ruckzichlohs alle dempers uit bagage?

Afijn navragen (maar waar dan ???) kan nooit kwaad.

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Mei 2012, 20:18

Erik Peters schrijft:
Luke schrijft:
Erik:

Jouw keus valt zoals gezegd op de standaard veren begrijp ik.
Ik ga denk ik voor de veren zoals joost aangaf, Ze lijken me een mooi compromis tussen iets stugger en toch wat meer comfort.

Luke

Mijn keus valt inderdaad op de standaard voor-veren (wit-wit en geel-geel).
1: die heb ik nog liggen (en in goede conditie), goedkoper kan niet.
2: meer windingen dan het alternatief van Joost (dus een langere torsiestaaf, zie verhaal MarcS).
3: geen klachten over de standaard vering anders dan dat de veren moe zijn waardoor er 4-5 windingen op elkaar liggen.

Inmiddels heb ik de bestelde voorschokdempers binnen (Koni 8240-1181 SPX). Achter had ik dus al Koni 8240-1190 SPX.

Groet,

Erik.

Erik....

ik ben super benieuwd hoe de auto in deze setup rijdt
Hou ons op de hoogte aub

gr

Luke

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Mei 2012, 20:25

JanTD5 schrijft:
MarcS,

Mvg Jan

Weet ik wel, en een flimsy campinggasblikje vind ik zelf ook een onbetrouwbaar product. Ik weet ook dat zelfs een lege benzine-fles (van een MSR brander) soms problemen geeft, maar soms ook niet. Ik vlieg nooit (dwz zolang ik niet mag sturen) maar zou ik vliegen dan zou ik een grote sticker "Limonade" op het benzine-flesje plakken (en er voor de zekerheid geen benzine in doen).
Overigens mag je zelfs geen flesje benzine of spiritus in de trein meenemen (gelukkig controleert in de trein niemand de kampeerbagage).

Daarom dus mijn advies om navraag te doen: Of auto-onddelen zoals schokdempers mee mogen.
Mij lijkt dat ze geen verschil kunnen zien tussen schokdempers en schokdempers.
Mochten ze dan toch moeilijk doen dan heb je in ieder geval bewijs in handen dat ze je eerder meedeelden dat auto-onderdelen zoals schokdempers mee konden (aangenomen dat je dat antwoord krijgt).

Natuurlijk kan je voor de zekerheid jezelf al allerlei beperkingen opleggen, maar dan kan je ook beter alleen op asfalt rijden. Zolang je maar aan de goede kant van de grens van het mogelijke blijft is overdreven zelfcensuur niet mijn ding.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”