asstomp +wiellager

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

asstomp +wiellager

Berichtdoor def92 » 16 Mei 2012, 20:31

Hoe krijg ik de wielnaaf (met de wiellagers erin) op de asstomp? Bij al de andere wielen is het gelukt door er gewoon over te duwen maar bij 1 wiel lukt dit niet. Het lager zit precies vast (te strak) op de asstomp waardoor ik het geheel niet op zijn plaats kan duwen.
De asstomp is wat beschadigd(zitte kleine putjes in van een bijteltje).
Lukt het me als ik het lager opwarm? of moet ik een nieuwe asstomp bestellen?

groetjes

Franc

Re:asstomp +wiellager

Berichtdoor Franc » 16 Mei 2012, 22:46

Klinkt bekend, het is niet zo gemakkelijk met zo'n zware naaf en de strakke passing om de asstomp. Een miniem braampje, of de naaf iets scheef zorgt er al voor dat het niet lukt: been there.

Probeer het eens met een los lager, zodat je zeker weet dat het lukt. Als de asstomp beschadigt is is het anders wellicht tijd voor een andere?

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 00:49

def92 schrijft:
Hoe krijg ik de wielnaaf (met de wiellagers erin) op de asstomp? Bij al de andere wielen is het gelukt door er gewoon over te duwen maar bij 1 wiel lukt dit niet. Het lager zit precies vast (te strak) op de asstomp waardoor ik het geheel niet op zijn plaats kan duwen.
De asstomp is wat beschadigd(zitte kleine putjes in van een bijteltje).
Lukt het me als ik het lager opwarm? of moet ik een nieuwe asstomp bestellen?

groetjes

Door het beiteltje zit er een putje in de asstomp, maar dit staal steekt nu als een kraagje boven de asstomp uit, vandaar dat het lager niet past.
Voorzichtig weer terugtikken en het teveel aan materiaal voorzichtig wegvijlen/afschuren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 01:29

[img/]
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”