Schokbrekers!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dragon
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Schokbrekers!

Berichtdoor Dragon » 14 Mei 2012, 12:18

Hallo allemaal,

Ik moet de schokbrekers van mijn Def 90 vervangen.
Nou heb ik al even zitten surfen bij Padock, maar heb eigenlijk geen idee waar ik voor zou moeten kiezen.
Koni lijkt mij overdreven omdat ik mijn auto niet extreem belast.
Heeft iemand een suggestie?

groet, Ruben.

PS zou het ook handig zijn de veren gelijk te vervangen, die zitten er nu 10 jaar onder!?
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1183
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor JanTD5 » 14 Mei 2012, 12:50

Monroe niet duur wel goed, ook bij paddock ;)

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2050
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2012, 12:59

De originele Land Rover schokdempers zijn ook niet slecht. Bij de mijne werden de bevestigingsrubbers slecht, maar de dempers zelf zijn nog goed. Overigens monteer ik wel Koni's, die zijn toch ietsje beter qua demping en duurder!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 606
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor JoostKenya » 14 Mei 2012, 16:17

Ik sluit me bij Jan aan: Monroe!

Dat is een comfortabele demper en prima voor in Nederland.
Bovendien niet zo duur.

(In Afrika gaan ze stuk met mijn rijstijl. Maar dat boeit in geval dus niet)

Dragon
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Dragon » 14 Mei 2012, 18:41

Dank voor jullie meedenken :)
Dat zal dan wel Monroe worden....
Maar zal ik ook de veren vervangen?

Weet dat de auto, door vorige eigenaar (RWS) met allerlij apparatuur uitgerust was waardoor ik het idee krijg dat'ie een beetje achterover hangt :dry:

tsja! :huh:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2050
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2012, 18:49

Dragon schrijft:
PS zou het ook handig zijn de veren gelijk te vervangen, die zitten er nu 10 jaar onder!?

Aan de voorkant zitten de dempers in de veren dus daar is het meer werk om later de veren te vervangen, maar of het zin heeft hangt af van de toestand van de veren. Het beste kun je ze demonteren en dan (in onbelaste toestand) de lengte opmeten. Deze waarden vergelijken met de waarden in de tabel.

Bij mijn 110 zitten de (voor)veren er 14 jaar onder en links liggen 4-5 windingen op elkaar, dan heeft het wel zin om ze te vervangen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
LTE
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 Apr 2011, 21:17
Locatie: Overland when not at sea...

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor LTE » 14 Mei 2012, 19:37

Toevallig vorige week rondom nieuwe veren en schokdempers geplaatst (na 150.000km).
Gekozen voor TerraFirma omdat ik ook een klein beetje omhoog wilde.
Zou inderdaad alles tegelijk vervangen.
Bij mij begon e.e.a. al aardig te slijten.
De voordempers waren zelfs helemaal op (auto is van 2004).

Dragon
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Dragon » 14 Mei 2012, 20:41

Nou ja,

alles uit elkaar halen, meten..., dan is het toch handiger om het maar gelijk goed te doen.
Nieuwe veren, voor en achter dus.
Niet dat ik nou teveel geld heb, maar als alles toch uit elkaar moet, dan maar gelijk goed :laugh:
Ik heb mijn auto echt iedere dag nodig en kan niet even meten en dan pas bestellen :( en dan FF een week moeten wachten op de onderdelen :angry:

bedankt voor de reacties tot zover :)

groet, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs
Berichten: 7172
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mei 2012, 21:00

Dragon schrijft:
Dank voor jullie meedenken :)
Dat zal dan wel Monroe worden....
Maar zal ik ook de veren vervangen?

Weet dat de auto, door vorige eigenaar (RWS) met allerlij apparatuur uitgerust was waardoor ik het idee krijg dat'ie een beetje achterover hangt :dry:

tsja! :huh:



Meten is weten, of althans het halve weten.

Meet eens bij een (redelijk) nieuwe hoe lang de veren zijn of makkelijker hoe groot de bumpstop-afstand is.

In het verenverhaal van Luke kan je van alles lezen over de ins&outs van veren.
Gewoon op de bonnefooi andere veren eronder zetten is zeker geen garantie voor een beter resultaat.

Verder loont het om ook even goed te kijken welke veren je had en welke je wilt: de luxere 90 kreeg (in ieder geval in het verleden) "luxere" veren, dwz progressieve.


Groeten MarcS

Dragon
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Dragon » 14 Mei 2012, 21:38

Uuuh...MarcS

Ik bedoel dat als je toch alles uit elkaar hebt, je net zo goed nieuwe veren kan plaatsen, toch?! Als je twijfelt over de toestand van...

Ben niet iemand die alles gaat meten om te weten en had al uitgelegt waarom dat voor mij niet handig is. Iedere dag auto nodig! :silly:

Ik kan mij dus niet permiteren om al te lang na te denken en te meten...

Ik heb mijn auto nodig om er voor te zorgen, dat ik in deze auto kan blijven rijden, door te werken met mijn auto en doordat ik zelf het onderhoud en de reparaties doe, en wel snel, kan blijven rijden in de auto waar ik nu in rijdt en waar ik blij van word....

bent u daar nog?

:woohoo:

Monroe + veren dus maar, maar welke veren, heren? :huh:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hendrix en 25 gasten