Aanschaf Freelander

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
erik.korte

Aanschaf Freelander

Berichtdoor erik.korte » 27 Mei 2012, 12:12

Ik overweeg om mijn Audi a4 in te ruilen op een Freelander 1.8 benzine. De wagen zal voornamelijk gebruikt worden om met de caravan ( 1200kg ) op pad te gaan. Mijn Audi met 100 pk heeft hier wat moeite mee, maar het is een probleemloze auto die nog jaren meekan. Ik weet niets van een Freelander, maar het is voor ons een praktische auto vanwege zijn ruimte.
Als je op forums kijkt zijn er veel problemen mee die ook nog es flink duur zijn. Maar mijn vraag is eigenlijk of het ook echt een probleemauto is? Ze zijn 2e hands ruim aanwezig voor weinig geld en weinig kilometers. Iemand ook nog tips voor een eventuele aankoop? Kan iemand mij vertellen of het een verstandige keus is of dat ik beter op zoek kan gaan naar iets anders?

Gr Erik

Marco 109

Re:Aanschaf Freelander

Berichtdoor Marco 109 » 27 Mei 2012, 12:15

Hallo Erik,

Wij hebben er eigenlijk een probleemloze auto aan.
Onder het tabblad " Techniek" boven aan deze site kun je veel info vinden waar je op moet letten bij de Freelander.

Weet dat je op fora alleen de problemen leest, bijna niemand gaat posten dat er geen probleem is.

Groet
Marco
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

RobStewart

Re: Aanschaf Freelander

Berichtdoor RobStewart » 27 Mei 2012, 12:36

Hi Erik,

Despite what you read on the interweb the Freelander is a good car. Unfortunately the 1.8K Series has had a bad press because of probems with the Cylinder Head. Most of the Freelanders running around will by now either had the head gasket replaced :S or have had a new engine. As a tow vehicle it is more than capable. A full service history is essential when you buy one of these, preferably with all the factuur backing it up. Is it a 3 or 5 door that you are looking at ? What is the km stand ? What is the buid year ?

Any detailed questions feel free to PM me or post here, Marco has a 1.8 problem free and I guess can also help out, mine is the Td4 3 door and I love it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 27 Mei 2012, 13:34

heb hier een mooie 3drs 1.8 grijs kenteken staan met 175dzd op de teller en alles erop en eraan oa orginele radio/cd speler en wisselaar, trekhaak,lichtmetalen velgen, rondom rvs side en push bars,lederen bekleding,airco gewoon een complete auto waarvan alle door Rob genoemde probleem delen van vervangen zijn dus nieuwe visco,brandstofpomp ,koppaking,,waterpomp,uitlaat compleet incl spruitstuk,nieuwe distributie,alle olieen nieuw dus ook van ird en achter differentieel en natuurlijk al zn normale onderhoud gehad. hij mag voor 5000,- euro of goed bod rond dit bedrag weg.
Hij gaat er bij ons uit aangezien mn vrouw meer kilometers gaat maken en hiervoor een andere goed koper per kilometer te rijden auto voor nodig heeft en we voor het aanhanger en hobby gebeuren nog altijd mijn Discovery hebben die dus niet weg gaat ;)

fwm

Berichtdoor fwm » 28 Mei 2012, 12:28

Onze 1.8 is ondertussen de 200.000 gepasseerd, na een nieuwe visco en al een tijd terug de kop gedaan te hebben doet hij het nog steeds prima.
Op Furstenau is hij ook niet tegen gevallen in de zand, miste heel af en toe wat hoogte maar verder hield hij niet op. B)
Freelander 1

Defender 90 200tdi (opknap project)

erik.korte

Berichtdoor erik.korte » 28 Mei 2012, 15:45

Zo'n Visco, is dat een duur geintje? Komen ze allemaal aan de beurt??

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 29 Mei 2012, 17:23

visco komt bij de meeste een x aan de beurt reken op een bedrag van rond de 500 euro afhankelijk of je hem er zelf onder zet of laat doen.

fwm

Berichtdoor fwm » 29 Mei 2012, 19:22

Bert Spronk schrijft:
visco komt bij de meeste een x aan de beurt reken op een bedrag van rond de 500 euro afhankelijk of je hem er zelf onder zet of laat doen.

Met een beetje linker en rechterhand en iemand die even een handje helpt met 2 linker handen lukt het normaal gesproken gewoon zelf.
Maar vervang dan ook de lagers want dat heb je dan toch al los liggen.
Freelander 1

Defender 90 200tdi (opknap project)

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 29 Mei 2012, 19:51

in je eentje gaat ook goed hoor ;) let er wel op bij het vervangen dat de lagers die je idd ook het beste gelijk kunt vervangen goed haaks op de aandrijf assen staan anders draaien ze rap weer kapot,merk ook even hoe de aandrijf assen hebben gezeten to de ird flens en je diffje dit voorkomt trillingen.

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 29 Mei 2012, 23:19

Ik heb altijd veel plezier gehad van mijn Freelander TD4 automaat bj 2001.
Bij de verkoop van mijn auto met 205000 km had de auto nog steeds de originele IRD, Visco en achterdiff.
Ik heb met de auto 125000 op wat extra onderhoud ivm extreem terreinrijden probleemloze kilometers gereden.

Door het vele terreinrijden waaronder ook waterbakken heb ik alle vier de wiellagers moeten vervangen, twee keer de kering van het achterdifferentieek, spanner vande multiriem, krukaskeering, startmotor inwendig reinigen en lager van de airco. Voor de rest alleen normaal onderhoud.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Terug naar “Techniek”