3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jerover
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 Aug 2011, 12:35

3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor jerover » 19 Jun 2012, 19:32

Wat gebeurt er? Ik sta voor een stoplicht en zie meteen de temperatuur oplopen. Temperatuur loopt niet in het rode, maar loopt wel duidelijk op. Als dit gebeurt slipt ook spontaan de koppeling als het gas wordt ingedrukt. Iemand enig idee wat dit kan zijn. Vin draait uiteraard mee met de motor en ook de koelvloeistof is op peil. Eenmaal op weg zakt de temperatuur ook gewoon weer. Dank, Jeroen

Barf
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Feb 2010, 21:44

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor Barf » 20 Jun 2012, 08:24

tja... dat is altijd lastig?

Dunne warme olie die met een hogere temperatuur door je slechte seals lekt naar je koppeling toe???

Is je radiator 100%, geen luchtbellen etc etc?

Succes,
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

jerover
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 Aug 2011, 12:35

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor jerover » 20 Jun 2012, 09:32

Hoi Bart, dank voor je antwoord. Geen luchtbellen, wellicht de seals inderdaad, ik ga het checken. Dank je wel! Als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag. Jeroen

lwbmark
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:22
Locatie: Den Bosch
Contact:

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor lwbmark » 20 Jun 2012, 22:45

dat warm worden van je motor weet ik niet, maar het gevolg, de slippende koppeling wel.
Koppelingsvloeistof is hetzelfde als remvloeistof en is gevoelig voor veroudering en vervuiling.
Neemt namelijk vocht op, dat vormt dampbelletjes als het heet wordt en zet dus uit, geeft dus druk op de koppeling, gevolg, slippende koppeling.
Vloeistof verversen zal dat oplossen.

Nu de warme motor nog.

Groet, Mark B)
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor Roger B. » 20 Jun 2012, 23:27

de fan draait mee, maar draait ie ook zo hard als ie zou moeten? als de viscokoppeling niet goed meer is zal ie te veel slip houden en dan verplaatst de fan te weinig lucht
gone

jerover
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 Aug 2011, 12:35

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor jerover » 21 Jun 2012, 09:40

Klinkt allemaal als goede tips, erg bedankt! Ik ga er mee aan de slag en laat van me horen. Jeroen

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2032
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jun 2012, 23:57

lwbmark schrijft:
dat warm worden van je motor weet ik niet, maar het gevolg, de slippende koppeling wel.
Koppelingsvloeistof is hetzelfde als remvloeistof en is gevoelig voor veroudering en vervuiling.
Neemt namelijk vocht op, dat vormt dampbelletjes als het heet wordt en zet dus uit, geeft dus druk op de koppeling, gevolg, slippende koppeling.
Vloeistof verversen zal dat oplossen.

Nu de warme motor nog.

Groet, Mark B)

Dat dampbellen er voor zouden zorgen dat de koppeling vrij komt/slipt is volgens mij onjuist.
Wanneer de (hoofd)koppelingscilinder goed is gemonteerd/afgesteld kan er geen druk opgebouwd worden (met het pedaal) in ruststand. De koppelingsvloeistof kan vrij terugstromen naar het reservoir. Zodoende is de koppeling ook zelfstellend.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7125
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jun 2012, 09:18

Erik Peters schrijft:
lwbmark schrijft:
dat warm worden van je motor weet ik niet, maar het gevolg, de slippende koppeling wel.
Koppelingsvloeistof is hetzelfde als remvloeistof en is gevoelig voor veroudering en vervuiling.
Neemt namelijk vocht op, dat vormt dampbelletjes als het heet wordt en zet dus uit, geeft dus druk op de koppeling, gevolg, slippende koppeling.
Vloeistof verversen zal dat oplossen.

Nu de warme motor nog.

Groet, Mark B)

Dat dampbellen er voor zouden zorgen dat de koppeling vrij komt/slipt is volgens mij onjuist.
Wanneer de (hoofd)koppelingscilinder goed is gemonteerd/afgesteld kan er geen druk opgebouwd worden (met het pedaal) in ruststand. De koppelingsvloeistof kan vrij terugstromen naar het reservoir. Zodoende is de koppeling ook zelfstellend.

Groet,

Erik.


Maar misschien is ie niet goed gemonteerd/afgesteld ?

MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten