3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jerover

3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor jerover » 19 Jun 2012, 19:32

Wat gebeurt er? Ik sta voor een stoplicht en zie meteen de temperatuur oplopen. Temperatuur loopt niet in het rode, maar loopt wel duidelijk op. Als dit gebeurt slipt ook spontaan de koppeling als het gas wordt ingedrukt. Iemand enig idee wat dit kan zijn. Vin draait uiteraard mee met de motor en ook de koelvloeistof is op peil. Eenmaal op weg zakt de temperatuur ook gewoon weer. Dank, Jeroen

Barf

Re:3.5 V8 loopt warm en koppeling gaat slippen

Berichtdoor Barf » 20 Jun 2012, 08:24

tja... dat is altijd lastig?

Dunne warme olie die met een hogere temperatuur door je slechte seals lekt naar je koppeling toe???

Is je radiator 100%, geen luchtbellen etc etc?

Succes,
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

jerover

Berichtdoor jerover » 20 Jun 2012, 09:32

Hoi Bart, dank voor je antwoord. Geen luchtbellen, wellicht de seals inderdaad, ik ga het checken. Dank je wel! Als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag. Jeroen

lwbmark

Berichtdoor lwbmark » 20 Jun 2012, 22:45

dat warm worden van je motor weet ik niet, maar het gevolg, de slippende koppeling wel.
Koppelingsvloeistof is hetzelfde als remvloeistof en is gevoelig voor veroudering en vervuiling.
Neemt namelijk vocht op, dat vormt dampbelletjes als het heet wordt en zet dus uit, geeft dus druk op de koppeling, gevolg, slippende koppeling.
Vloeistof verversen zal dat oplossen.

Nu de warme motor nog.

Groet, Mark B)
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jun 2012, 23:27

de fan draait mee, maar draait ie ook zo hard als ie zou moeten? als de viscokoppeling niet goed meer is zal ie te veel slip houden en dan verplaatst de fan te weinig lucht
gone

jerover

Berichtdoor jerover » 21 Jun 2012, 09:40

Klinkt allemaal als goede tips, erg bedankt! Ik ga er mee aan de slag en laat van me horen. Jeroen

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jun 2012, 23:57

lwbmark schrijft:
dat warm worden van je motor weet ik niet, maar het gevolg, de slippende koppeling wel.
Koppelingsvloeistof is hetzelfde als remvloeistof en is gevoelig voor veroudering en vervuiling.
Neemt namelijk vocht op, dat vormt dampbelletjes als het heet wordt en zet dus uit, geeft dus druk op de koppeling, gevolg, slippende koppeling.

Nu de warme motor nog.

Groet, Mark B)

Dat dampbellen er voor zouden zorgen dat de koppeling vrij komt/slipt is volgens mij onjuist.
Wanneer de (hoofd)koppelingscilinder goed is gemonteerd/afgesteld kan er geen druk opgebouwd worden (met het pedaal) in ruststand. De koppelingsvloeistof kan vrij terugstromen naar het reservoir. Zodoende is de koppeling ook zelfstellend.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jun 2012, 09:18

Erik Peters schrijft:
lwbmark schrijft:

Nu de warme motor nog.

Groet, Mark B)

Dat dampbellen er voor zouden zorgen dat de koppeling vrij komt/slipt is volgens mij onjuist.
Wanneer de (hoofd)koppelingscilinder goed is gemonteerd/afgesteld kan er geen druk opgebouwd worden (met het pedaal) in ruststand. De koppelingsvloeistof kan vrij terugstromen naar het reservoir. Zodoende is de koppeling ook zelfstellend.

Groet,

Erik.

Maar misschien is ie niet goed gemonteerd/afgesteld ?

MarcS

Terug naar “Techniek”