Keering Issue uit / ingaande as VB en TB

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Keering Issue uit / ingaande as VB en TB

Berichtdoor Luke » 16 Mei 2012, 23:00

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de nummers zijn van de kering van de ingaande as, (dus die uit de VB komt) op een LT239 Q tussenbak (volgens mij is dat FTC4939maar weet het niet 100% zeker)

En ook die op de uitgaande as (dus naar de tussenbak toe) van een R380

Beiden , en al zeker de laatste, kon ik niet duidelijk krijgen in de bekende boeken en sites

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Franc

Re:Keering Issue uit / ingaande as VB en TB

Berichtdoor Franc » 16 Mei 2012, 23:21

Luke,

Ik heb wat moeite om te begrijpen welke je precies bedoelt:
FC4939 is idd de keerring bij de uitgaande aandrijfassen, zowel voor als achter.

Bedoel je die?

Of bedoel je de keerring die zit tussen hoofdbak en tussenbak?

Die grote aan de rechterkant?

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 00:04

Franc schrijft:
Luke,

Ik heb wat moeite om te begrijpen welke je precies bedoelt:
FC4939 is idd de keerring bij de uitgaande aandrijfassen, zowel voor als achter.

Bedoel je die?

Of bedoel je de keerring die zit tussen hoofdbak en tussenbak?

Die grote aan de rechterkant?

Groeten,
Franc.

Franc

Ik bedoel de onderste, dus doe tussen hoofd en tussenbak
En wel aan beide kanten, dus de kering dietussen hoofd en tussenbak in de tussenbak zit, maar ook die tussen hoofd en tussenbak in de hoofdbak zit

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 00:05

uitgaande as R380 Keerring [strike]FTC2383[/strike]. (nr. 13) moet zijn FTC500010
ingaande as LT230 tot baknr. 677403 = FRC2365 vanaf baknr. 677404 = ICV100000

Dit zijn nummers die in mijn Parts Catalogue (STC9021CB) staan van november 1999.

Groet,

Erik.
[file name=R380.pdf size=153261]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/R380.pdf[/file] [file name=LT230.pdf size=140227]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/LT230.pdf[/file]
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 00:53

Franc en Erk,

bedankt voor de reacties

Keering in de tussenbak is idd degene die ik bedoelde.

Erik ik heb nog even twijfels betreffende de keering die jij denkt dat het is

De keering die ik bedoel is de keering in het huis waar de As uit de bak komt die de tussenbak ingaat
Dus de keering op de versnellingsbak tussen versnellingsbak en tussenbak in

Luke

Zalk proberen ff een foto te plaatsen maar ben daar niet zo goed in :(

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 01:00

Hmmz

interresante info Erik

Zie hier nu dat nummer van mijn tussenbak 942539 is.
Dat zou dus betekenen dat ik keering ICV100000 moet hebben
Nu had ik recentelijk mijn bak gereviseerd en daarvoor een pakkingsetje gebruikt, en ik denk dat de kans groot is dat ik de verkeerde keering daarin had zitten
En hij lekt ook idd
:(

Luke

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 10:39

Luke schrijft:
Hmmz

interresante info Erik

Zie hier nu dat nummer van mijn tussenbak 942539 is.
Dat zou dus betekenen dat ik keering ICV100000 moet hebben
Nu had ik recentelijk mijn bak gereviseerd en daarvoor een pakkingsetje gebruikt, en ik denk dat de kans groot is dat ik de verkeerde keering daarin had zitten
En hij lekt ook idd
:(

Luke

Zoals gemeld heb ik en onderdelenboek uit 1999, daar staat nog net de Td5 in. De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat dit later nog weer eens gewijzigd is.
En je had gelijk m.b.t. de keerring van de uitgaande as van de versnellingsbak, dat is FTC500010.

Net even een oude factuur van Paddock erbij gepakt en gekeken wat ik besteld had (zie boven) en ICV100000.
Ik had ook lekkage uit de tussenbak, dit was een o-ring om de hulpas. Maar aangezien ik hem er toch onder vandaan had gelijk de keerring van de uitgaande as VB vervangen en natuurlijk ook de keerring van de ingaande as TB. Overigens géén lekkage (meer).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 10:45

Luke schrijft:
Franc en Erk,

bedankt voor de reacties

Keering in de tussenbak is idd degene die ik bedoelde.

Erik ik heb nog even twijfels betreffende de keering die jij denkt dat het is

De keering die ik bedoel is de keering in het huis waar de As uit de bak komt die de tussenbak ingaat
Dus de keering op de versnellingsbak tussen versnellingsbak en tussenbak in

Luke

Zalk proberen ff een foto te plaatsen maar ben daar niet zo goed in :(

In de pdf in een eerdere posting staat in het plaatje wel de juiste keerring (nr. 13) aan de achterkant van het huis staat nl. de loopring getekend waarop de beide keerringen (dus VB en TB) afdichten. Alleen klopt in de tekst het onderdeelnummer niet! Ik heb dit inmiddels aangepast in mijn onderdelenboek.

Groet,

Erik.

Franc

Berichtdoor Franc » 17 Mei 2012, 11:06

Luke,

Ik zie als ik rondkijk dat FRC2365 superceded is door IVC100000.
Als je de FRC2365 besteld zul je de IVC krijgen. Mijn vermoeden is dat dat gewoon een verbterde versie is die ook op de oudere bakken past.

Het is wel gemakkelijk om bij montage die keerring te beschadigen: het is allemaal hartstikke zwaar. Ik heb bij montage voor de zekerheid tape gewikkeld om de spiebanen van de uitgaande as van de V-bak om dit tegen te gaan.

O ja: welke keerring is er lek: R380 of LT230. Het lijkt erop dat je voor de zekerheid beide wilt doen + O-ring onder de collar?

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 14:23

Heren,

Dank weer voor de reacties,
@ Franc,

Bak is zoals gezegd zeer recent al gereviseerd, en dus ook de o-ringen op de intermediate shaft al vervangen.
Er komt echter olie tussen de versnellingsbak en tussenbak vandaan dus het vermoeden is dat ik bij montage de keering beschadigd heb in de tussenbak
Als ik an toch de 2 bakken van elkaar gescheiden heb, kan ik net zo goed gelijk ook de keering vervangen bij de uitgaand as op de versnellingsbak.
Overigens kan ik jou foto niet hele maal volgen...welke as heb je hier afgetaped?
De uitgaande as op de versnellingsbak heeft nl geen draad op het eind, en bovendien een beetje moeilijk op de tape te verwijderen als die al in de tussenbak gestoken zit :P

@ Erik,

Ik denk idd dat die het dan moet zijn die jij aangeeft.....
Echter,,,,,,,
Ik weet eigenlijk zeker dat er bij mij geen ring om de uitgaande as is gegaan alvorens ik de tussenbak op de as heb geschoven en de tussenbak achter de vb heb gemonteerd dus dat kan ik even niet plaatsen...
Ik heb ook verder geen ring meer gevonden die dat zou kunnen zijn tenzij ik die genoemde ring dus aan heb gezien voor een kapotte kogellager en dus weg heb geflikkerd, en dat zou me nogal stug lijken, zo dom zal ik toch niet gewest zijn????
Maar ik ga nu wel tweifelen immers als die "loop" ring wel om de as zou moeten zitten zou dat de lekkage zeer wel kunnnen verklaren, maar theoretisch gezien ....de uitgaande as steekt dusdanig ver de tussenbak in ...voor oplijnen zou dat niet hoeven

Luke

Erik, zitten we niet langs elaar heen te praten en zit jij niet aan de verkeerde kant van het huis van de vb te kijken? :unsure:
Die ring mainshaft oilfeed heb ik nooit gezien op de uitgaande as kant die de tussenbak ingaat nl. , daar ben ik haast zeker van. Ook het plaatje kan ik niet helemaal plaatsen.....
Het lijkt erop dat deze bak een oliekoeler zou hebben en de mijne heeft dat niet.

Terug naar “Techniek”