Keering Issue uit / ingaande as VB en TB

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:Keering Issue uit / ingaande as VB en TB

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 16:00

Hier een linkje naar een foto van de keering op de naar de tussenbak gaande (uitgaande) as op de versnellingsbak

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=424126840939207&set=a.424126547605903.100053.291239644227928&type=3&theater

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 20:23

Luke schrijft:
Erik, zitten we niet langs elaar heen te praten en zit jij niet aan de verkeerde kant van het huis van de vb te kijken? :unsure:
Die ring mainshaft oilfeed heb ik nooit gezien op de uitgaande as kant die de tussenbak ingaat nl. , daar ben ik haast zeker van. Ook het plaatje kan ik niet helemaal plaatsen.....
Het lijkt erop dat deze bak een oliekoeler zou hebben en de mijne heeft dat niet.

Mijn bak heeft ook geen oliekoeler. Die ring mainshaft oilfeed kun je niet zien tenzij je de VB uit elkaar haalt. op de tekening zie je het "van de verkeerde kant", maar die loopring (nr. 14 op tekening) kun je wel zien op jouw foto (rode pijl). Erg verroest, dus geen wonder dat het lekt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 20:45

Ok Erik, duidelijk.

De ring zit dus ACHTER de keering en in de vb.
Roest is overigens gevolg van hetb feit dat vorig jaar de TB er een paar maanden afgelegen heeft ivm revisie.
Overigens verdenk ik de keering in de tussenbak van lekkage omdat ik bij het terughangen van TB alleen onder die auto heb liggen tobben met al dat gewicht.
Anyway, ik ga ze allebij bestellen.
Weer een paar item die op de lijst van algehele revisie van de auto gaan en wat ik in NL en UK moet kopen als ik binnenkort in NL ben
Bij terugkomst eerst ff eea bouwen hier en daarna is die auto aan de beurt

tnks voor de info weer

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 17 Mei 2012, 20:52

Luke,

Het ICV100000 nummer klopt. Een paar weken geleden van mijn bak vervangen. Bestel er 1 extra. In het gedeelte waar hij overheen schuift zit een uitsparing gedraaid welke rechte/ haakse randen heeft. Hier hebben wij er één op verkloot. Met een stuk stevig plastic om de as gewonden, als huls, hebben we de kering er op geschoven en daarna de huls verwijderd. Gisteren Sj@rifs bak onder handen genomen en nog gepoogd om dat gedeelte er uit te wippen, want in onderdelen boek is het los getekend, maar zit goed vast. Keerringen kosten relatief weinig dus een extra kost je de kop niet. Niets is zo frusterend als er een verkloten en geen reserve hebben.

Groet Jan

PS: tip tegen roest voor de volgende keer. Leg er een in olie gedrenkte lap omheen. Dan blijft het vettig.
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Franc

Berichtdoor Franc » 17 Mei 2012, 20:56

Luke,

Overigens kan ik jou foto niet hele maal volgen...welke as heb je hier afgetaped?
De uitgaande as op de versnellingsbak heeft nl geen draad op het eind, en bovendien een beetje moeilijk op de tape te verwijderen als die al in de tussenbak gestoken zit

Ik heb een LT77, maar idee is hetzelfde....
Die tape verwijderen gaat gemakkelijker dan die keerring vervangen :P
Als het echt niet lukt kun je nog het grote deksel verwijderen van de TB en kun je erbij.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 22:14

Jan,

Ja als ik in nederland ben bestel ik er van elk toch minimaal 5 ofzo...paar voor de handel ook ;)
En zodoende sla ik zelf ook nooit de handen op een lege plek :)

nb goei tip die vette lap
Hier roest werkelijk alles onder je handen vandaan (2e plaats meest zoute zeewind ter wereld :( ), ik heb dus een beetje schuur en borstelwerk gehad voor hij er weer op kon :)

Luke

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 23:42

Luke schrijft:
Ok Erik, duidelijk.

De ring zit dus ACHTER de keering en in de vb.
Roest is overigens gevolg van het feit dat vorig jaar de TB er een paar maanden afgelegen heeft ivm revisie.
Overigens verdenk ik de keering in de tussenbak van lekkage omdat ik bij het terughangen van TB alleen onder die auto heb liggen tobben met al dat gewicht.

Die keerring kun je ook vanaf de binnenkant monteren, dus (van buitenaf) niet te diep erin tikken.
Ik heb het gedaan met een extra paar handen (en ogen) boven een smeerput en gebruikmakend van de putkrik. Alleen is het eigenlijk niet te doen zoals je hebt ondervonden.

Ik heb net zoals JanTD5 een stuk ingevet plastic over de "loopring" gedraaid om de keerring niet te beschadigen in die haakse groef, maar ik had van te voren al bedacht dat "gewoon erover schuiven" niet goed zou gaan.

Met vriendelijke groeten,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”