Schokbrekers!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mei 2012, 22:07

Dragon schrijft:
Uuuh...MarcS

Ik bedoel dat als je toch alles uit elkaar hebt, je net zo goed nieuwe veren kan plaatsen, toch?! Als je twijfelt over de toestand van...

Ben niet iemand die alles gaat meten om te weten en had al uitgelegt waarom dat voor mij niet handig is. Iedere dag auto nodig! :silly:

Ik kan mij dus niet permiteren om al te lang na te denken en te meten...

Ik heb mijn auto nodig om er voor te zorgen, dat ik in deze auto kan blijven rijden, door te werken met mijn auto en doordat ik zelf het onderhoud en de reparaties doe, en wel snel, kan blijven rijden in de auto waar ik nu in rijdt en waar ik blij van word....

bent u daar nog?

:woohoo:

Monroe + veren dus maar, maar welke veren, heren? :huh:

Ruben,

Ik bedoel de eenvoudige meting zijnde de afstand tussen bumpstop en ashuis.
Steek een meetlat bij je en je meet het zo, even op je knieen (dus misschien een zacht lapje meenemen?).
Als je dit vergelijkt met de waarden bij andere 90's dan weet je of ie serieus is ingezakt of niet.
Even "onder de rokken kijken" kan ook geen kwaad: als je progressieve veren hebt en ze zijn moe dan liggen er een paar windingen (bijna) tegen elkaar aan.

Tot zover heb je je auto nog geen dag gemist.

Verder is het helemaal niet dom om "bog standard" LandRover veren te overwegen als de veren werkelijk zijn ingezakt. De vorig hebben er ook 10 jaar over gedaan om zover in te zakken, en als je vooral een kampeeruitrusting "laadt" en soms een klusje van de Gamma oid dan zal ie zo gauw niet opnieuw weer moe worden.

Kijk verder toch even op het veren&shocks verhaal -- JoostKenia heeft daar een paar nuttige tabelletjes geplaatst.

Groeten MarcS

Stefannobel

Berichtdoor Stefannobel » 15 Mei 2012, 10:28

Ik heb onlangs ook de Monroe's gekocht bevallen prima, Ik heb ook mijn veren vervangen en ik heb de Heavy duty veren van britpart genomen met de standaard hoogte deze zijn 1 inch hoger dan de standaard van landrover. Voor is het verstandig om je turrets ook gelijk te ver vangen. Ik heb hier ook voor de gele heavy duty turrets van britt part gekozen; Voor een niet ervaren sleutellaar zoals ik, was voor alleen een dag werk. Maar aan het eind van de dag was ik een heel tevreden man !!

Dragon

Berichtdoor Dragon » 15 Mei 2012, 16:45

Landmarcs schrijft:

Ik bedoel de eenvoudige meting zijnde de afstand tussen bumpstop en ashuis.
Steek een meetlat bij je en je meet het zo, even op je knieen (dus misschien een zacht lapje meenemen?).
Als je dit vergelijkt met de waarden bij andere 90's dan weet je of ie serieus is ingezakt of niet.
Even "onder de rokken kijken" kan ook geen kwaad: als je progressieve veren hebt en ze zijn moe dan liggen er een paar windingen (bijna) tegen elkaar aan.

Tot zover heb je je auto nog geen dag gemist.

Verder is het helemaal niet dom om "bog standard" LandRover veren te overwegen als de veren werkelijk zijn ingezakt. De vorig hebben er ook 10 jaar over gedaan om zover in te zakken, en als je vooral een kampeeruitrusting "laadt" en soms een klusje van de Gamma oid dan zal ie zo gauw niet opnieuw weer moe worden.

Kijk verder toch even op het veren&shocks verhaal -- JoostKenia heeft daar een paar nuttige tabelletjes geplaatst.

Groeten MarcS

Heb inmiddels met belangstelling het draadje vering, schokbrekers en stuurdemper gelezen en veel geleerd.
Je moet dus op allerlij dingen letten als je niet een nog groter hobbelkoffer wil :laugh:

Bij mijn auto is Bumpstop achter 9 cm en voor 8,5 cm

Op de site van Paddock kwam ik het volgende tegen over schokbrekers achter;

from XA159808
to WA159806

welke moet ik dan hebben, kan nix vinden....ook niet in werkplaatshandboek.
Op mijn kenteken staat dat ik een Def 90 TD5 station WA HR heb (MY2002)
Moet ik dan de WA159806 hebben? :dry:

Of waar kan ik vinden waar die letters XA of WA voor staan en wat er bij mijn auto hoort?

Paddock is leuk, maar je moet wel gelijk de goeie onderdelen bestellen, anders wordt het gedoe :blush:
Wat vinden jullie van klik?

groet, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 15 Mei 2012, 16:49

Ruben,

Zoals je misschien gelezen hebt in het lange topic vering en dempers. Heeft de Td5 achteras een "cupje" er op gelast waar een van de rubbers in valt. De pré Td5 hebben dat met gedimpelde ringen (ringen die hol/bol zijn. In essentie is de demper het zelfde. Dus met wat reserve rubbers past het altijd. Weet niet helemaal zeker of mijn verhaal ook opgaat voor de rover achter as van een 90.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Dragon

Berichtdoor Dragon » 15 Mei 2012, 17:56

JanTD5 schrijft:
Ruben,

Zoals je misschien gelezen hebt in het lange topic vering en dempers. Heeft de Td5 achteras een "cupje" er op gelast waar een van de rubbers in valt. De pré Td5 hebben dat met gedimpelde ringen (ringen die hol/bol zijn. In essentie is de demper het zelfde. Dus met wat reserve rubbers past het altijd. Weet niet helemaal zeker of mijn verhaal ook opgaat voor de rover achter as van een 90.

Mvg Jan

Tsja...dat cupje kan je ook wegslijpen :dry: maar liever heb ik de passende onderdelen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Mei 2012, 17:58

Ruben,

Dat WA159806 is het chassisnummer en WA geeft aan dat de auto uit 1998 is (ik heb een WA chassis. één van de laatste 300 Tdi's). Jouw chassisnummer (TD5 uit 2002) zit daar boven dus je moet dan vanaf XA159807 hebben. De laatste 6 cijfers van jouw schassisnummer zijn hoger dan 159807.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Mei 2012, 18:00

ik lees dat monroe voor een landrover wel oke is? heb onder de T4 mindere ervaringen, na tweede set stuk binnen 50.000 km was ik het zat....ed n ik was niet de enige die slechte ervaring met monroe op de T4 had toen...

terrafirma schijnt goede prijs/kwaliteitverhouding te hebben voor op een landrover..

en vwb vervangen...spuit dagelijks een paar dagen vooraf alle bouten ff in met kruipolie, ook die 4 waarmee de turret op de "veerpoot" gebout is.

meeste werk is de onderste moer van de voorste dempers
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 15 Mei 2012, 18:02

Dragon schrijft:
JanTD5 schrijft:
Ruben,

Mvg Jan

Tsja...dat cupje kan je ook wegslijpen :dry: maar liever heb ik de passende onderdelen.

Als je de cupjes wel hebt dan moet je het nieuwe type van na XA159807 bestellen. Simpel toch? Gewoon even naar de achteras kijken en eventueel een foto op dit forum plaatsen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 15 Mei 2012, 18:17

Dragon schrijft:

Bij mijn auto is Bumpstop achter 9 cm en voor 8,5 cm

Veren heb je dan niet nodig!
Aan de afmetingen te zien is het nog niet doorgezakt.

Dragon

Berichtdoor Dragon » 15 Mei 2012, 18:34

Erik Peters schrijft:
Ruben,

Dat WA159806 is het chassisnummer en WA geeft aan dat de auto uit 1998 is (ik heb een WA chassis. één van de laatste 300 Tdi's). Jouw chassisnummer (TD5 uit 2002) zit daar boven dus je moet dan vanaf XA159807 hebben. De laatste 6 cijfers van jouw schassisnummer zijn hoger dan 159807.

Groet,

Erik.

Dat wilde ik FF weten, dankjewel!
Leuk wel dat iedereen weer reageerd :)

Ik zie ook nog geen platgedrukte windingen in mijn veren, dus ga ik alleen de schokbrekers vervangen. Hoewel ik achter toch wel wat meer hoogte wil hebben. Iets om over na te denken dus.
Als het maar niet ten koste van rij comfort gaat.

Er is mij ook al aangeraden om mijn banden en velgen te vervangen.
Stalen velgen met tractorbanden hebben op de snelweg geen zin.
FF sparen dus, of iemand moet ZU velgen (mat zwart) met leuke AT's te koop hebben :woohoo:

groet, Ruben.

Terug naar “Techniek”